Sanabelle, godt eller skidt?

Jeg HAR søgt i forummet men selvom der er en million referencer til Sanabelle fandt jeg ikke lige en der svaree på mit spørgsmål, så her er det, bær over med mig…

Som nogen nok ved, så er favoritfoderet her (når vi snakker tørfoder) RC Fit32 - som sådan set er lige vel kalorieholdigt til indekatte. Je har prøvet RC Indoor, og det glider da ned, men hvis jeg blander det med Fit32 bli’r det sorteret fra…

Så prøvede jeg med en pose Orijen som bare IKKE var et hit, og i min søgen efter noget foder der kan få de to damer til ikke at ligne spærreballoner har jeg senest prøvet FP21 Grainfree, som sådan set bli’r spist ok (men igen ikke som Fit32)

Men så var det altså at vi var i Flensborg i onsdags. Og da et besøg der altid indbefatter et stop ved Das Futterhaus, faldt jeg over en lille pose Sanabelle som jeg kunne se faktisk havde et ok indhold af KØD - ikke bare kødmel men kød, hvis man skal tro indholdsdeklarationen.

Og erI da så færdige… Fit32 har fået en konkurrent! Skålen bli’r STØVSUGET nu på rekordtid…

Og det er jo både godt og skidt. Sådan afhængig af om det er et foder man overhovedet “bør” bruge.

Det skal tilføjes at Adelie ikke er ret god til at spise vådmad. Hun gør det, men foretrækker så absolut tørkost - og godt nok er hun ikke ligefrem mager for tiden, ,en hun skal på den anden side ha’ det mad hun kan spise. Og Sanabelle er hun vældig glad for.

Phumba må gerne tabe sig lidt, og hun holder sig ikke tilbage med vådmaden - men heller ikke med tørkosten, hvorfor jeg helst ville ha’ noget nogenlunde lødigt foder der kan stå fremme :slight_smile:

Men altså… Er Sanabelle noget skrammel eller et ok foder? Det er varianten med fjerkræ jeg har købt.

Vores erfaring med Sanabelle har kun været godt… Faktisk fik vi i forbindelse med vores kat der har tendes til urinvejssten - at vide af en opdrætter - at Sanabelle Urinary skulle være godt - og det har været helt rigtig… Det er godt…

Vi har brugt det til vores og gør det stadigvæk til nogle af dem - mens nogle af de andre får racespecifik foder - fra Royal Canin…

Hm det kan være jeg skal prøve om de kan li’ det der urinary. Vi har jo trods alt snart tre hankastrater, og det er bedre at forebygge end at helbrede siger man jo :slight_smile:

Hvilke forretninger sælger det herhjemme? Maxizoo? Petworld? Bonnie?

Hm jeg skal på den anden side snart bestille mere Carny vådfoder på Zooplus… måske jeg bare sku’ ta’ en pose med og se… Ellers kan du jo få det, Nethe :slight_smile:

har hørt at det er meget ligemed Royal Canin. Jeg bruger selv Sanabelle og Henriette bruger det også, ved jeg. Hendes misser har fået en utrolig flot pels af foderet. Dog vil jeg, hvis jeg var dig, have 2-3 typer slags tørfoder stående, så de får noget variation af maden.

generelt sælger de sanabelle på udstillingerne rundt omkring. Da jeg var med Henriette i Skørbing købte hun så meget ind af det, at jeg endte med en pris på 250 kr for 10 kg. Det var så Sanabelle: “Hair and Skin”

[QUOTE=TrekkieGrrrl;716958]Hm det kan være jeg skal prøve om de kan li’ det der urinary. Vi har jo trods alt snart tre hankastrater, og det er bedre at forebygge end at helbrede siger man jo :slight_smile:

Hvilke forretninger sælger det herhjemme? Maxizoo? Petworld? Bonnie?

Hm jeg skal på den anden side snart bestille mere Carny vådfoder på Zooplus… måske jeg bare sku’ ta’ en pose med og se… Ellers kan du jo få det, Nethe :)[/QUOTE]

Du kan jo også lige give mig besked - da jeg i næste måned, (december) skal have ekstra bestilling på foder hjem. Du kan også komme forbi og hente noget hos mig til prøvning?? Var det noget?

Jeg fodre med Sanabelle sammen med Hills c/d og har ingen klager. Men du skal kigge på indholdsfortegnelsen for der er stor forskel på kød og mineral indholdet i de forskellige slags. Hvis du vil have et stort kødindhold, så skal du holde dig fra Urinary som primært består af majs.

Jeg har 4 katte med urinvejsproblemer og jeg har fundet frem til et miks af Sanabelle med laks eller kylling og Hills c/d der fungere. De 2 slags Sanabelle har et rimeligt indhold af kød og bla. magnesium som er skyld i mine kattes urinvejsproblemer.

Jeg handler det hjem fra Zooplus.uk og betaler ca. 200 kr for 10 kg med opdrætter rabat.

[QUOTE=anne p;717131]Jeg fodre med Sanabelle sammen med Hills c/d og har ingen klager. Men du skal kigge på indholdsfortegnelsen for der er stor forskel på kød og mineral indholdet i de forskellige slags. Hvis du vil have et stort kødindhold, så skal du holde dig fra Urinary som primært består af majs.

Jeg har 4 katte med urinvejsproblemer og jeg har fundet frem til et miks af Sanabelle med laks eller kylling og Hills c/d der fungere. De 2 slags Sanabelle har et rimeligt indhold af kød og bla. magnesium som er skyld i mine kattes urinvejsproblemer.

Jeg handler det hjem fra Zooplus.uk og betaler ca. 200 kr for 10 kg med opdrætter rabat.[/QUOTE]

Nu kan det godt være jeg læser dig forkert, men siger du at det er det høje kødindhold i Sanabelle (fisk og kylling er vist dem med mest kød) der har givet dine katte urinejsproblemer? For så lyder det da ikke ret godt? :?

Jeg vil da gerne prøve en lille smule af det der Urinary, mest for at se om de vil spise det. Og det kan man ikke købe i de små 400 grams poser kan jeg se… :slight_smile: Og jeg tør godt køre til Ghettoen og besøge fladsnuder :wink:

Det er ikke kød der giver urinvejssten… Det er forkert pH sammenholdt med f.eks. mængden af magnesium… :slight_smile:

Sanabelle er udmærket efter min mening…
Men i øvrigt, hvis dine damer er lige rigeligt runde, hvorfor så ikke bruge noget af det de ikke er så vilde med? Og så give de unge lømler lidt ekstra i form af råt og vådt? :slight_smile:

He he…ja det fik jeg vist formuleret lidt knudret… det jeg mener er, at magnesium har skylden for mine kattes urinvejsproblemer og Sanabelle laks/kylling har et acceptabelt indhold af dette + kødindholdet er rimelig højt…så jeg kan godt anbefale Sanabelle men jeg siger også, at du skal kigge på indholdsfortegnelsen især, hvis dine katte har specielle behov for alle deres varianter er efter min mening ikke lig gode…

Herhjemme ÆLSKER vi Sanabelle - vi er kommet så langt at alt tørfoder består af forskellige varianter fra Sanabelle :slight_smile:
Som Mijv siger, kan jeg tydeligt mærke forskel på kattenes pelse, den er blevet pænere at se på og blødere (med Hair and Skin)
Og så er det også et produkt der er til at komme til for penge. Synes RC er blevet rigtig dyrt her på det sidste

Tak :smiley: Jeg tror der ryger lidt i kurven til næste omgang Zooplus :smiley:

Og jo, det var selvfølgelig en løsning at vælge noget af det Damerne ikke kan lide, så de kan tabe sig lidt (nu VED jeg faktisk ikke omd e er for tykke, de ser tykke ud ved siden af siamisserne… men Phumba har jo en masse pels (forholdsvis) og Delle… er sådan set bare massiv… Ungerne påstår hun er blevet dobbelt så stor efter vi har fået hende, det er jeg nu ikke enig i. men hun har fået mere kyd på kroppen L - jeg ved bare ikke hvordan CRX SKAL være… om de helst skal være lisså magre som siamisserne…?

herhjemme kommer Sanabelle ikke inden for dørene…

det viste sig at være “en tand for billigt”, da jeg prøvede det - det var udslagsgivende for, at min daværende hunkat Devouee fik foderallergi… (det kan da sagtens være, at det var kommet på tidspunkt alligevel, men utroligt nok, kom det 8 dage efter de gik over på ren Sanabelle :S )

så her kommer det ikke ind af døren igen…

Et alternativ til mere kød: Har du prrøvet Acana, Lisbeth?

Åhhh ja!! Acana er godt!! Ja så godt at mine bare stor ELSKER det!! De har virkelig taget for sig af det, men syntes de har fundet et godt niveau nu… Men jeg propper dem også mætte i vådfoder så Gucci kan blive LIDT mindre bastant - hahahaha :slight_smile: (og nu snart mixet med FP Grainfree)

Da vi prøvede Acana - kom de første tegn på foderallergi hos vores ene kat… Og derfor kommer det ikke indenfor vores dør :slight_smile:

Men hvor om alting er - så vil der altid være nogle - hvor netop det foderprodukt vil være udslagsgivende i forskellige former for ubehag fra katten og man vælger det fra (og det skal man også), for lige som foderallergi ikke rammer ens ved bestemte katte - så er allergi jo heller ikke ens ved mennesker - og man reagere forskelligt…

Jeg eksempelvis - vil ikke have hills inden for døren, med mindre der bare ikke findes et andet alternativ. En af min katte - fik trods blid og forsigtig indkøring - rigtig dårlig mave med diarre og selvom vi gjorde en masse - var hans afføring stadig porøs og dyrlægen kunne heller ikke finde noget - men rådede os til at gå tilbage til det gamle foder og det gjorde vi så…

Denne kat har siden skiftet til andre fodertyper og det går supergodt… Så det har været noget ved Hill’s han har reageret på og det gør jo mine erfaringer er dårlige med Hill’s

Der hvor jeg vil hen, er at man nød til at prøve sig frem og gøre sig sine egne erfaringer med hvad fodertype passer bedst ens katte og ens selv…

Også selvom de jagter dig med en lun pandekage… Nåhr nej det var jo spidssnuden… Du skal være så velkommen…

[QUOTE=Nethe;717578]Da vi prøvede Acana - kom de første tegn på foderallergi hos vores ene kat… Og derfor kommer det ikke indenfor vores dør :slight_smile:

Men hvor om alting er - så vil der altid være nogle - hvor netop det foderprodukt vil være udslagsgivende i forskellige former for ubehag fra katten og man vælger det fra (og det skal man også), for lige som foderallergi ikke rammer ens ved bestemte katte - så er allergi jo heller ikke ens ved mennesker - og man reagere forskelligt…

Jeg eksempelvis - vil ikke have hills inden for døren, med mindre der bare ikke findes et andet alternativ. En af min katte - fik trods blid og forsigtig indkøring - rigtig dårlig mave med diarre og selvom vi gjorde en masse - var hans afføring stadig porøs og dyrlægen kunne heller ikke finde noget - men rådede os til at gå tilbage til det gamle foder og det gjorde vi så…

Denne kat har siden skiftet til andre fodertyper og det går supergodt… Så det har været noget ved Hill’s han har reageret på og det gør jo mine erfaringer er dårlige med Hill’s

Der hvor jeg vil hen, er at man nød til at prøve sig frem og gøre sig sine egne erfaringer med hvad fodertype passer bedst ens katte og ens selv…[/QUOTE]

Nej føj da??? Jamen du har helt ret. Alle vil være mod noget pga dårlige oplevelser, som andre bare ikke oplever. Men derfor syntes jeg det er rart at vide effekterne - gode som dårlige - alligevel. Det er jo på den måde vi blir klogere. Jeg har tidligere kørt på RC - det kaster de op af. James Wellbeloved var faktisk godt, men jeg hørte så meget godt om Acana og vil nu prøve FP - har bare købt en lille pose til at teste på! :wink: