Jeg er nu kommet mig over mit kæmpe “kattegræs-såning’s” nederlag, og er derfor klar på at prøve endnu engang :høhø:
Men nu er min botaniske viden kun lige på “forskellen mellem en tidsel og en mælkebøtte” stadiet, så at skulle så noget, som jeg håber faktisk overlever hos mig (til kattene æder det :D), det er utrolig nyt, da alt i planteform, som ender indenfor (og faktisk også udenfor!) normalt ikke overlever ret længe, da jeg glemmer, at sådan noget faktisk har brug for vand
Så helt præcis hvad jord skal sådan nogle frø sås i? Og stopper man bare frøene ned i jorden og vander dagligt, og så ellers bare venter (den værst del… :p)?
Jeg køber en lille aflang urtepotte (pænt massiv), som jeg vil prøve at så i, frøene har jeg og jorden kan jeg tage fra vores drivhus… Så jeg burde kunne prøve lykken engang i dag
Du kan bare drysse frøene ud oven på jorden og så trykke dem lidt ned med fingrene. Du skal ikke begrave dem. Vand jorden, inden du lægger frøene i.
Når du har sået dem, så sørger du for, at jorden hele tiden er lidt fugtig. Ikke våd og smattet, så rådner frøene bare. Bare let fugtig. Hvis de står i et vindue med sol, skal de nok vandes en gang om dagen. Du burde kunne se, at frøene begynder at spire allerede i løbet af et par dage.
Husk at anvend en potte som har huller i bunden, så overskudsvand kan sive fra. Ellers står du med jord som får mug, og det er så surt når græsset er kommet så flot frem.
Om de æder noget af jorden når frøene begynder at spire, finder du kun du af på en måde. Jeg kan bestemt ikke forestille mig det skulle være farligt, ej heller med jord.
Men måske du skal holde potte uden for deres rækkevide i starten ind til det gror godt, så de ikke hiver det op før end rødderne har godt fat.
Har i mine unge år set min ene kat kommet ind med jord i hele femøren efter at have gravet og tygget efter regnorme, jeg er sikker på hun også har spist noget at jorden i forsøget.
[QUOTE=Kimilla;1195430]Husk at anvend en potte som har huller i bunden, så overskudsvand kan sive fra. Ellers står du med jord som får mug, og det er så surt når græsset er kommet så flot frem.
Om de æder noget af jorden når frøene begynder at spire, finder du kun du af på en måde. Jeg kan bestemt ikke forestille mig det skulle være farligt, ej heller med jord.
Men måske du skal holde potte uden for deres rækkevide i starten ind til det gror godt, så de ikke hiver det op før end rødderne har godt fat.
Har i mine unge år set min ene kat kommet ind med jord i hele femøren efter at have gravet og tygget efter regnorme, jeg er sikker på hun også har spist noget at jorden i forsøget. [/QUOTE]
Har først set dit råd ang. en potte med huller i, og det har den jeg har købt self. IKKE Nå så har jeg én til dims til kuglepenne Så må jeg på jagt igen! Men kommer der så ikke vand over alt på mit gulv :? (Er virkelig ringe til det her blomster/plante sjov! Alt grønt med og uden blomster på, dør nærmest allerede ved nyheden om, at de skal hjem til mig :høhø: Af samme grund har jeg kun 2 små kaktusser indenfor, da jeg ikke magter at være tvunget til at følge hele forådenelses processen, som jo kan tage over en uge :surrender1: Og glemmer at vande/skifte vand, så det skynder jo lidt på hele processen (heldigvis :høhø:))
Se om du kan finde en plastik potte som passer inde i din flotte keramik skål. Så lave et par huller i bunden af plastikpotten før du sætter den i keramikskålen og fylder den med jord og sår dit græs.
Overskydende vand vil nu løbet ud af plastik potten og ud i keramikskålen, og du vil ikke få vand på dit gulv .
Du kan plante i sådan en sort alm urtepotte med huller, og så sætte den op i en urtepotteskjuler, så bliver overskydende vand i potte, og du kan jævnligt hælde det fra skjuleren.
Hvis ikke de øvrige råd fungerer for dig, så kan du fylde småsten i bunden af urtepotten, før du fylder jord i. Så fungerer de som dræn.
Endelig vil jeg sige, at jeg nu sagtens selv kunne finde på at bruge potten alligevel - uden huller og uden sten i bunden. Det er vigtigere at undgå at overvande, når overskudsvand ikke kan dræne væk. Men det kan altså godt lade sig gøre. Og kattegræs holder ikke evigt - kattene æder det jo. Så man skal heller ikke tænke på, at det skal overleve i den tilstand i mange år
Hvis jeg var dig, ville jeg nok bare tage chancen og bruge den potte, jeg havde købt til formålet. Virker det ikke, så kan du prøve noget andet næste gang.
Da jeg boede i lejlighed forsøgte jeg mig også med at så selv… synes at det var aaaaaalt for besværligt… De åd det jo lynhurtigt og så kunne man ellers vente på at det groede tilbage igen. Imellemtiden underholdte de så sig selv med at grave i jorden
Jeg fandt en blomsterhandler der havde potter med fint langt græs til vist 15 kroner -så købte jeg en potte om ugen og det fungerede. De var også glade for minibambus.
Ellers fik de også en god tot på gulvet, når jeg alligevel var på græsjagt til mine marsvin i nabolaget. Uhhh, dét elskede de, det duftede HERLIGT og spændende, og var morsomt at sprede i hele stuen. Bare husk ikke at plukke langs stier hvor der luftes hunde og langs meget trafikerede veje, hvis du vælger den løsning