Sår i mundvigende?

Sprækker i mundvigene kan skyldes jernmangel, blodmangel, mangel på B2 vitamin, svamp, for meget mundvand, så der siver noget ud så mundvigene hele tiden er for våde eller også bare ekstremt tør hud, ofte i forbindelse med frostvejr.

jeg har ikke svamp i hvert fald. for det er kun i den ene side og det var efter at jeg ikke fik smurt mig en enkelt aften, og svamp spreder sig jo. det klør heller ikke i min mund og jeg har heller ikke hvide belægninger på tungen eller funky ånde.

for meget mundvand er det heller ikke.

Jeg ved ikke med blodmangel eller jernmangel eller bvitaminmangel :frowning:

Hej Gry,

Jeg har lige googlet “sår i mundvige” og her er et af de råd der findes:

[B]Mundvige - sår ved

[/B]Man bør bede en læge om at kigge på sår ved mundvigene, der ikke læges ret hurtigt. Lægen kan så evt. pode fra sårene ved mundvigene for at se, om der er tale om nogen særlige bakterier. Samtidig vil podningen kunne sige noget om, hvilke antibiotika, der evt. kan udrydde disse bakterier. Der kunne fx være tale om streptokokker eller gule stafylokokker, der kan være svære at udrydde.

Det er vigtigt at holde fingrene fra sårene, da de ellers ikke kan hele ordentligt op og hele tiden bliver tilført bakterier fra fingrene. Mod kløe kan man smøre zinksalve på. Zinkmangel kan være medvirkende til, at sårene ikke forsvinder. Så en zinktablet hver aften, indtil zinktabletten smager rædselsfuldt metallisk, vil være en god idé.

Det er vigtigt, at man spiser sundt og undgår at spise for meget sukker, der svækker immunforsvaret. Det er godt med et tilskud af sunde mælkesyrebakterier for at genvinde en sund tarmbakterieflora, der er vigtig for forsvaret mod infektioner. Man kan også tage
Molkosan eller Brottrunk af samme grund.

Jeg vil også anbefale en propoliscreme 10% fra Propharma/Danasan. Den er fin til at bekæmpe alle mulige bakterier med.

Et gammelt husråd er at smøre sårene i mundvigene med ørevoks fra ens egne ører.

Forfatter:
Læge Carsten Vagn-Hansen
Carsten Vagn-Hansens Hjemmeside

ADR!

:uha::blegne:-brækkesig

Euuwww… Hvor klamt!

Hej Gry.

Til næsen vil jeg anbefale et lag aloe vera inden du går i seng. Det kløer ganske forfærdeligt (på mig… ;)), men dagen efter plejer min næse ikke at være så øm mere… Dette kan gentages efter behov…

Locobase Repair er genialt! Du kan roligt købe den største tube, det er simpelthen bare godt (Hanne Mega anbefaler det også).

Blød zinkpasta har været min families universalmiddel i generationer, da dens meget let ætsende effekt renser såret, samtidig med, at det heler.

Andre muligheder er Klorhexidin creme, der desinficerer og heler.

Eller Panthenol creme (OBS, den variant, der er af mærket Apotekets, og har en blågrå/bleggrønt mønstret etiket - den med klart blå etiket uden mønster er alt for fed!). Panthenolcremen indeholder et forstadie til B-vitamin (Dexpanthenol), der forbedrer helingen. Jeg kan slet ikke undvære den!

Håber, at det hjælper, og at du generelt har det bedre :slight_smile:

Du skal simpelthen bare have en rigtig god læbepomade på dig konstant. I denne tid flipper mine læber også fuldstændig ud, og selvom jeg har smurgt dem om morgenen, så giver det bittert bagslag op af dagen, hvis jeg ikke har min trofaste Body Shop-læbepomade med cacao eller hamp på mig (og de er lidt dyre, så det er så trælst at være nødt til at købe en ny, bare fordi man har glemt den derhjemme).
Det er lige godt uanset om læber er sprukket eller ej.

Hvis jeg ikke lige har vaseline i huset, har jeg en tube Bach’s Rescue Cream (Helsekost - find helseprodukter online i DKs største helseshop), som gør underværker på mine sprækkede læber og ømme næse.

Ved ikke om det er noget du kan bruge ? men det er ihvertfald godt ved forkøelse og stoppet næse ( nu du skriver at du altid er syg ) det gir også luft hvis man smører lidt på næsefløjene hvis man har stoppet næse…

du skal have noget som indeholder andet end bare fedt- for ellers bliver det for hurtigt slidt af.
ceridal lipogel er noget af det bedste- det fås på apoteket. før i tiden ku det fås i små fine tuber - nu er de ret store. det bruges bla ved svært ble udslæt, og jeg har brugt det til mine hænder ved kontakt allergi overfor vand- det siger noget om effelktiviteten.
opdagede det i sin tid da jeg havde så tørre læber at de blødte og udslæt om munden.
nu kan jeg nøjes med labello med solfilter - det holder også ret længe… vaseline, alm læbepomade og den slags er slet ikke godt nok når man har den slags problemer.
jeg bruger det også på min næse når jeg er forkølet s

neutral’s læbepomade er en af de bedste alm der findes- og helt uden idder adder i !

[quote=kira v;153893]du skal have noget som indeholder andet end bare fedt- for ellers bliver det for hurtigt slidt af.
ceridal lipogel er noget af det bedste- det fås på apoteket. [/quote]

Lipogelen indeholder da netop KUN fedt :tihi::stuck_out_tongue:

hi hi ja ok - ikke petroleum, vand og deslige