Sår i mundvigende?

Hvad gør man ved dem?

Nej det er ikke forkølelsessår skal jeg lige skynde mig at sige. Om vinteren får jeg ekstremt tørre løber og så går jeg i stykker. Især i mundvigende.

De flækker og bløder og er mange lange uger om at hele igen, fordi de flækker op hver eneste gang man drikker eller spiser.

Er der nogen der ligger inde med nogle gode husmor-råd? :kryds:

Mvh.

En Gry der er forbandet træt af at være syg hele tiden :rip: :prut: :thumbdown:

ps. gode råd mod øm næse i forbindelse med næse-pusning modtages også gerne! :bebe:

Luna har også vildt tørre læber hele vinteren. Det hjælper meget, hvis hun smører med læbepomade/vaseline mange gange dagligt :slight_smile:

Jeg plejer at holde min læber fedtede i perioder, hvor de flækker - vaseline er godt.

Jamen jeg plejer minimum at give dem et ordenligt lag før jeg går i seng og når jeg står op.

men hvad gør man når de ER flækkede? som min situation er lige nu…

Vaseline - det beskytter også.

Jeg mener at have läst et sted, det er mangel af vitamin B, der gör at mundvinklerne fläkker… Läbepomade er ikke godt, men vaseline.

Jeg bruger også vaseline- både forebyggende og når de er flækket.

Jeg spiser ellers både vitaminpiller og silica-piller hver eneste dag
:frowning: øvøv…

En salve der hedder Mellisas Arnica salve er suveren, både til mennesker og dyr, den heler op og lindre og er totalt ugiftig.

Du kan læse om den her: http://lwww.mellisa.dk/arnicasalve.htm

Jeg bruger den selv, og jeg har prøvet meget uden virkning, lige ind til jeg fandt denne her.

Jeg mener at kunne huske, at min sygeplejerskeuddannede mor sagde, at det skyldtes vitaminmangel, men hvilket? B? A? D?
Man kan godt komme i underskud, selvom man tager alm. tilskud.
Jeg tager normalt Longovital, men fik alligevel målt alvorligt D-vitamin underskud, og skal tage 4-dobbelt dosis en tid (25 mikrograms tabl).

Så når du nu bliver fulgt med alt andet, så må de lige vitaminteste dig også :slight_smile:

D-vitamin har stor betydning for energiniveau og humør, sagde min læge.

[quote=MiSi;153322]Jeg mener at kunne huske, at min sygeplejerskeuddannede mor sagde, at det skyldtes vitaminmangel, men hvilket? B? A? D?
Man kan godt komme i underskud, selvom man tager alm. tilskud.
Jeg tager normalt Longovital, men fik alligevel målt alvorligt D-vitamin underskud, og skal tage 4-dobbelt dosis en tid (25 mikrograms tabl).

Så når du nu bliver fulgt med alt andet, så må de lige vitaminteste dig også :slight_smile:

D-vitamin har stor betydning for energiniveau og humør, sagde min læge.[/quote]

Ja både min mor og jeg og min moster er blevet målt mht. D-vitamin og var alle 3 i akut underskud. Vi blev med det samme sat på dobbelt dosis af unikalk forte (kalkpiller med ekstra højt indhold af dvitamin

Jeg mener altså ikke vaseline er sundt at bruge. Det er affaldstoffer og lukker til. Jeg ville hellere købe en ordentlig læbepomade, Ole Henriksen har en der er rigtig god, dog ikke hvis man ikke kan tåle citron!
Jeg bruger også det der hedder fedt creme fra apoteket og det er en MEGET fed creme der heller ikke lukker men som reperere det skadet område!

Hvis det er på huden (altså ikke læberne), vil jeg anbefale Repair, der købes på apoteket. Den genopretter skadet hud med rigtig god virkning.

Når jeg kan mærke at mine læber begynder at blive mere tørre end normalt, smører jeg med læbepomade og stopper når de er fine igen da ens læber kan blive afhængige af den kunstige fedt man tilfører. Når læberne er sprækket gør du det samme, men smører bare oftere og i længere tid.

Det er også den creme jeg henviser til Vivi, bare i en lidt mere light udgave, men stadig meget fed!! :slight_smile:

Drik en masse vand og smør læberne flere gange dagligt - det hjælper her.

Jeg tror den creme i snakker om hedder Locobase.
Der findes en alm fedtcreme og en repair udgave til ekstra ødelagt hud :slight_smile:

[QUOTE=Celina;153357]Jeg tror den creme i snakker om hedder Locobase.
Der findes en alm fedtcreme og en repair udgave til ekstra ødelagt hud :)[/QUOTE]

Nemlig :slight_smile:
Vi har begge dele - fedtcreme primært til Lasse, der har meget tør hud og i perioder en smule eksem.
Repair til Luna, hvis føder somme tider sprækker helt vildt.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;153364]
Repair til Luna, hvis føder somme tider sprækker helt vildt.[/QUOTE]

Jøsses, er hun blevt så gammel. Undskyld, ku’ ikke nære mig:-)

Ja, ja, Lis … godt nok sprækker man når man føder, men man bruger sjældent creme til at udbedre det :stuck_out_tongue: