Sår i mundvigene

Jeg har i nogle uger døjet med sår i begge mundvige …

Prøvede at google det og fandt udaf, at det kunne skyldes mangel på B2-vitamin.
Har nu spist B-vitaminer i et par uger, men synes ikke det har nogen effekt på mine sår, det eneste jeg har opnået, er okkergul urin som lugter af B-vitaminer :besvimer:
Det er ikke Herpes/forkølelsessår, men ‘‘kun’’ sprækker der svier ad h… til :S
Nogen der kender til problemet og har gode råd til mig ? :bebe:

Jeg får det nogle gange, dog kun i den ene side, men jeg har aldrig så meget som undersøgt hvad det kommer af… :ups:

Så ingen gode råd herfra, men du kan få noget medfølelse, for det svier som ind i h…

[QUOTE=Highfield;771680]

Så ingen gode råd herfra, men du kan få noget medfølelse, for det svier som ind i h…[/QUOTE]

Tak … kan man ikke få andet, er medlidenhed altid godt :rock:

Mine læber kan også sprække og få sår lige omkring mundvigene - et tykt lag vaseline på læberne plejer at lindre mit ubehag.

Mentolatum læbepomade eller Elisabeth Arden 8 hour creme er mine bedste bud på lindring.

Jeg får det også - især i perioder - og det er skide træls for at sige det på jysk. Så al medlidenhed herfra. Jeg bruger Jalon Universalsalve og det lindrer, så jeg rent faktisk kan spise (dvs. åbne munden uden at det går ondt). Jeg synes også, at sårene heler bedre.

Det kan altså godt være svamp…men ellers så kan du smøre med zinksalve inden sengetid.

Prøv at købe Labidan på apoteket. Tuben er forholdsvis dyr, men den er drøj i brug. Jeg lider af samme sprækker, hver gang det bliver koldt udenfor.

Jeg smører og smører i et væk, det lindrer lige her og nu, men har ingen virkning på længere sigt :S
Hat prøvet med Zovir (mod forkølelsessår), læbepommade, repair-creme, alm. fugtighedscreme mod tør hud og hvad jeg ellers kan få fat i, når jeg er ved at gå amok :argh:
Sjovt nok, så glemte jeg at spørge lægen i fredags … :dokdok:
Camilla: Jeg har faktisk tænkt på, at det kunne være svamp … og har tænkt på, om det var i orden at forsøge sig med Canesten-cremen (den mod svamp i skeden), da jeg har en uåbnet tube liggende :?

du kan godt bruge canesten mod det, men hvis du lider af eksem også - så dur det ikke - så skal du over i kombi salver

alverdens fugtighedscremer kan ikke hjælpe hvis du har fået svamp - det er meget almindeligt… prøv at søge på rhagader - det er det lægefaglige udtryk for det du har

Mht om det er svamp:
Det er forskellige svampe der lever i forskellige miljø’er. Derfor kan du ikke være sikker på at det virker selvom det er mod svamp (svampe reagergr forskelligt ligesom bakterier).

Jeg får selv nogle tørre pletter om vinteren. jeg bruger vaseline med ekstra E-vitamin. Der er med til at mindske irritationen og øger helingen, men det fjerner ikke den underliggende årsag hvis der er tale om en infektion.

du kan evt. spørge på apoteket om man kan få noget der dæmper reaktionen. Det lyder måske mærkeligt, men ting som Pamol er med til at mindske kroppens reaktion på skader af denne type. Evt prøv med en creme a’la denne:
http://www.netdoktor.dk/interactive/medicin/praeperatinfo.php?docid=praeparat_info&id=3746

Igen den dæmper blot kroppens reaktion. Det er ikke sikkert det hjælper hvis der er en infektion.

Håber det kan hjælpe uden at lyde alt for dumt :wink: og god bedring

Tak for svar :slight_smile:
Nu har jeg smurt det ind med Canasten og vil afprøve det weekenden over, det ville være så dejlig nemt, hvis det hjalp :bebe:
Ellers må jeg på apoteket og håbe at de har en mirakelkur til mig …

Mine mundvige er ikke blevet spor pænere i løbet af weekenden, så der skal nok nogle skrappere midler til.
Må hellere tage på apoteket i morgen og høre hvad de anbefaler …

Det dukker bare op i mit baghovede som en efterklang af min mors store viden om vitaminer og mineraler: Får du C-vitamin nok?
Det er ikke bare D- og B-vitamin, der har med huden at gøre, mener jeg (?)
Jeg døjer med noget lignende, prøver på at få mere vand indenbords, men tænker C-vitamin?

[QUOTE=MiSi;772688]Det dukker bare op i mit baghovede som en efterklang af min mors store viden om vitaminer og mineraler: Får du C-vitamin nok?
Det er ikke bare D- og B-vitamin, der har med huden at gøre, mener jeg (?)
Jeg døjer med noget lignende, prøver på at få mere vand indenbords, men tænker C-vitamin?[/QUOTE]

Jeg tvivler stærkt på, at jeg får nok af nogen som helst vitaminer … for der er vel ikke så mange af slagsen i kaffe ?? :ups:
Prøver at tage mig sammen til at få spist fornuftigt … eller bare spise i det hele taget :surrender1: … men det går ikke særlig godt :S

Kender det - mine mavesårslignende symptomer, mere eller mindre tæt på, gør, at der er så mange af de grove, sunde, vitaminholdige madvarer, som jeg slet ikke kan spise - får mavesmerter bare ved tanken. Men hvad med clementiner? Små og søde - og de mindste sprøde søde gulerødder?
Selv er jeg til store appelsiner. Og måske en sjat god juice hist og pist?
Løg indeholder også en masse godt, og tilstrækkeligt tilberedt med kartofler/omelet/pasta glider det måske ned?
Mine-versioner af div. grøntsager: Forårsløg istf porrer, søde små minitomater (gule), gul peber i stedet for den oversøde røde og den sure grønne - jeg kæmper også.

Jeg var på apoteket i mandags og fik anbefalet klorhexidin 1% salve … mine mundvig er blevet meget pænere allerede, så det var åbenbart det der skulle til, for mig :juhu:

Super :wehu::wehu: