Sår på hals og nakke

Ja sygdom og sygdom, men i hvert fald!
Min hankat på halvandet år er begyndt at få nogle lidt grimme sår syntes jeg. Han får dem på halsen/nakken hvor der kommer en bar plet hvor det nærmest ligner en grim hudafskrabning. Jeg renser det bare lidt med almindeligt vand på lidt vat og det ser heller ikke betændt ud. Men ligeså snart et af dem ser ud til at hele, afløses det af et nyt et andet sted omkring hals/nakke/skuldre.
Det virker som om det er fordi han klør sig med bagpoterne, men han har aldrig haft det før og han klør sig heller ikke mere end han plejer. Han er indekat, så jeg klipper hans forpote-klør når han begynder at hænge fast i alting, men klipper ikke bagpoterne (har hørt man ikke må).

Skal jeg bare klippe dem alligevel? Nogen der har nogle erfaringer?

På forhånd tak! :tak:

Foderallergi er mit bedste bud.

Du bør tage til dyrlæge og få sat en behandling med prednisolon i værk - dette kombinerer du med allergifoder og så skulle det gerne gå over i løbet af max 2 mdr.

Hvad fodrer du med nu?

Kitekat tørfodder som de altid fået og der har aldrig været noget før!

At der ikke har været noget før kan du ikke bruge nu.

VIl give Vivi ret i det lyder som allergi - eller ringorm …

Ja det kunne være en af grunden … Prøv og vend posen om og se hvad der i den …

Du kan på zooplus finde foder til rimelig penge og meget bedre …

Der er meget korn i der og meget kulhydrat…

jeg personlig bruger acana, appaws og orijen …

Foderallergi er netop noget der udvikles. Sandsynligvis indeholder Kitekat kylling, hvilket er den mest almindelige form for foderallergi.

Du skal derfor over på noget foder, der ikke indeholder kylling.

Men allerførst bør din kat i behandling, for at få stoppet kløen.

Nej, men foderallergi udvikles over tid af ting, som er i kattens foder.
Med Prednisolon kan I teste, om det er en allergi. Men du kan formentlig også blot prøve allergifoder. Når katten ikke har det værre end at et sår afløser et andet, så lyder det ikke strengt nødvendigt at decideret behandle med Prednisolon. På allergifoder skulle sårene gerne hele op og være væk i løbet af 6-8 uger.
Du kan uanset hvad ikke nøjes med Prednisolon, for selvom kattene tåler det relativt godt, så er det ikke just sundt, og virkningen vil aftage for hver gang det gives.
Problemet med dyrlægens allergifoder er bare, at det ikke altid virker, da nogle katte stadig reagerer på hydrolyseret kyllingeprotein, som det er lavet af. Alternativt man kan bruge foder, der er baseret på ingredienser, som katten aldrig har fået før. Her er James Wellbeloved et godt bud. Du finder ikke noget brugbart i hverken supermarked eller dyrehandel.

Men det er næppe kulhydrat katten er allergisk overfor.

Se, allergi kommer ofte som regel af noget, som katten har spist længe. Det er ret vist sjældent at reaktionen kommer første gang.
Foderallergi er også mit bud. Det du beskriver er desværre typisk.
Kitekat er et foder der har en ikke-eksisterende indholdsdeklaration (kød- og kødbiprodukter, er det ikke rigtigt :rulleøjne:) - så man aner ikke hvad der reelt er i… Du kan evt. prøve at skrive til producenten af Kitekat og spørge, hvad de putter i - nogle producenter svarer pænt, nogle giver en søforklaring, nogle svarer slet ikke… :thumbdown:.
Gå til dyrlægen og køb Hill’s d/d eller z/d til en begyndelse. Giv det og intet andet til katten forhåbentlig er fri for kløe. Heller ikke godbidder, rester fra din mad - eller noget efterladt nogen steder, som mis kan snuppe uset :wink:
Og giv så en og kun en slags kød om dagen i tilgift, eller et mælkeprodukt, eller fisk. Men kun en slags af gangen. Prøv dig frem. Hvis katten tåler det nye protein i en uge, er det okay :slight_smile: Start med kylling, kalkun, fisk, mælkeprodukter, æg, oksekød, svinekød… det er det, det meste kattemad indeholder. Men også skaldyr, hvede, lam - og alt muligt andet protein kan være synderen.
Når kløen på et tidspunkt kommer igen, ved du hvad du skal undgå i fremtiden. Og fremtiden hedder fuldt deklarerede foderprodukter :wink:

[quote=pivnu;468241]Nej, men foderallergi udvikles over tid af ting, som er i kattens foder.
Med Prednisolon kan I teste, om det er en allergi. Men du kan formentlig også blot prøve allergifoder. Når katten ikke har det værre end at et sår afløser et andet, så lyder det ikke strengt nødvendigt at decideret behandle med Prednisolon. På allergifoder skulle sårene gerne hele op og være væk i løbet af 6-8 uger.
Du kan uanset hvad ikke nøjes med Prednisolon, for selvom kattene tåler det relativt godt, så er det ikke just sundt, og virkningen vil aftage for hver gang det gives.
Problemet med dyrlægens allergifoder er bare, at det ikke altid virker, da nogle katte stadig reagerer på hydrolyseret kyllingeprotein, som det er lavet af. Alternativt man kan bruge foder, der er baseret på ingredienser, som katten aldrig har fået før. Her er James Wellbeloved et godt bud. Du finder ikke noget brugbart i hverken supermarked eller dyrehandel.[/quote]
Har du et link eller noget til hvor man kan købe sådan noget specielt foder? Er lidt en novice når det kommer til kvalitetsfoder. Ikke at jeg ikke vil bruge det, har bare aldrig gjort det. :ups:

Mht. at klippe bagpote-klør, må man gerne det når de er indekatte?

[quote=StinePigen;468253]Har du et link eller noget til hvor man kan købe sådan noget specielt foder? Er lidt en novice når det kommer til kvalitetsfoder. Ikke at jeg ikke vil bruge det, har bare aldrig gjort det. :ups:

Mht. at klippe bagpote-klør, må man gerne det når de er indekatte?[/quote]

Rigtig mange har glæde af James Wellbeloved med lam: James Wellbeloved Dry Cat Food | Free P&P £39+ at zooplus

Jeg klipper bagklør.

[quote=pivnu;468241]
Du kan uanset hvad ikke nøjes med Prednisolon, [/quote]
Der er også det problem, at netop foderallergi er en allergi, der reagerer svagt på cortison/prednisolon. Det virker dårligt og meget kortvarigt. Hvis det skal virke effektivt, skal dosen så højt op, at katten næsten sikkert vil udvikle sukkersyge (ifølge Lene Boysen)

Nope. Det er mig bekendt næsten altid et protein, der har skylden.

[quote=Ann R;468255]Der er også det problem, at netop foderallergi er en allergi, der reagerer svagt på cortison/prednisolon. Det virker dårligt og meget kortvarigt. Hvis det skal virke effektivt, skal dosen så højt op, at katten næsten sikkert vil udvikle sukkersyge (ifølge Lene Boysen)
[/quote]

Nu er det jo ikke meningen man skal fortsætte på samme foder som hidtlig og så proppe prednisolon på katten :slight_smile:

Da min søsters kat fik sår, fik jeg ordineret prednisolon kombineret med Hills z/d. Husker ikke dosen, men da katten holdt op med at klø sig, satte vi dosis ned - første gang startede hun med at klø sig igen, så det var ikke længe nok hun var på pred.
Mener hun fik pred i alt omkring 5-6 uger.
Z/d skulle vi holde minimum 8 uger, hvorefter vi skiftede over til et foder med tun, tror jeg det var.

[quote=StinePigen;468253]Har du et link eller noget til hvor man kan købe sådan noget specielt foder? Er lidt en novice når det kommer til kvalitetsfoder. Ikke at jeg ikke vil bruge det, har bare aldrig gjort det. :ups:

Mht. at klippe bagpote-klør, må man gerne det når de er indekatte?[/quote]
Det er netop indekatte der har mest brug for at få klippet kløer, de bliver ikke slidt på samme måde som udenfor :slight_smile:
Ang. Specialfoder:
Gå ind til din dyrlæge :slight_smile:

Men du kan da også finde det på nettet, hvis du har mod på at handle i udlandet:

James Wellbeloved. Prøv med and eller lam, det er sjældent det er i almindeligt kattemad:

Almo Nature. Prøv med and, vildt eller lam:

Hill’s Prescription Diet. (Dyrlægefoder) Prøv d/d eller z/d.

(d/d har de ikke her, men det har dyrlægen nok.)

[quote=Vivi_Fletcher;468258]Da min søsters kat fik sår, fik jeg ordineret prednisolon kombineret med Hills z/d. Husker ikke dosen, men da katten holdt op med at klø sig, satte vi dosis ned - første gang startede hun med at klø sig igen, så det var ikke længe nok hun var på pred.
Z/d skulle vi holde minimum 8 uger, hvorefter vi skiftede over til et foder med tun, tror jeg det var.[/quote]

Men som vi har været inde på før, så er den kat jo endt med at få et foder, som er det samme som det gamle - blot med tun tilsat. Så hvad den kat har reageret på er et super godt spørgsmål. Men det lyder ikke ‘normalt’ for en allergi, at katten så relativt kort efter faktisk er tilbage, hvor den startede.

Der er også orijen og acana med fisk … Det er foder uden kylling ting

Uanset hvad, er behandlingen jo den samme som dyrlægen bruger i den slags tilfælde :slight_smile:

Mit bud er, at min søsters kat har “let” kyllingeallergi, så den tåler det der er i foderet med tun, men ikke hvis det udelukkende er baseret på kylling.

[quote=Ann R;468266]Det er netop indekatte der har mest brug for at få klipper kløer, de bliver ikke slidt på samme måde som udenfor :slight_smile:
Ang. Specialfoder:
Gå ind til din dyrlæge :slight_smile:

Men du kan da også finde det på nettet, hvis du har mod på at handle i udlandet:

James Wellbeloved. Prøv med and eller lam, det er sjældent det er i almindeligt kattemad:

Almo Nature. Prøv med and, vildt eller lam:

Hill’s Prescription Diet. (Dyrlægefoder) Prøv d/d eller z/d.

(d/d har de ikke her, men det har dyrlægen nok.)[/quote]

Mange tak! Prøver lige at høre min dyrlæge ad i morgen :slight_smile:

Under alle omstændigheder prøver jeg at skifte til noget specialfoder og se om ikke det kunne hjælpe. Måske et dumt spørgsmål, men kan min hunkat der ikke fejler noget også godt spise specialfoder?

[quote=Vivi_Fletcher;468258]Nu er det jo ikke meningen man skal fortsætte på samme foder som hidtlig og så proppe prednisolon på katten :slight_smile:

Da min søsters kat fik sår, fik jeg ordineret prednisolon kombineret med Hills z/d. Husker ikke dosen, men da katten holdt op med at klø sig, satte vi dosis ned - første gang startede hun med at klø sig igen, så det var ikke længe nok hun var på pred.
Z/d skulle vi holde minimum 8 uger, hvorefter vi skiftede over til et foder med tun, tror jeg det var.[/quote]

I know. Men det kunne måske være fristende at slippe for hele detektivarbejdet, hvis man bare kan gi’ en pille.
Og alt andet lige - det er også min personlige erfaring at det virker dårligt eller endda slet ikke. Både Zutti og Ditte har prøvet at få store doser, både i pilleform og som indsprøjtning. Det virker. Men der skal meget til… :frowning: Selv en stor dosis depomedrol holdt kun 14 dage. Det er normalt, ifølge Lene Boysen. Prednisolon-dosen var noget i omegnen af 15 mg pr dag for at slå allergi ned, hvis jeg husker rigtigt. (Visse slags allergier kræver endda meget mere - jeg mener omkring 30 mg pr dag - fast! -what - og så er sukkersyge næsten et faktum).

[quote=Vivi_Fletcher;468269]
Mit bud er, at min søsters kat har “let” kyllingeallergi, så den tåler det der er i foderet med tun, men ikke hvis det udelukkende er baseret på kylling.[/quote]

Måske intolerans - ikke allergi? :gruble: :gruble: