Sår på min kats hale

Hej!
Jeg var ude for at min hunkat på 8.5 mdr (steriliseret) fik væltet min full body spejl igår, og muligvis enten fik sin hale ramt af glasskår eller glemt sin hale i processen. Hun har nu et sår 7-10 cm fra halespidsen, som ikke lader til at være dybt eller særlig stort. Såret er nu størknet, der sidder lidt størknet blod i pelsen rundt om. Jeg har ikke formået at få et ordentlig blik på såret, da hun har været svær at holde stille med en hånd.
Hun viser ikke tegn på smerter, udover hvis man rører direkte på såret eller det størknede blod rundt om. Halen virker lidt slap fra såret til spidsen, den del peger nedad når hun har halen oppe. Hun spiser, leger, laver i sin kattebakke, drikker og spinder. Alt virker normalt, bortset fra det sår.

Mit spørgsmål er dog… Er det nødvendigt at tage hende til dyrelægen? Jeg har lige haft en snak med dyrelægen over telefonen, der anbefalede at jeg kom forbi med hende, men så vidt jeg forstod på hende, lød det ikke akut. Jeg sagde jeg ville lige se tiden an, da den kunne bare være forslået. Den virker ikke som om den er brækket. da jeg kan bøje halen og hive i spidsen uden reaktion.
Jeg er en studerende på kun SU, så jeg er lidt tilbageholdende med at tage til dyrelæge fordi jeg er lidt panisk omkring det. Det ville koste mig 800-1000 kroner. Jeg havde taget hende til lægen i et heartbeat, hvis hun udviste tegn på smerter. Men hun virker glad.

Hvordan går det med hende?

Med venlig hilsen

Det lader til at gå hende bedre. Hun flicker med halen, og den står næsten helt oppe når hun hilser på en. Såret ser fint ud, det er størknet og hun udviser stadig ikke nogen gener. Jeg giver den til i morgen, og hvis jeg stadig er i tvivl får jeg en tid til hende på onsdag.

4 Synes om

Godt og høre hun er til pas :smil:

Med venlig hilsen

Man skal være voldsomt forsigtig med som lægmand at rådgive i dyrlægefaglige spørgsmål, og da især udelukkende baseret på en beskrivelse af situationen - men nu er en skadet hale jo næppe akut livstruende, så jeg vover pelsen…
Har oplevet en kat (læs: Katten aka. Manse :wink:) der, efter at være blevet bidt i halen, nærmest så ud til at være lammet i de yderste 2/3 af halen.
Kort efter han var kommet på smertestillende samt antibiotika pga. biddet, var halen normalt fungerende igen, så for mig lyder det til at den slappe hale godt “bare” kan være trigget af smerter som følge af slaget/såret…

God bedring med hende!

1 Synes om