Sår på og ved halen - spørgsmål omkring behandling

Hej KatteGale

Mine (vores) katte, som er blevet passet hos mine forældre i en periode, har fået en omgang lopper. Kattene er nu i behandling med Advantage og Capstar. I går blev alle katte også vasket i “Tea Tree Olie Shampoo”, som jeg anvendte i forbindelse med et massivt loppeangreb på Nimbus i 2008, der havde en effekt på lopperne. Desværre har Nimbus (Maine Coon) udviklet sår i forbindelse med det nuværende loppeangreb. Sårene er primært placeret i området omkring halen og halepartiet. Jeg har vedhæftet to billeder af problemet:

Umiddelbart virker det ikke til at Nimbus er generet af selve sårproblemet og han hverken bider eller kradser i det. Der er sårskorpe på sårene, men det sker dog, at disse “falder” af i forbindelse med kæmning for lopper. Kan jeg rense sårene med f.eks. Klorhexidin fra Matas eller skal jeg lade “naturen gå sin gang”? Andre gode råd modtages også med kyshånd.

En anden årsag til mit spørgsmål er, at jeg har tilmeldt både Nimbus og Nokki til udstillingen i Kolding om søndagen, men jeg har naturligvis ikke den store interesse i, at deltage med en kat, der har sår, så jeg er også interesseret i at få sårene væk hurtigst muligt. Er sårene ikke væk, så deltager Nimbus naturligvis ikke (det er trods alt ikke udstilling for enhver pris).

Det kunne være loppespytsallergi. Det skal behandles med noget kløestillende, og naturligvis skal katten holdes loppefri fremover. Tea Tree Oli er ikke godt for katte - http://www.ezz.dk/583048-en-advarsel-mod-tea-tree

[QUOTE=dkkorat;687160]Det kunne være loppespytsallergi. Det skal behandles med noget kløestillende, og naturligvis skal katten holdes loppefri fremover. Tea Tree Oli er ikke godt for katte - http://www.ezz.dk/583048-en-advarsel-mod-tea-tree[/QUOTE]- Rigtig mange tak for den oplysning, der er markeret med fed. Jeg vidste slet ikke, at det var “farligt” til kat, og det er nu noteret bag det højre øre.

Jeg tager Nimbus med til dyrlægen i dag så kan han også lige tage et kig på problemet. Vi drypper med advantage i nakken på de katte med pels. Sphynxen er lidt mere svær at behandle. Tilgengæld kan lopperne ses, når de kravler rundt på hende.

Tea Tree Olie Shampoo ! er det ikke for kras til at vaske katte i ? eller var det noget spcielt til katte ?

[QUOTE=Kattetøsen-too;687223]Tea Tree Olie Shampoo ! er det ikke for kras til at vaske katte i ? eller var det noget spcielt til katte ?[/QUOTE]- Det produkt, jeg (desværre) anvendte var til kat. Derfor troede jeg egentlig at det var ganske udmærket at anvende i forbindelse med loppeangreb. Jeg er blevet klogere i dag.

Update:

Så har jeg været ved dyrlægen med Nimbus. Ører, næse og tandkød var i orden. Det samme med vægten. Ang. sårene, havde dyrlægen samme konklusion som Camilla (dkkorat), og han fik en sprøjte mod kløe.

Mange tak for den hurtige respons Camilla :ok:

Vi har haft en kat med loppespytsallergi. Hun fik et skud kortison (eller flere - husker ikke nøjagtigt:ups:), da det tager kløen (ikke at hun kløede dig, men hun havde sår langs rygradden) og en ekstra gang loppemiddel, efter de andre var færdige. Af andre årsager flyttede hun senere i lejlighed - nu er hun dronningen i sin nye ejers liv:ok:

Sikkert rart for ham at have fået - regner jeg med - binyrebarkhormon for kløen. Hvis han er nem at vaske vil det være godt for sårene at blive badet med mild shampoo. Og prøøøøv på ikke at pille skorper :slight_smile: At de falder af selv er selvfølgelig fint nok, men ikke pille ved dem, der sidder lidt bedre fast, for så forlænger du helingen og den kan blive grim.

[QUOTE=dkkorat;687555]Vi har haft en kat med loppespytsallergi. Hun fik et skud kortison (eller flere - husker ikke nøjagtigt:ups:), da det tager kløen (ikke at hun kløede dig, men hun havde sår langs rygradden) og en ekstra gang loppemiddel, efter de andre var færdige. Af andre årsager flyttede hun senere i lejlighed - nu er hun dronningen i sin nye ejers liv:ok:[/QUOTE]- Dejligt at hun er blevet en rigtig dronning. Sådan burde alle katte have det :cool2:

[QUOTE=pivnu;687563]Sikkert rart for ham at have fået - regner jeg med - binyrebarkhormon for kløen. Hvis han er nem at vaske vil det være godt for sårene at blive badet med mild shampoo. Og prøøøøv på ikke at pille skorper :slight_smile: At de falder af selv er selvfølgelig fint nok, men ikke pille ved dem, der sidder lidt bedre fast, for så forlænger du helingen og den kan blive grim.[/QUOTE]- Han virkede meget tilfreds, da jeg tog af sted, så det tror jeg bestemt. Nimbus er forholdsvis nem at vaske, desværre brugte jeg en shampoo i går, der ikke er hensigtsmæssig at bruge. Tror du at babyshampooen, jeg bruger til min Sphynx er mild nok? Og så skal jeg nok lade være med at pille/kæmme :fnis:.

Tja, jeg har ikke prøvet at vaske med andet en speciel kløestillende shampoo decideret til katte. Men tja, et-eller-andet, der virker til kattehud, vil i hvert fald være godt for sårene.

[QUOTE=pivnu;687578]Tja, jeg har ikke prøvet at vaske med andet en speciel kløestillende shampoo decideret til katte. Men tja, et-eller-andet, der virker til kattehud, vil i hvert fald være godt for sårene.[/QUOTE]- Må jeg få at vide hvad den shampoo hedder? Det kunne jo være at den kan bruges til en anden god gang. :slight_smile:

Jeg har købt EFA’en og Allerderm: Velkommen hos Netdyrlæge.dk - din dyrlæge på nettet
Amira var på Interferon og kløede sig af det, så jeg prøvede at holde det nede bedst muligt, for ikke at afbryde Interferonen. Det blev dog ikke til så mange gange.

Det er ret almindeligt for katte at få loppeallergi - det forsvinder som regel hvis man formår at fjerne lopperne. Som alternativt kan Biogance loppeshampoo anbefales. Det skulle være både meget skånsomt for kæledyret men samtidig ret effektivt hvis man gerne vil undgå de mere “giftige” former for loppemiddel.