Saroten -Human medicin til kat

Jeg har en 8 årig gammel MaineCoon cat ,som er så uheldig at have gigt i lændehvirvel mistanke om kronisk nyre bækken lidelse eller manglende evne til at tømme blære helt ,som giver gentagne blærebetændelser .
Herudover kun 25 % nyrefunktion

Da lændehvirvel og blære er tæt forbundne får hun tit smerteanfald her .Hun kan ikke længere tåle almindelig smertestillende Loxicam og får Onsior mod gigt smerter Hun har også smerter , der minder om nyrestens anfaldsiger dyrlægen
Hun vil gerne ha mig til at give Frida SAROTEN mod de neuropstiske smerter Frida oplever
Det er antidepressiv til mennesker .Disse giver forstørret lever og høje levertal et nyt problem
Nogle med erfaring med SAROTEN I BEHANDLING AF KAT i denne gruppe???
Min dyrlæge siger hun ikke ville tøve
Jeg vil gerne give Frida det bedst mulige liv i den tid hun har tilbagr

1 Synes om

Kender ikke Saroten, men har din dyrlæge nævnt Solensia som mulighed?

Saroten kan bruges til katte.

Jeg har ikke selv erfaringer med saroten, men har brugt pregabalin til en kat med smerter fra slidgigt i en albue. Det er reelt et middel mod epilepsi, men som også virker mod neuropatiske smerter (nervesmerter). De fås (til mennesker) i mindste dosis 25 mg i en kapsel (som ikke kan deles). Han vejer 7 kg, og fik 1 kapsel hver 2. dag. Så blev han ikke påvirket. Får de for høj dosis bliver de “rundtossede” eller døsige.

Han får det dog ikke længere. Han får cartrophen indsprøjtninger, og da vi gik ned i interval til vedligeholdelsesdosis af det hver 3. måned, så hjalp det i en sådan grad, at han ikke længere behøver smertestillende. Han får også en 500 mg omega-3 fiskeolie kapsel dagligt.

Solensia er et nyt (og vist ganske lovende middel). Problem er bare, at det ikke har været tilgængeligt på det danske marked. Men det er måske blevet tilgængeligt nu (det skulle være kommet sidste år, men blev udsat til først at komme engang i 2022).

1 Synes om

Solensia kan dyrlægen få hjem via godkendelse hos Lægemiddelstyrelsen :blush: Vores dyrlæge har netop hjemtaget Solensia til en af vores mco kastrater :blush:

1 Synes om

Tusinde tak for dit svar som jeg vil gå til dyrlægen med​:heart_eyes_cat::heavy_heart_exclamation:

Tusinde tak for dit svar .Jeg vil spørge min dyrlæge om Solensia

Tusinde tak for dit svar Frida får også Cartropren indsprøjtninger ,dagligt Canosan og Onsior ,som dog kun virker på gigt og ikke nyre/blære smerter .Derudover Cystopro med Tranebær ifht blærebetændelser.Hun tåler ikke alm smertelindrende som Loxicam mere
Jeg vil tage dit svar med til dyrlægen

Tusinde tak for dit gode svar
Frida får også Cartopren indsprøjtning ,Canosan og Cystopro kosttilskud (nyre/blære) nyre mad både tør og våd
Hun har desværre noget der minder om nyrestens anfald og næsten dagligt neuropstiske smerteanfald hvor hele kroppen bævrer pg sitrer mens hun bider sig voldsomt omkring den lændehvirvel hvor gigten er værst og gør mest ondt
Vi er inde i den fase hvor vi taler lindring og livskvalitet ,da Frida nu er ved at være antibiotika restistent pga gentagne blærebetændelse .Jeg har tømt alle supermarkeder for Kleenex for hun er verdens sødeste smukkeste og dejlige kat og ung 8 år

3 Synes om

Det lyder som om, din kat har Cauda Equina i stedet for gigt i en lændehvirvel. Specielt, når det alm. smertestillende ikke virker!

Jeg vil anbefale, at du får Claus Sloth fra Skovshoved Dyreklinik til at kigge på hende eller kun på hendes røntgen billeder. Han er den bedste dyrlæge i Danmark, når det gælder skeletter på katte og hunde.

4 Synes om

Tusinde tak for dit svar :slightly_smiling_face:Det vil jeg undersøge nærmere.mvh Trine