Savannah

Savannahs are commonly compared to dogs in their loyalty, and they will follow their owners around the house like a canine. They can also be trained to walk on a leash, and even fetch.[8]
Savannahs often greet people with head-butts, or an unexpected pounce. Some Savannahs are reported as being very social and friendly with new people, and other cats and dogs, while others may run and hide or revert to hissing and growling when seeing a stranger. Exposure to other people and pets is most likely the key factor in sociability as the Savannah kitten grows up.
Since the Serval is naturally a very outgoing and sociable exotic cat, Savannahs have not had temperament issues that would be associated with foundation cats of a more shy and/or aggressive exotic cat hybrid.
Owners of Savannahs say that they are very impressed with the intelligence of this breed of cat.[citation needed] An often noted trait of the Savannah is its jumping ability. Savannahs are known to jump up on top of doors, refrigerators and high cabinets. Some Savannahs can leap about 8 feet (2.5 m) high from a standing position. Savannahs are very inquisitive, and have been known to get into all sorts of things. They often learn how to open doors and cupboards, and anyone buying a Savannah will likely need to take special precautions to prevent the cat from getting into things.

Hvor stor lejlighed/hus kræver sådan en?
SKAL den have indhegnet lejlighed eller er en masse kradsetræet og andre dyr at lege med stimulering nok?
Lyder mistænkelig meget som en hybrid ilder(tam/vild ilder mix) og deres temperament tiltaler mig rigtig meget.

Kan godt lide dyr med høj intelligent man skal gøre sig “fortjent” til deres kærlighed.

Får denne race i dk?
Hvad koster den CA.
Er den godkendt?

Fortæl ALT hvad i ved om den :slight_smile:

Så vidt jeg ved er der ingen opdrættere i DK. Her er en liste over opdrættere i resten af verdenen.

Den er ikke godkendt i FIFé, så vidt jeg kan læse. Men den er i TICA, kan læses her

Priser kan du nok se på opdrætternes hjemmesider :slight_smile:

Fandt det her. Hvad mon sådan en tilladelse kræver :? Eller er det KUN hvis man importere dem. Er jo knap så “sjovt” hvis den SKAL være i bur og speciel anlæg uden for osvosv så er det jo et hobbydyr ikke et kæledyr. Men kan som sagt kun finde info på opdrætternes hp ikke “neutrale” sider.

Mon man kan have en enkelt og “alm” katte eller skal den mon have en racefælde at lege med?

Bare rolig der går MANGE år før det KUNNE blive relevant lige nu er jeg bare en nysgerrig drømmer :tihi:

Det er en hybridkat… dvs en blanding mellem Serval og domesticeret kat.
Avlen af disse katte kan diskuteres - etikken er ikke helt som man kunne ønske det… og personligt fatter jeg ganske enkelt ikke meningen!
Der findes masser af intelligente katteracer… Der findes masser af plettede katteracer… Der findes oven i købet katteracer, der både er intelligente og plettede!
Hvorfor skal man så til at rode en vildkatteart ind? Med alt hvad det indebærer af fertilitetsproblemer i de første generationer, dårlige forhold for avlsdyrene (vildkattene holdes i bure - de kan ikke andet!), temperaments-/adfærdsproblmer fordi man ikke har anelse om hvad der slår igennem hos afkommet etc etc etc…

Du vil sikkert ikke kunne finde “neutrale sider” om disse vildkattehybrider… enten er man for dem eller også (som jeg) imod…

Heldigvis er de ikke tilladte at holde i DK… og hvis man endelig vil have en er der strenge krav til hvordan de skal holdes.
Prisen ligger på ca 15.000 - 20000 kr for en kastrat… fertile avlsdyr vil du aldrig kunne have lovligt i DK.

Jeg har ikke læst nærmere om, hvilken vildkat den er avlet ud fra, men ret mange af vildkattene - for ikke at sige de fleste - er som voksne solitære og trives ikke sammen med andre, hverken andre katte eller mennesker, og jeg ved fra opdrættere af Bengalen, at de første generationer var meget uhåndterlige og sky og kun kunne holdes i bur.
Jeg kan ikke forestille mig, at disse generationer har haft noget godt liv, for jo “tættere på naturen” des mere territorie og bevægelsesfrihed kræves der.

Alle disse smukke vildracer synes jeg, man skal nøjes med at fryde sig over via naturudsendelser og i store naturparker.

Der findes i dag katte for enhver smag (og ikke-smag). Ingen grund til at blande sig mere i naturen end allerede gjort.

PS: Og så gælder det mig bekendt for ALLE katte, at man skal gøre sig “fortjent” til deres kærlighed.

jeg undersøgte det da der i sin tid var en der havde en til salg på kattegalleri. lækker missekat siger jeg dig !!!
men det var en f1 dvs en første leds parring - og den er altså stadig temmelig meget et rovdyr. ikke en kælekat.

skal man have en savannah så ville jeg gå efter en f3 - stadig stor som et hus men mere egnet til almindelig familie liv. men det er bestemt ikke en begynder kat.

jeg syntes hybrid katte er en rigtig dårlig ide - det er bare ikke etisk i orden på mange niveauer - og de færreste kan give selv en f3, f4 eller f5 de forhold den virkelig ville have brug for for at trives…

vilde katte har det også svært mange steder - jeg syntes man skal fokuserer energi på at bevare dem og nyde dem der hvor de hører til: i naturen

se mere her

[ame=“Savannah Rescue Serval/Cat- Big Cat TV - YouTube”]YouTube- Savannah Rescue Serval/Cat- Big Cat TV[/ame]

og prøv også at læse denne artikel

fra artikel:

“I get hate mail from hybrid breeders every time I say anything about the fact that many times domestic cats are killed by the wild cats in the mating process, or that the conditions the breeding cats are often kept in is deplorable, or the physical ailments that many of these neurotic offspring suffer from, or the fact that millions of animals are being killed in shelters every year while people are still supporting the breeders. So many breeders claim that they only breed 4th and 5th generations, but don’t seem to get the fact that you can’t get a 4th generation without a lot of suffering in the first three. By the time a person breeds enough cats to get to the fourth generation they have created approximately 50 cats who will end up being slaughtered for coats or killed because of their behavior problems. I stand amazed at the number of people who just don’t get this and how they manage to pretend that they are not the cause of the suffering if they purchase a fourth generation cat. The cats can’t speak for themselves though, so the daily hate mail is just the price of speaking the truth for them. Please consider all of the suffering that you can eliminate by not succumbing to the urge to own something wild. Your sacrifice can make the world a better place.”

Som Mega siger: Lad de vilde dyr blive i naturen. Det klær dem bedst.

Servalen er en af de mest aggressive, svære at tæmme mindre kattearter, som vi kender til. Jeg synes heller ikke om det. Forestiller mig de giver adfærdsproblemer i hjemmet… Og deres behov er svære at tilgodese.

Jeg kan ganske enkelt ikke forstå behovet for at eje sådan en kat …Den er SÅ langt fra det vi kender som kat ?. Er det ønsket om, at eje noget stort og faaarligt, eller ønsket om, at eje noget som ikke mange andre har ??

Når man tænker på, hvor mange år det tog at gøre vildkatten til tamkat, hvordan kan man så forestille sig at en vildkat som Savannah på få generationer er blevet tilpasset familieliv og hjemmet ?

Lad os endelig håbe, at det bliver MEGET svært at få tilladelse til at holde en Savannah !!!

Mit livs chock fik jeg da en pige der havde købt en lille aby af mig anskaffede sig og opflaskede en serval. Det var nu den lille aby der havde bukserne på i det forhold. Aftalen om abyen skulle steriliseres tilsidesatte jeg i det her tilfælde da både ejer og jeg var bange for det ville gå ud over rangordenen.

Her er den sidste serval der (ikke udvokset) er givet tilladelse til private at have i Danmark - og den lille aby fra mig

Lis - Jeg ved ikke om du har været på besøg hos hende efter hun fik servalen, men hvordan var den holdt? I hjemmet og så med en stor løbegård, eller? :slight_smile:

Den boede både inde i huset og ude - ude i godkendt stor løbegård

Lis - Har jeg forstået det rigtigt hvis det der er en serval og derfor ikke en Savannah, hvor der er blandet huskat i? - Så må den jo være meget vild, eller?

Har du været ved hende? Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan den er sådan med at kæle og hygge og sådan noget.

[quote=Bamse;314142]Lis - Har jeg forstået det rigtigt hvis det der er en serval og derfor ikke en Savannah, hvor der er blandet huskat i? - Så må den jo være meget vild, eller?

Har du været ved hende? Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan den er sådan med at kæle og hygge og sådan noget.[/quote]

Hun er den SIDSTE der er givet privat tilladelse til i Danmark - og det er en ægte serval - taget fra sin mor og opflasket. (så kan man syntes om det eller ej - men den eneste mulighed for at reducere det vilde)

Jeg har ikke besøgt hende mens hun havde servalen. Den kan ikke sidestilles med en domisticeret kat - og den er uendelig stærk

Sej Aby:-)

Aby’er ER både seje og cool:-)