Savler og måske urenlig?

Hej alle,

Jeg er bekymret for Florian. Da jeg kom hjem fra arbejde i dag, opdagede jeg, at han havde tisset på min seng to steder - tror jeg. Jeg tænkte, at det måske var noget med hans bakke og vaskede bakken/skiftede grus. Han brugte senere bakken uden problemer. Men nu klappede jeg lidt på ham, og han var helt våd ned af kraven. Det ser ud til, at han har savlet? Så våd plejer han ikke at være, når han slikker sig. Nu er jeg i tvivl om han rent faktisk tissede på sengen, eller om han har ligget og savlet der? Han var ikke våd på kraven, da jeg kom hjem.

Han opfører sig ellers normalt. Da jeg kom hjem fra arbejde, fik han en “pind” fra Maxi Zoo, som han straks guflede som han plejer, samt lidt vådfoder, som han også spiste af. Vi har ikke umiddelbart ændret nogle rutiner. Det eneste, som er anderledes, er at han i går og i dag har fået Feline Porta 21 vådfoder med tun og surimi. Han har vist fået det samme før, men det er et stykke tid siden så jeg kan ikke huske det. Han er vild med det, og plejer altid at få vådfoder med fisk (dog normalt Moments).

Han lader ikke til at have noget siddende i munden. Han leger og nusser som han plejer, hoppede op og ned ad bordet som han plejer, og ligger nu og sover i fodenden af min seng som han plejer. Jeg har ikke nogle planter, som han kan have tygget i (jeg ejer kun én eneste, og den er ikke giftig for katte, plus den står et sted han ikke kan nå). Jeg kan ikke umiddelbart se, hvad han ellers skulle kunne have spist. Han var meget kort ude i torsdags, og har ellers været inde hele ugen pga. vejret. Han har ikke været i kontakt med andre katte.

Synes I, jeg skal kontakte en dyrlæge akut? Han lader ikke til at have andre symptomer, ud over at han savler og (måske?) har tisset udenfor bakken. Jeg forsøgte at røre ved hans mund igen nu, og det føles som om han savler dér, hvor hjørnetænderne ligger inde bag overlæben. :frowning:

Når han æder og drikker, og i øvrigt virker til at være frisk nok, så er det efter min vurdering ikke akut. Jeg ville derfor se det an til mandag, men hvis han stadig savler ville jeg kontakte dyrlægen.

Hvor gammel er det Florian er?

[QUOTE=Camischa;1303551]Når han æder og drikker, og i øvrigt virker til at være frisk nok, så er det efter min vurdering ikke akut. Jeg ville derfor se det an til mandag, men hvis han stadig savler ville jeg kontakte dyrlægen.

Hvor gammel er det Florian er?[/QUOTE]

Han er 1 år og 8 måneder.

Han lader umiddelbart til at spise og drikke fint - han vil gerne have tørrede tunbidder fra Cosma, og har også spist og drukket af vådfoder med ekstra vand. Han har heller ikke noget imod at blive rørt ved eller kigget i munden.

Jeg tror ikke, at han har tisset på min seng alligevel. Han lå på sengetæppet før, og nu er der en våd plet, dér hvor hans hoved lå. Så jeg tror, det er savl. Stakkels Florian. :frowning:

Savlen kan f.eks. stamme fra tandpine eller tilstoppet spytkirtel, der gør ondt. Når han spiser og ellers virker normal, så vent til mandag - men hvis han stadig savler mandag, så ville jeg få kigget i mans mund.
VH
Susanne

Jeg ville også vente til mandag. Men hvis det så stadig står på, ville jeg få dyrlægen til at tjekke ham.

God bedring med smukke Florian. :slight_smile: :kryds:

Florian lader heldigvis til at have det bedre i dag. :slight_smile: I morges var han stadig lidt fugtig på kraven, men ikke nær så meget som i går. Og nu her i eftermiddag kan jeg ikke se, at han savler. Der er i hvert fald ikke våde spor ned af hagen. Kraven er måske lidt fugtig, men det kan være fra tidligere, eller hvis han har vasket sig inden jeg kom hjem. Der er heller ikke våde pletter på sengen i dag.

Han fik noget vådfoder fra Moments, som jeg ved, han elsker og kan tåle, og det har han spist op. Han har også spist tørret Cosma tun i aktivitetsbrættet og gnavet næsten en hel stor tørret fisk, så jeg tror ikke, at han har ondt i tænderne. Bakken har han også brugt fint.

Umiddelbart tænker jeg, at problemet nok enten skyldes det nye foder eller at han har været ude (enten kulde eller vejsalt, selv om jeg vaskede hans fødder, da han kom indenfor). Jeg venter derfor en uges tid inden jeg prøver at give Feline Porta igen, og holder mig til Moments. Og venter også, til det bliver lidt varmere i vejret og vi har haft regnvejr, inden vi går i haven. Så håber jeg ikke, det sker igen. :slight_smile:

Tak for hjælpen!