Savler/slimer fra mund

Hej

Til at starte med, vil jeg lige sige at jeg har været med hende hos vagtdyrlægen i 1 time her til aften.

Jeg står med min 1 år og 7 mdr gamle maine coon, som fra den ene dag til den anden er begyndt at savle/slime fra munden - og lidt fra næsen.

Slimen er klar, lidt hvidlig, og generelt meget slimet og trådtrækkende, ligesom når man er forkølet.

Hun er lidt nedstemt, og ligger egentlig bare og kigger, mens hun kæmper lidt med slimen, men ikke så hun er træt, døsig og sover hele tiden.

Hun har ikke en besværet vejrtrækning, når man kigger på hende, men dyrlægen kunne godt høre lidt på lungerne.

Dyrlægen havde desværre flere teorier, selvom der ikke var noget at se i munden (hverken på tænder eller tandkød)
Hans teorier: Nyrer. Klamydia. Begyndende tandkødsbetændelse (selvom hun har meget fine tænder og tandkød, så ved ikke lige hvor det kommer fra).

Hun har ikke feber (38,2).
Dyrlægen gav hende væske (med en sprøjte) samt noget smertestillende.
Jeg har fået noget antibiotika (antirobe vet) som skulle virke mod mundhulebetændelse.

Aftalen er at jeg til dyrlægen igen hvis det bliver værre, og hvis ikke, så skal hun til tjek igen i morgen, hvor jeg helst skal medbringe en urinprøve, og afhængig hvordan hun har det, skal der tages en blodprøve.

Jeg ville høre om nogle af jer har et bud på hvad det kan være?

Der er “desværre” ikke så meget slim på billedet, da jeg har tørt det af, men håber da det giver et mindre indblik i sagen.

Ligner meget noget jeg har set - som min og også min dyrlæges overbevisning var hun havde enten haft næse eller mund i noget hun ikke skulle - det var væk næste dag

En af mine Maine cooner savlede og slimede helt vildt efter
at have tygget på en mariehøne.

Kommer din kat ud, så den kan have spist en eller anden plante
eller et insekt af en art ?

Sådan har mine bimser set ud efter indtagelse af bitre insekter eller ved at sutte på frøer.

Min hunkat havde for nogle år siden været lidt letsindig og fange og forsøge at spise et insekt. Men insektet havde et rigtig lusket trick i ærmet…eller hvor sådanne nogen nu har det…det afgav en ildelugtende væske lige i munden på min jæger.

Katten sprang rundt og op og ned, som en blanding af en frø og et føl der var kommet på græs…det lykkedes mig at fange hende. Jeg gjorde et viskestykke pladdervådt og tørrede hende i munden, men hun savlede meget hele aftenen…næste dag var det intet. Katten var sig selv igen.

Jeg kan ikke lade være med at tænke…hvor kommer alle dyrlægens forslag til diagnoser fra…:confused:

Som jeg forstår dit indlæg, er det noget der har varet mere end en halv dags tid :?
Altså så det kan udelukkes, at det er noget katten har spist/smagt på?

Er der kommet nye katte i huset? Har hun været i kontakt med andre katte?
Jeg tænker på om det kan være sådan noget som calici - der har jeg hørt om et par andre katte, der fik meget mundvand.

Jeg har set det i forbindelse med forgiftning, når der er givet vand under huden og når der er blevet tygget i en bitter plante eller insekt.

Hvor længe har det stået på?

Hvor ville det være dejligt med en lille opdatering :slight_smile:

Hej
Tak for alle jeres svar!
Hun fik det hurtigt bedre efter vi kom hjem. Heldigvis.
Om natten og næste morgen var der intet. Hun var, og er stadig fuldstændig normal.

Så det gik hurtigt over. Min mand mener jeg reagerede for voldsomt ved at suse afsted til vagtdyrlægen, i stedet for at se det an en times tid først. Men havde det nu været værre, havde jeg aldrig tilgivet mig selv, såh :slight_smile:

De har en flisebelagt løbegård hvor de kan komme ud, så det med insektet er ikke umuligt :slight_smile:

Bare lidt trist at dyrlægevagten ikke havde det i tankerne - da hans første tanke var forgiftning med muse/rottegift eller lign.

[QUOTE=Charlotte Oeh.;904611]En af mine Maine cooner savlede og slimede helt vildt efter
at have tygget på en mariehøne.

Kommer din kat ud, så den kan have spist en eller anden plante
eller et insekt af en art ?[/QUOTE]

De har en flisebelagt løbegård hvor de kan komme ud, så det med insektet er ikke umuligt :slight_smile:

Bare lidt trist at dyrlægevagten ikke havde det i tankerne - da hans første tanke var forgiftning med muse/rottegift eller lign.

[QUOTE=Sim-Sim;904695]Min hunkat havde for nogle år siden været lidt letsindig og fange og forsøge at spise et insekt. Men insektet havde et rigtig lusket trick i ærmet…eller hvor sådanne nogen nu har det…det afgav en ildelugtende væske lige i munden på min jæger.

Katten sprang rundt og op og ned, som en blanding af en frø og et føl der var kommet på græs…det lykkedes mig at fange hende. Jeg gjorde et viskestykke pladdervådt og tørrede hende i munden, men hun savlede meget hele aftenen…næste dag var det intet. Katten var sig selv igen.

Jeg kan ikke lade være med at tænke…hvor kommer alle dyrlægens forslag til diagnoser fra…:confused:[/QUOTE]

Det var virkelig også ildelugtende det “savl”.

Og det var også derfor han gættede på begyndende tandkødsbetændelse / mundhulebetændelse.

Hvor han ellers har sine teorier fra, ved jeg ikke. Han var ret ung, så måske det meste har været gætterier i forhold til hvad han har set med savl før??

[QUOTE=StarZoo;905696]Hej
Tak for alle jeres svar!
Hun fik det hurtigt bedre efter vi kom hjem. Heldigvis.
Om natten og næste morgen var der intet. Hun var, og er stadig fuldstændig normal.

Så det gik hurtigt over. Min mand mener jeg reagerede for voldsomt ved at suse afsted til vagtdyrlægen, i stedet for at se det an en times tid først. Men havde det nu været værre, havde jeg aldrig tilgivet mig selv, såh :)[/QUOTE]

Hellere dyrlæge end gang for meget end en gang for lidt :ok: Også selv om vagtdyrlægen selvfølgelig er hård ved tegnebogen. Men havde det nu været en hund, ville knap så mange være tilbøjelige til at se tiden an en times tid…

Og dejligt, at katten har det godt igen :slight_smile:

Dejlig opdatering - det har nok været noget forholdsvis harmløst med et insekt.
Men du gjorde ret i at skynde dig afsted med hende, for hvis det havde drejet sig om en alvorligere forgiftning, kan det ikke gå for hurtigt. :ok:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;904698]Som jeg forstår dit indlæg, er det noget der har varet mere end en halv dags tid :?
Altså så det kan udelukkes, at det er noget katten har spist/smagt på?

Er der kommet nye katte i huset? Har hun været i kontakt med andre katte?
Jeg tænker på om det kan være sådan noget som calici - der har jeg hørt om et par andre katte, der fik meget mundvand.[/QUOTE]

Altså hun fejlede ikke noget da jeg tog afsted om morgenen på arbejde. Da jeg kom hjem igen fra arbejde omkring kl 16 opdager jeg at hun slimer helt vildt ud af munden, og må sige at jeg går i panik, for kan da godt se at det ikke er normalt. Men hvornår i løbet af dagen det er startet, kan jeg ikke lige sige.
Det kan nok ikke udelukkes at hun har fået fat i et insekt eller lign fra løbegården.

Der er ingen nye katte i huset - hun kan måske have været i kontakt med en fremmed kat gennem hegnet?? Men synes nu sjældent at de katte der render frit her, tør nærme sig gården, for mine to hankatte skal nok puste sig lidt op og forsvare deres gård :wink:

[QUOTE=galath;905700]Hellere dyrlæge end gang for meget end en gang for lidt :ok: Også selv om vagtdyrlægen selvfølgelig er hård ved tegnebogen. Men havde det nu været en hund, ville knap så mange være tilbøjelige til at se tiden an en times tid…

Og dejligt, at katten har det godt igen :)[/QUOTE]

Jo tak, jeg er også glad for at det gik over så hurtigt <3

[QUOTE=FinnFrode;905701]Dejlig opdatering - det har nok været noget forholdsvis harmløst med et insekt.
Men du gjorde ret i at skynde dig afsted med hende, for hvis det havde drejet sig om en alvorligere forgiftning, kan det ikke gå for hurtigt. :ok:[/QUOTE]

Ja nemlig, man ved jo aldrig hvornår det er helt slemt - Og jeg har aldrig set lignende før.
Er også rigtig glad for at hun er så hurtigt i bedring :slight_smile: