En ung kat har med ca. 3 måneders mellemrum fået konstateret en mislyd (susen) i hjertet. Det er 2 uafhængige dyrlæger, der har bemærket det. Katten trives og har ikke umiddelbart andre symptomer på hjertefejl. Dog har den tidligere pustet efter leg, men det sker ikke længere. Begge dyrlæger mener, at mislyden kan være pga. at katten var ret stresset i situationen, men kunne selvfølgelig ikke udelukke HCM, en utæt hjerteklap e.l.
Ville I vælge at få den scannet? Eller vente til at der evt. kom andre kliniske symptomer?
Jeg ville helt klart få den scannet, så jeg vidste hvad jeg er oppe imod. Nogle hjertesygdomme kan behandles så katten får bedre livschancer, men det er jo altid en fordel at være på forkant fremfor at vente til det bliver akut. Der findes jo mange andre hjertesygdomme end lige netop HCM, men uden en sikker diagnose er det jo rent gætteri hvad der er i vejen med katten.
VH
Susanne
Ja, jeg ville scanne - fordi jeg foretrækker at vide besked.
Og især når man bor i rimelig afstand til LIFE, der både har en af landets bedste hjerte-dyrlæger (Jørgen Koch), og tilmed også er det billigste sted at gøre det, så synes jeg bare, det er om at få det tjekket
Det kan sagtens være småting. Jeg har en kat med lidt susen, og det er en ren mekanisk fejl. Det er selvfølgelig ikke optimalt, men i hendes tilfælde “slider det kun” på hjertet - modsat f.eks. HCM, der er en aktiv forværring af hjertet. Jeg blev anbefalet at komme igen om en håndfuld år, og så kan vi se til den tid, om hun evt. skal medicineres. Jørgen Koch forklarede desuden, at med tiden ville det faktisk være sværere at se, om det var HCM eller ej.
Helt enig, få katten ultrslydsscannet så du ved hvad der er galt. Det kan være HCM…men det ved du først efter scanningen.
Min dengang 10 år gamle NFO blev scannet hos Mette på Aalborg Dyrehospital, kom i behandling med Atenor og havde det fint de næste 4½ år, så var det slut.
Susanne: Er der nogle hjertedefekter, som man vil (kan) behandle, når der ikke er andre kliniske tegn end susen?
Sim-Sim: Så katten blev 14 år gammel på trods af en HCM diagnose - det er trods alt dejligt at høre Hvad var årsagen til, at den blev scannet i første omgang? Hvordan havde hun/han det inden behandling med Atenor?
Hvis den skal scannes, så bliver det på LIFE Der er faktisk allerede bestilt tid (slut juli), men kom til at tænke om jeg var fjollet, da katten jo trives og eftersom hverken den eller dens mor, skal (eller kan) avles på…
Selvom hun trives lige nu, kan der jo ligge noget “lige under overfladen”. Somme tider starter man medicinering på en kat, der tilsyneladende har det fint, fordi man har erfaring med, at det kan komme pludseligt.
[QUOTE=Vivi_Fletcher;878444]Selvom hun trives lige nu, kan der jo ligge noget “lige under overfladen”. Somme tider starter man medicinering på en kat, der tilsyneladende har det fint, fordi man har erfaring med, at det kan komme pludseligt.
Så jeg synes da afgjort du skal få hende scannet :-)[/QUOTE]
Enig med Vivi
Hvis katten først viser kliniske tegn på sygdom, kan den være så hårdt ramt at det kan være svært at vende. Hvis man tidligt er opmærksom på hvad fejlen er, kan man sætte hurtigt ind med den rigtige medicinering og dermed mindske de skader en hjertefejl kan nå at give på resten af kroppen.
Det undrer mig lidt, at dyrlægerne så ikke opfordrede mig til at få den scannet… De sagde, det var en mulighed at få den scannet for at få en præcis diagnose, men heller ikke mere end det. Jeg kunne ligeså godt bare holde øje med ham, og sikre mig at han trivedes. På mig lød det som om at en scanning mest skulle være for at få styret min “nysgerrighed”.
Men nu er jeg da bekræftet i at en scanning er det rette Så må jeg bare krydse fingre for, at det ikke er noget alvorligt.
Er der nogen af jer, der ved, hvilke bivirkninger der er ved behandling med betablokkere til katte? Og hvad det koster at have en kat i behandling?
Betablokkere er BILLIGE, kan ikke huske prisen (og den skifter ind i mellem), men kan huske det er billigt (mener under 50,- kr for 100 stk, dosis afhængig af størrelse etc, men ca 1/2 tablet dagligt).
Google for at finde bivirkninger.
Mht bivirkninger kan jeg kun finde dem hos mennesker og det er jo ikke nødvendigvis de samme hos katte? Men det er det måske i dette tilfælde - ved du det?
Der kan jeg desværre ikke hjælpe, mener dog utilpashed i starten kan være et af problemerne, derfor starter man som regel op på lav dosis (1/2 dosis) i 14 dages tid.
Men tal med den dyrlæge der scanner, det er jo heller ikke sikkert det er betablokkere, der skal til, det ved du først efter scanning.
Hvis andre har mere kendskab til behandling med betablokkere (eller anden hjertemedicin, der måske kunne blive aktuel), må I gerne byde ind - jeg kan godt lide at være så forberedt som muligt
[QUOTE=Charlotte;878434]Susanne: Er der nogle hjertedefekter, som man vil (kan) behandle, når der ikke er andre kliniske tegn end susen?
Sim-Sim: Så katten blev 14 år gammel på trods af en HCM diagnose - det er trods alt dejligt at høre Hvad var årsagen til, at den blev scannet i første omgang? Hvordan havde hun/han det inden behandling med Atenor?[/QUOTE]
Til det årlige sundhedstjek i forb m vaccination bemærkede min daværende dyrlæge Raiku Sarvå en svag mislyd på hjertet, intet kraftigt, men hun bad mig sige det til min nye dyrlæge ved næste sundhedstjek; jeg skulle flytte til Aalborg måneden efter.
Jeg nåede så aldrig at sige det, for allerede ½ år efter frøs katten og lå på vindueskarmen ovenpå en tændt radiator. Hun plejede at komme løbende ud i entreen når jag kom hjem…men blev liggende påvindueskarmen.
Virkede ellers frisk nok, spiste og drak som hun skulle.
1½ dag efter var jeg på Aalborg Dyrehospital, de lyttede på hende, endnu en dyrlæge lyttede på hende og Mette, som var den sidste dyrlæge, anbefalede en hjertescanning.
Når Aalborg Dyrehospital anbefaler noget, så gør jeg som de siger. Jeg stoler på dem.
Hun blev scannet og det var HCM, ingen tvivl sagde dyrlæge Mette Rønn-Landbo. Katten blev straks sat i behandling med Atenor, hun frøs så ikke mere og hun levede fint…til hun blev aflivet i dec '05, 14 år gammel.
Det passede med den gennemsnitlige tid HCM katte lever, efter der er en diagnose…den er 1000-og et eller andet antal dage…
Jeg ville også helt klart få skannet. susen er så mere sandsynlig det er hul i hjertet eller indsnævring af nogle af blodårene mod hjertet. Hcm kan så vidt jeg forstod sjældent direkte høres.
Jeg har jo også en hjerte kat. Fik et chok af diminsioner da dyrlæge hørte en kraftig susen og tog til Jørgen. Hun får også beta blokkere men kun 1/8 del af dem. Der var kun en måde man kunne/kan mærke det på hende. Du kan tydeligt mærke hendes hjerte på brystet. Dette er ikke lige så slemt efter medicinen men stadig tydeligt mærkbart. Ellers er der ingen tegn(før du finder et sterioskop frem) overhoved på hende.
Det er vist mange ting der kan få et hjerte til at suse og beta blokere er vist nyttig til meget af det.
[QUOTE=Sim-Sim;878731]Til det årlige sundhedstjek i forb m vaccination bemærkede min daværende dyrlæge Raiku Sarvå en svag mislyd på hjertet, intet kraftigt, men hun bad mig sige det til min nye dyrlæge ved næste sundhedstjek; jeg skulle flytte til Aalborg måneden efter.
Jeg nåede så aldrig at sige det, for allerede ½ år efter frøs katten og lå på vindueskarmen ovenpå en tændt radiator. Hun plejede at komme løbende ud i entreen når jag kom hjem…men blev liggende påvindueskarmen.
Virkede ellers frisk nok, spiste og drak som hun skulle.
1½ dag efter var jeg på Aalborg Dyrehospital, de lyttede på hende, endnu en dyrlæge lyttede på hende og Mette, som var den sidste dyrlæge, anbefalede en hjertescanning.
Når Aalborg Dyrehospital anbefaler noget, så gør jeg som de siger. Jeg stoler på dem.
Hun blev scannet og det var HCM, ingen tvivl sagde dyrlæge Mette Rønn-Landbo. Katten blev straks sat i behandling med Atenor, hun frøs så ikke mere og hun levede fint…til hun blev aflivet i dec '05, 14 år gammel.
Det passede med den gennemsnitlige tid HCM katte lever, efter der er en diagnose…den er 1000-og et eller andet antal dage…[/QUOTE]
Puuuhh den historie gav mig lige et sug i maven. Tænk, at symptomerne kan komme så hurtigt efter en svag mislyd er blevet opdaget. Min kats mislyd er ganske tydelig - jeg kan selv høre den i stetoskopet og så meget stetoskoperfaring har jeg ikke. Lige nu synes jeg faktisk det er ret træls at jeg skal vente til d 30/7 på en scanning Jeg håber godt nok ikke, der når at ske noget inden. Hvordan havde din kat det på Atenor?
[QUOTE=tzari;878740]Jeg ville også helt klart få skannet. susen er så mere sandsynlig det er hul i hjertet eller indsnævring af nogle af blodårene mod hjertet. Hcm kan så vidt jeg forstod sjældent direkte høres.
Jeg har jo også en hjerte kat. Fik et chok af diminsioner da dyrlæge hørte en kraftig susen og tog til Jørgen. Hun får også beta blokkere men kun 1/8 del af dem. Der var kun en måde man kunne/kan mærke det på hende. Du kan tydeligt mærke hendes hjerte på brystet. Dette er ikke lige så slemt efter medicinen men stadig tydeligt mærkbart. Ellers er der ingen tegn(før du finder et sterioskop frem) overhoved på hende.
Det er vist mange ting der kan få et hjerte til at suse og beta blokere er vist nyttig til meget af det.[/QUOTE]
Den ene dyrlæge snakkede også om indsnævring af en blodåre. Hvad fejler din kat og har den nogle bivirkninger af behandlingen? Min kat har som sagt også ret tydelig susen og hjerteslagene mærkes nemt på siden af brystet. Pulsen er normal - var din kats puls også det inden behandling?
Det er altså et dejligt sted, det her! Det hjælper at høre andres erfaringer - selvom de kan være skræmmende…