Sidder og roder med min stationære og har 2 harddiske der er dumme:
Hd nr 1:
seagate barracuda 120 gb. Den kan ses under denne computer MEN viser format “RAW” og ikke NTFS som den mig bekendt bure den påstår der er 0 på den… jeg kan få lov at formatere og så siger den den ser 111(lidt sært når den er 120 men fred være med det). MEN hvis jeg formatere den mister jeg jo det data der måtte ligge på den.
Hvordan får jeg den fra RAW til NTFS uden at formatere den
HD nr 2:
seagate barracuda 7200.7 160 gb. Den kan ses i enheds håndtering men kan ikke opdatere sine drivere og kan ikke ses under denne computer.
Nogle der kan hjælpe mig med at få disse hd åbnet så de kan tømmes og formaters så de kan blive gode som nye uden jeg mister alt data.
det kunne være den var/er fat formatteret, men første bud er
nyt/andet kabel
prøv den anden port
kun 1 hdd af gangen
raw kunne tyde på at mbr er røget…der findes freeware tools, tror det er seatools til en barra
Jeg bruger en anden som master og kommer fint ind i win så jeg kan prøve at se de 2 hd (prøver en af gangen) men de melder de 2 fejl.
Jeg er ret sikker på der burde være data på de 2. Det er samme kabel der giver de 2 forskellige fejl.
port? Jeg sætter den på samme kabel under slave efter master hd´en.
Med kun en hdd skal jeg jo til at formatere harddiskene for at instalere windows så jeg kan komme ind.
Det med mbr(står for?) er røget lyder meget sandsynligt har du navnet på et godt freeware program der kan løse det. Synes det lidt er en jungle at finde ua f hvilke freeware der er gode og hvilke der er “fusk” og ikke gør det man forventede hehe
altså…
en stationær pc har normalt 2 ide porte, hver med plads til 2 drev…harddiske eller dvd/cdrom
raw er meget normalt hvis en harddisk ikke er formatteret/eller en fejl af en slags har ødelagt tabeller som MasterBootRecord eller noget a la la la…
SeaTool (google) freeware - følger med seagates drev
disk recovery - freeware - kan måske reparere et drev
FØRST kabel…en dårlig forbindelse kan ødelægge formatteringen…
at du kan se den ene er godt - eller skidt, den kan se disken, men kender ikke formatet - kommer drevet fra en ældre pc ?? - prøv evt med windows chkdsk under dos mode