Semilanghår eller ej

Det sker af og til at en kat og ikke mindst en killing bliver dømt ikke semilanghår ud fra et billede. Jeg vil nu vise et par billeder og be dig om at vurdere hvorvidt katten på billederne er semilanghår eller ej. (Facit kommer senere).

De 2 sidste billeder slette jeg igen i tråden, men som du kan se så blev de ikke taget af opslaget. ØV.

Sådan ser vores skovkatte også ud, afhængigt af årstid og alder.

Billede 2, 3 og 4 viser tyk underuld, fyldig hale og krave.

Billede 1 ligner en sommerpels. Der er uld, men ikke så meget. Fylde i halen. Antydning af begyndende krave.

På billede 5 er der et underligt farveskift nede over hoften. Det ser ud, som om sorte dækhår støder op til grå uld. Er det en killing, der er ved at skifte til voksenpels?

vh

Andreas

Jeg forstår ikke helt, hvorfor “vi” skal vurdere billederne :?
Er det en form for test på, om vi kan kende en semilanghåret kat?
Er det for at vise, hvor forskellige semilanghårede katte kan se ud, alt efter alder, årstid, kondition osv.?

En af mine definitioner på en semilanghårs kat ( modsat en langhårskat) er netop at den følger årstiderne. Somali er typisk på det punkt - i.e. de kan fælde så langt ned om sommeren at de næsten ligner en Abyssinier. Det er dog ikke svært at se forskellen -bla taber de kontrastfarver og ticking når de fælder helt ned og en ægte korthåret ( i.e. aby eller KH Somali) har jo tickingen selv om den er kort i pelsen.

[QUOTE=Babette;1195341]Det sker af og til at en kat og ikke mindst en killing bliver dømt ikke semilanghår ud fra et billede. Jeg vil nu vise et par billeder og be dig om at vurdere hvorvidt katten på billederne er semilanghår eller ej. (Facit kommer senere).

[/QUOTE] : Sammenliget med mine korte Burmeserer og ultra korte Singapura er de alle enten LH eller Semi LH

Cats g Conni

Jeg tror ikke nogen er i tvivl om, at det er en semilanghåret kat - hvad er din pointe?

At spørge opdrættere om de kan se om en kat er semilanghåret eller ej og enda nogen som ved at jeg har opdrættet NFO i mange år er jo ikke noget særligt. Overvejede at be opdrættere lade vær med at svare.

Hvad vil jeg med disse billeder. Jeg vil sætte fokus på at ikke alle ligner fyren her og da slet ikke hele året uden at det gør dem til uægte norske skovkatte.

Jeg har for mange år siden oplevet at en mulig køber gik igen fordi mine killinger på ca 14 ingen pels havde. Tænk hvis de aldrig fik det. Har oplevet nye opdrættere som hændervridende går rundt. Killingen har jo ingen pels. Den kan jeg da ikke komme med på en udstilling. Vel at mærke på et tidspunkt hvor sommersolen har bagt i flere uger.

Det der afslører voksne er halen, som jeg behændigt skar væk på det første billede. Det kan killinger på op til ca 14-16 uger ikke altid prale med.

Facit på billederne er:

Mie i sommerdress. Ekstrem lidt underuld i år.
Mie i vinterdress
Mie i vinterdress
Nanna i vinterdress
Nanna i sommerdress

som ikke opdrætter:

Jeg erindre at jeg mange mange og endnu flere år siden har fået fortalt at man netop skal se på halen. Killinger skal man se forældrene.

IMO så var de killinge købere ikke helt så vidende (prøver at være diplomatisk) de burde ha læst op på racen og idet at du/opdrætter sagtens ville kunne skaffe skriftligt bevis på killingernes baggrund (ægthed) så syntes jeg nok deres reaktion var en smule overdrevet

Sidder lige og tænker: Har du fået bevist,- ud fra disse svar, at dine Skovkatte med stamtavle er ægte, selvom en killingekøber har betvivlet, at de er semi LH?" [:?](javascript:void(0))

Kats og Conni"

[QUOTE=conninissen;1196146]Sidder lige og tænker: Har du fået bevist,- ud fra disse svar, at dine Skovkatte med stamtavle er ægte, selvom en killingekøber har betvivlet, at de er semi LH?" :?

[/QUOTE]

Sådan fungerer logikken ikke. Vi kan ikke bevise “ægthed” bare ved at kigge på et billede.

Men vi kan påvise, at killingekøberens argument ikke holder. Idet vores andres skovkattes pels nogle gange også ser sådan ud.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;1196151]Sådan fungerer logikken ikke. Vi kan ikke bevise “ægthed” bare ved at kigge på et billede.

Men vi kan påvise, at killingekøberens argument ikke holder. Idet vores andres skovkattes pels nogle gange også ser sådan ud.

vh

Andreas[/QUOTE] : OK, jeg har nok haft lidt svært ved at se meningen med bilederne overhovedet ! som et spærgsmål netop fordi udseenet ikke giver noget bevis for en kats ægthed, men da Babette er opdrætter, og altså har stamtavle på sine killinger, forstår jeg nok bare ikke , hvorfor tråden er opettet [:?](javascript:void(0))
Catso Conni