Semilanghårede kattes popularitet?

For omkring 10 år siden, var jeg i erhvervspraktik på en dyreklinik (superspændende og lærerigt, i øvrigt :thumbup:), og faldt i den forbindelse pladask for MCO’er. Udseende, adfærd og sind var bare lige mig. Jeg anede i øvrigt intet opdræt, racer og “katteverdenen”. Jeg tænkte godt nok at det var pebret at give flere tusinde for en kat, men en dag måtte jeg bare eje sådan en eller to, uanset prisen. :slight_smile: (I dag kan jeg selvfølgelig godt se hvad pengene går til. :))

Da jeg så for et års tid siden begynder at “tjekke markedet”, oplever jeg at der er langt flere semilanghårede på markedet, end for de øvrige racers vedkommende.

Er der nogen her, der ved lidt om hvornår populariteten steg, og hvorfor?
Selv kunne jeg forestille mig, at det netop var pelsen - de ser jo lidt bamsede ud. Men samtidig er der jo mange der ikke gider pelspleje (selvom det måske kun er 10 minutter om ugen…)
Og er det eventuelt samme interesse på vej inden for andre racer?:?

På min første katteudstilling i Hillerød 1989
havde jeg intet kendskab til racekatte.

Jeg faldt dengang for en Norsk Skovkat.
Det var selvfølgelig, fordi katten var sød - men det var også p.g.a. pelsen.

Jeg vedhæfter et billede fra dengang…:wehuu:

Der går mode i katteracer, som i alt andet.
Mit gæt er, at vores optagethed af “det naturlige”, økologi, “natur”-medicin osv osv, smitter af på, hvad vi vælger af stort og småt som vores “logo”. Personlig branding er jo stort, nu, hvor vi alle skal være åh-så-individuelle, men ikke være hverken nørd eller taber-agtig.
(Ja, jeg er småfnysende ironisk overfor det latterlige i alt det ræs. Gid folk dog ville slappe af i stedet for at stæse efter enhver ny dille!).

Men det kunne være årsagen til, at katteracer, der er eller ser ud, som om de er tættere på “det naturlige” og naturen, bliver populære fremfor de racer, der bliver anset for at være “over-raffinerede” og kunstige.
Vi vil have økologi og “natur” på alle fronter, der kan ses. IMHO :slight_smile:

Selvfølgelig er både MCO og NFO også “bare” nogle skønne katte, jeg forelsker mig da også i dem - tag ikke fejl af det :slight_smile:
Det er desværre bare en sørgelig sandhed, at mange mennesker vælger kæledyr efter udseendet, og ikke sætter sig ordentligt ind i, hvad det egentlig er for en race, de vælger mht temperament og behov.

Og så tænker jeg, at størrelsen er medvirkende til MCO’ens særlige popularitet. I en tid, hvor det er moderne at være lidt macho, men samtidig lidt blød, så vælger mange mænd enten MCO eller BRI (British Shorthair) pga størrelsen og den pondus, de katte har.

Men mon ikke der er opdrættere herinde, der kan kaste lys over “typer af kattekøbere” - hvem, der fortrinsvis køber hvad.

NB Når jeg sætter natur i anførselstegn, så er det, fordi hver epoke, hver periode har sine ideer - kunst-skabte ideer - om, hvad der er “naturligt” og “unaturligt”.

[quote=Mona Jensen;283879]På min første katteudstilling i Hillerød 1989
havde jeg intet kendskab til racekatte.

Jeg faldt dengang for en Norsk Skovkat.
Det var selvfølgelig, fordi katten var sød - men det var også p.g.a. pelsen.

Jeg vedhæfter et billede fra dengang…:wehuu:[/quote]

:tak::tak:
Og tænk, Mona-pige :

Du har ikke forandret dig det mindste siden 1989…

:ok:

Og tænk, Mona-pige :

Du har ikke forandret dig det mindste siden 1989…

:ok:[/quote]

Det er da et kompliment, der vil noget…-LOL :tak: