September tanker

Det er trist læsning

Ud over at oversættelsen er mere eller mindre sort - hvori består det triste…? :thinking:

1 Synes om

Jeg tænker det er, at opdrætteren ønsker at fremavle en ny (søster)race på den kat … :gruble:

Men jeg vidste heller ikke, jeg havde en bæresele i min børnehave … :uha:

Når en nabo kommer spontant forbi med en buket blomster … :blomst:

17 Synes om

Maskede bobtail er ikke godkendt, men jeg ved jeanette har dna testet sine katte fordi hun ikke ønsker at lave ting som ikke er godkendt.

Groft sagt kommer masken jo også et sted fra, så det kan også havde betydning for blodtype, pra, dværgvækst eller andet som har betydning for racer med masker.

I bund og grund er det altid rart at vide hvad sundheden er på de racer man udkrydser med. Jeg har INTET imod udkrydsninger, men det kræver altid lidt ekstra arbejde. Når en dukker op og man derfra ønsker at opdrætte med det, så skal man være sikker på at man ikke får andre gaver en masken med…

4 Synes om

Så er der ny tråd… Uge konkurrence

Der bør være ræddi mange der kan deltage :laughing:

4 Synes om

Jeg er også lidt på bar bund, indtil jeg læste @line_refsgaard besked. Hvis det er sådan det hænger sammen kan jeg så godt forstå det triste :frowning_face:

Med venlig hilsen

Det er ikke forbi maskede katte er mere syge, men hver sin race har engang imellem sine problemer.
Derfor skal man også huske at teste for de problemer før man blander racerne, for eller kan der overføres problemer. Så når man krydser ud så gør man det med dyr man føller sig helt sikker på kun kan bidrage med noget positivt i racernes genbanker…

I bund og grund blev de fleste racer jo blandet helt sammen efter 2 verdenskrig, hvilket gør at du kan finde perser i orientaler stamtavler og siameser i birma tavler. Så ikke alt den vej er usundt, det handler bare om at gøre det med omtanke og med stor viden om de katte man bruger

3 Synes om

En opdrætter i Tyskland har åbenbart lave et kuld, hvor begge forældre er bære af colorpoint, som ikke er en godkendt og fra den sags skyld ikke er naturlig i Kurilean Bobtail.
I dette kuld er der så kommet en colorpoint killing, som hun har fået godkendt i sin klub til videre avl, for at få denne godkendt i fremtiden :rage:
Der har tidligere været forsøg i Rusland, med opdrætter der har arbejdet på at få lavet colorpoint, men WCF ville ikke godkendt. en russisk opdrætter mener at dette er afkom fra de lijer.
Jeg håber at kunne få stamtavlen at se, så jeg kan undgå de linjer i fremtiden.

Som @line_refsgaard skriver, så har vi siden 2014 teste vores for colorpoint genet, da jeg der opdagede at der arbejdes på at får colorpoint godkendt i racen. PT har ingen af vores katte været bære af colorpoint. Men jeg ved en opdrætter fra Norge har avlskat fra Rusland, der er bære af colorpoint.

For dem der er på face, kan opslaget ses her Redirecting...

2 Synes om

Tjek - men hvad er problemet med colorpoint, ud over at det ikke er en godkendt farve…?
Spørger fordi netop farve er issue i flere hesteavlsforbund, men her taler vi udelukkende kosmetisk - og med mindre vi taler specifik farveavl, giver det så for mig ikke helt mening… :wink:

1 Synes om

Den er et problem, fordi den ikke er naturlig forekommen i Kurilean, som jeg har forstået det, har de krydset Kurilean bobtail med Mekong Bobtail, for at få colorpoint varianten. Mekong bobtail er ikkke en søster race og må derfor ikke krydses med Kurilean Bobtail

En anden farve der heller ikke er godkendt er carnelian (den minder om NFO amber), den er dog naturlig forkommen i racen. der er lavet forskning og test. Den er i flere år blevet betegnet under golden i stamtavlerne (golden er godkendt), Det sker fra tid til anden at den dukker op. Mener den er godkendt i enkelte forbund

3 Synes om

Det er nok lidt svært at sige, om colourpoint er naturligt forekommende i racen, eftersom der er masser af fritlevende maskede katte i Asien :wink: Af samme årsag er Neva Masquerade jo opstået som en søsterrace til Sibireren.

Carnelian er godkendt i TICA under navnet “Corin” - gældende for bl.a. Kurilean Bobtail.

Personligt har jeg lidt svært ved at se problemet med farver, man kan teste for og dermed nemt holde sig fra. I burmeseren vil de fleste af os ikke have sølv ind og det kan vi pt. desværre ikke teste for, så der er vi nødt til at være meget opmærksomme på, hvad der ligger i stamtavlen.

2 Synes om

Det sølv giver også ballade hos siameseren, og hold fast, hvor ville en test være dejlig!

1 Synes om

Eftersom Kurilean bobtail er isoleret på øerne og der inden forsøget med at få godkendt racen i colorpoint, Ikke har været killinger med colorpoint. Der er jo nettop viden om at de opdrætter, der arbejdede på at få colorpoint, har parret Mekong Bobtail ind i racen. så ser jeg det som et problem.
og ja dejligt vi kan teste for det og personlig er jeg glad for at vores er fri af colorpoint

Edit: Og læser man om at det er en udviklet race, ja så er der nok også flere sygdomme man skal være ops på i racen.

1 Synes om

Topic er oppe i næsten 8 kr dåsen :uha:

Nu er det ikke sjov længere :confounded: den trejde tand der er gået i stykker i år. Havde lagt mig, men nu er det lige meget

Med venlig hilsen

1 Synes om

Øv for den :ked: rigtigt god bedring :kram:

1 Synes om

:kram:

1 Synes om

Naboens Alvin kommer stadig på besøg flere gange om dagen. Og åbenbart er han så glad for at være her at han i går aftes brød ud af et vindue på første sal og tog den henover taget på carporten og ned i vores indhegning :roll_eyes: Så naboen ringede kl. 23 og spurgte meget undskyldende om Alvin mon var her, for de kunne ikke finde ham nogen steder i huset. Og sørme om han ikke stod og kiggede ind gennem terrassedøren :grin:

Han har allerede været her på sit første besøg i dag, men nu er han gået igen for at fuldføre sin selvpålagte mission om at rydde kvarteret for både mus og fugle :frowning:

9 Synes om

Han har da helt klart sin egen mening om tingene, det må man give ham.

3 Synes om