Sheba vådfoder godt eller skidt?

Jeg er faktisk lidt ved at få grå hår over Åse og My og vådfoder … jeg synes virkelig at det er lidt af en jungle at stille dem tilfreds … ej at stille My tilfreds… Åse er fint tilfreds med tørfoder … Men jeg vil gerne at de får vådfoder dels pga den ekstra væske dels pga at My er lettere øhmn… rund om maven …

  • normalvis har de fået ca en halv dåse lux/ topic på en dag hvor minimum halvdelen ender i skraldespanden fordi de ik gider spise det … faktisk er det nærmest kun geléen der er lækker…

Men sheba kylling i sovs forsvinder som dug for solen og tallerken er slikket ren …

Men jeg er overhovedet ikke klog på om det er fornuftigt at fodre med?

Af tørkost får de Applaws, Arion og Iams blandet sammen fordi det er det de gider at spise - Hills bliver fx sorteret fra

Jeg er på ingen måde ekspert på foder, så mine sorteringskriteterier er få :slight_smile:
Jeg undgår sukker i deres mad; de skal ikke bruge sukker men det smager åbenbart godt og er vanedannende også for dem. At Theodor så stjæler alt fra hvid brød til flødeboller ser jeg gennem fingre med, det ef snacks ikke mad, som han skal leve af.
Til tørfoder vælger jeg så højt protein indhold som muligt og så lidt kulhydrat som muligt og noget med minimum 20 % fedt.
Jeg er egentligt ligeglad med hvad for et navn foderet har bare det falder inden for ovenstående.
Jeg mangler at lære om vitaminer og mineraler, men det må så komme henadvejen.

Udfra ovenstående er Sheba vådfoder ‘dårligt’ hvis det indeholder sukker (kender ikke Sheba så bare et eksempel!), men er alternativet ‘ingen vådfoder’ og tykke katte, kan det måske alligevel være acceptabelt.

Håber det giver lidt mening, men mon ikke om dem med masser af foderforstand, kommer på banen, med mere konkrete forslag.

Kig på varedeklarationen. :slight_smile: Der må ikke være sukker i, og helst heller ej korn/grønt.

Jeg har kigget lidt på zooplus og kom frem til en der hedder Sheba Sauce Lover med kylling, er det den?
Kødet ser ikke ud til at være af bedste kvalitet, og der er korn i. Første punkt kan man diskutere hvor vigtigt er; især når alternativet er “intet vådfoder”.
Kornet er jeg ikke så glad for, især fordi det slet ikke har en funktion i vådfoder (modsat tørfoder), men det er egentlig svært at udtale sig om, når jeg ikke kan læse hvor meget korn det drejer sig om.

Når nu det er det eneste der kan spises, så prøv men hold øje med Mys vægt. :slight_smile:

Har du prøvet at mose Lux ud med en gaffel, så de ikke kan slikke geléen af?
Herhjemme er vi (både to- og firbenede) vældigt glade for Bozita. Ikke så billigt som LUX, men stadig fair pris. Reelt, ferskt kød og hverken sukker eller korn. Har I prøvet det?

lige p.t fodre vi med sheba vådkost, da det er det eneste vådkost vi kan få 2 af vores katte til at spise, indrømmer blankt at vi ikke har kigget en skid på indholdet, da det betyder mere for os at kattene får noget at spise end hvad deres foder indeholder.
vi kunne sikkert nok finde andet og bedre foder, men vi har efterhånden prøvet så meget forskelligt at vi nu går efter det sikre valg, det andet er nu engang for dyrt og med 4 katte i huset vil vi altså ikke købe vådkost til 12-15 kr pr pose/bakke, da de spiser en hver.
vi har prøvet Lux fra aldi og det nægter de simpelt hent at spise, de rører det ikke.

vi vil hellere have lykkelige og glade katte der får det mad de kan lide end katte der går og “sulter” samt kun spiser den mængde mad de har behov for, for at kunne overleve.

Enig…
der er nu heller ingen der gider æde det samme dag ud og dag ind …her er Sheba med kalv og kalkun OK, det samme er tunfilët og deres menuposer…ellers er det RC, urinary care, instinctive og instinctive +7 og ind i mellem british shorthair …har også prøvet deres MCO …fik pelsknuder omgående …andre RC’er er bare ikke et hit her
Tørfoder er RC, exigent, digestive care + en dyrlæge version, gastro etellerandet…

LUX/topic …fås jo også som patë, med mindre der er udgået af det danske sortiment ?
Har tidligere brugt Hills, men Fup fik splatmave, det tog 6 måneder med den helt store tur ved Dr Dyr…det forsvandt kort efter der blev skiftet til RC - (siger ikke at Hills er dårligt, men kun at Fup ikk kan tåle det længere )

Mine lever - ud over tørkosten - af Shebas mousse-variant. Jeg har vist engang tjekket, at det er ok indhold, men det var først længe efter, de var begyndt at få det. De spiser det begge, og det har de gjort i tæt på et år nu uden at blive trætte af det - so Sheba it is! Især når jeg tænker på, hvor mange andre ting, jeg har prøvet, som de har spist i en uge højst! - hvorefter jeg måtte sælge resten.

Foder er lidt som religion… ret få mener det samme, men stort set alle har en mening :wink:

Jeg fodrer efter devisen, hellere vådt i ringere kvalitet end det jeg synes om, end slet ingen vådt :slight_smile:
Om der må eller ikke må være sukker og korn i, det ser jeg sådan set lidt stort på :slight_smile: Min INDHALERER Gourmet Gold og det indeholder sukker :slight_smile: LUX som jeg i høj grad anbefaler får halen.
Vores kompromis her i huset er Miamor, som ligger sådan i mellen klassen både mht pris og kvalitet :slight_smile: Men jeg serverer også Gourmet Gold, Pussi/Felix, Schmussi, Porta 21 og hvad der ellers er af gode tilbud :slight_smile: Misserne har adgang til tørkost så de skal nok få det de har brug for :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;1295600]Foder er lidt som religion… ret få mener det samme, men stort set alle har en mening :wink:
[/QUOTE]

Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv:-)

Jeg har most med gaffel … most og tilsat lidt kogende vand så det blev varmere (uden at de ville brænde sig bare rolig) givet det ved stuetemperatur … direkte fra køleskabet … at blande lidt tørfoder i… og de gider ikke at spise det … og jeg vil gerne have at de får det fordi “jeg ved bedst”
Og så skal jeg nok bare give dem det de vil have

Sheba fresh choise fresh & fine med kylling i sovs

8.5%protein - 4% er kylling
4.5% fedt
1.9% råaske
0.3% træstof
83% vand

Pr.kg er der
Kalciumjodat vattenfri 0.32mg
Kobbersulfat pentahydrat 4.9mg
Jernsulfat monohydrat 33mg
Mangansulfat monohydrat 6.3mg
Zinksulfat monohydrat 44mg

[QUOTE=DK Sugieh;1295600]Foder er lidt som religion… ret få mener det samme, men stort set alle har en mening :wink:

Jeg fodrer efter devisen, hellere vådt i ringere kvalitet end det jeg synes om, end slet ingen vådt :slight_smile:
[/QUOTE]

Er helt enig … jeg vil bare helst ikke ende med at give dem noget der ligeså godt kunne være whiskas fx

Sådan et lynkig, så er det noget ala Miamor :slight_smile: en mellemting :wink:

For at gøre ‘madproblemet’ helt forvirrende, så er Whiskas ikke per definition noget skidt længere :slight_smile:

Fx er der i 2 af 3 Whiskas Mmmm produkter ikke korn (bare et eksempel)

jeg er ret overbevist om at det er lidt bedre end whiskas,pussi,felix o.lign

[QUOTE=Lykke;1295626]For at gøre ‘madproblemet’ helt forvirrende, så er Whiskas ikke per definition noget skidt længere :slight_smile:

Fx er der i 2 af 3 Whiskas Mmmm produkter ikke korn (bare et eksempel)[/QUOTE]

Åhhh lykke din biiip :wink:

Ej det er kun godt at de har oppet sig

Det er altså en jungle at finde rundt i

nu er vi ca der hvor jeg opgiver endnu en maddiskussion :yikes:
der er bare alt for meget at tage stilling til :surrender1:

men hvad menneskemad er også forvirrende så hvorfir ikke :argh:

[QUOTE=HolmeInc;1295630]nu er vi ca der hvor jeg opgiver endnu en maddiskussion :yikes:
der er bare alt for meget at tage stilling til :surrender1:

men hvad menneskemad er også forvirrende så hvorfir ikke :argh:[/QUOTE]

Enig :slight_smile:
Jeg opdage for længe siden at jeg bliver træt inden jeg har tygget mig igennem analytiske bestanddele på 24 forskellige slags foder og besluttede mig for: Kan misserne lide foderet? Ser det rimeligt ud på papir? FINT! så prøver vi det :slight_smile: Der er ingen her i huset der kun får én slags, så kan de ikke lide den ene slags, så glider den anden slags ned :slight_smile: