Show-kat

En udstiller i Vrå fortalte mig, at han aldrig føntørrer sin kat, da pelsen klasker.

Hvad mener I :?
Hvem af jer føntørrer :?
Mine katte elsker det…

Jeg føntørrer og har endnu ikke oplevet, at pelsen på mine “klaskede”.
Men opdrætteren mente, at det ville kattens pels gøre - på sigt.

Jeg har Maine Coons og Norske Skovkatte…:slight_smile:

Jeg har maine coon og jeg føntørrer ikke. Mine kan ikke lide det, og får altid stor ros for klargøring alligevel. Har aldrig hørt om at pelsen skulle klaske af det.

Jeg føntørrer og har uden undtagelse fået ros for showkondition. :slight_smile:

Jeg tror det er meget forskelligt. Nogle katte skal bruge den struktur, det giver at lade katten lufttørre - altså uden føntørring. det tror jeg nu godt på.

Mens andre kattes pels klasker endnu mere af at lufttørre uden føn.

Jeg har oplevet at det er meget individuelt. Nogle kattes pels tørrer ud, men det kan også være fordi man føntørrer forkert - her kan tricket være at blæse kold luft (kold-funktionen bør en god føntørrer have i dag).

Og så skal jeg prøve at se bort fra alle de andre grunde der kan være til at en kats pels klasker, som ikke har med tørringen af gøre. Men for ikke at antyde at han tager fejl, ham du talte med, så lader jeg være med at remse dem op. :slight_smile:

Da jeg udstillede føntørrede jeg mine MCO’er. :slight_smile: Og fik aldrig afvide de klaskede.

Min veninde som udstiller MCO føntørre ikke. Tror ikke hun får afvide han klasker.

Jeg har ikke oplevet det på nogen af mine, hverken på dem der bliver føntørret og de der ikke gør… minusset ved at de ikke bliver føntørret er at deres pels kan krølle, i ved ligesom de er blevet crepet.

:tihi:pztttt jeg tror det er en undskyldning for at slippe for at føntørre :tihi:

Jeg vasker normalt ikke og har altid fået at vide at mine var i god showkondition og at de har haft god pelskvalitet.

En birmapels der ikke er føntørret…-what den vil helt sikkert klaske og give krøller på maven.

Jeg vasker og føntørrer altid - kunne ikke drømme om at komme på show med en uvasket kat.

Vi føntørrer dem af kattene som gider det og de får klart en pænere finish af det, men omvendt får vi heller aldrig kommentarer på pelsen på dem som ikke er føntørret. Så det handler nok i bund og grund om hvad man er mest til:)

Mine egne norske bliver absolut matte, sammemklaskede o.s.v. af en gang vask så skal det gøres bliver det gjort mindst en uge før så de kan nå at få deres gode pelskvalitet tilbage. Kan ikke se hvori fidusen med vask så er. Men vi må jo forholde os til de katte vi har og den enkelt kats pels. Mine erfaringer kan jo være totalt forfejlede på andre katte.

Jeg synes at have oplevet, at det er meget individuelt fra kat til kat…

Kludetæppet kunne vaskes aftenen før udstilling… hun var bange for føntørreren, så hun blev aldrig fønet - vi har fået ros for hendes pels/showopsætning hos nogle af de mest “frygtede” vaskedommere… Men ok - hun havde også rigtig god pelsstruktur, der dog var en smule for blød. Derfor vask i terriershampoo, når det virkelig gjaldt “noget” :slight_smile:

Leo behøvede vi vel egentlig ikke at vaske - hendes pels er intet mindre end fantastisk, både mht struktur og selv-pleje! Hun bliver dog som regel vasket et par gange om året, mest for at hjælpe hende af med hårene i forbindelse med fældning.
Hvis det drejer sig om showopsætning, bør hun vaskes fire dage før bedømmelse - hendes pels har brug for tid til at “sætte sig” efter vasken, så hun ikke er alt for blød og fluffy…

Thane skal vaskes af to omgange hvis det drejer sig om showvask… Han er en fedtemad og har derfor brug for at få pelsen rengjort med ca en uges mellemrum - det er meget tydeligt, hvis han kun er vasket en gang før show, faktisk kunne man lige så godt have ladet være!!!

En anden skovser, jeg har vasket et par gange, krøllede helt vildt - som en bedre pudel! Vi blev godt nok noget bekymrede, men heldigvis var katten vasket en uge før show og det lykkedes fint at rede krøllerne glatte inden showet - hvor katten fik ros for showopsætning :slight_smile:

Altså, jeg kan jo ikke påstå at jeg har den store erfaring med showvask af semilanghår … Men jeg har altså planer om at vaske Bowie dagen før udstillingen i Næstved og forsøge mig med at tørre ham også -what Min hårtørrer kan blæse kold luft, men den er jo ikke nær så kraftig som en turbotørrer, så jeg er spændt på at se om vi skal stå med den i timevis!

Man er vel godt opdraget af Ann-Dorrit :tihi: - men jeg mangler sgi stadig et babybadekar til ham …

hvis man varmlufttørrer en pels med RIGTIG meget underuld - så vil jeg give ham ret - så er det en markant fare…

dertil kommer hvordan man føntørrer… hvis man holder katten mod bar hud og KAMPsveder mens man tørrer katten - så bliver misser fedtet og pelsen klasker uasnet hvad

jeg vil sige middel-kold tørring vil gøre at man for det meste kan undgå det hvis pelsen har tendens til at klaske… men jeg bruger middel-varm til alle mine og har 7-9-13 aldrig oplevet det pga tørringen…

sig til ham han skal bruge mere tid på at skylle skylle skylle skylle skylle skylle pelsen… det er som regel det der ødelægger en vask…

Ha! Så fik jeg da købt en ‘balje’ - ikke et babybadekar - til Bowies storvask … De havde lige sådan nogle store opbevaringskasser i Føtex, så der blev købt en til brug for projekt kattevask! :smiley: