Siam og ori - forskelle?

Hej alle som kender siamesere og orientalere

Jeg vil gerne vide om I har bemærket nogle forskelle i de to søskenderacers temperament?

Når jeg fx ser i en bog, så beskrives siameseren ofte som en kat gange 100 oven i, mens orientaleren beskrives som mere omgængelig, dog med stor trang til at løbe, lege og klatre - men ori beskrives fx ikke som herskesyg, udfordrende, et mareridt af en kat osv osv - som siameseren gør…

Så sig mig -

Er det sandt?

Jeg ved, at der er linjemæssige forskelle, og at miljø spiller ind, men er der noget om snakken, tror I?
Eller er det den “samme” kat blot i forskellige farver?

Jeg kunne i samme åndedrag godt tænke mig at vide om den langhårede varianter er mildere i sind - generelt naturligvis - end de korthårede?

Jeg tænker her på balinesere og OLH/Javaneser.

MVH

Min erfaring (lommeteori som ikke er videnskabelig bevist) er, at de korthårede er lidt mere aktive end de langhårede. Her har det så ikke noget at sige om de er SIA eller OSH (eller BAL / OLH ). At en siameser beskrives som et mareridt af en kat kan muligvis hænge sammen med Disney’s “Lady og Vagabonden” hvor de bliver fremstillet som ganske modbydelige. Tidligere var der i nogle linjer problemer med temperamentet, men det er stort set avlet ud.

Tusind tak Anne - jeg undrer mig også, for jeg synes da de siam jeg har mødt var milde og venlige katte…

Er jeg den eneste der så synes, at den slags Disney-fis burde UD af kattebøgerne…?

Det gør mig lidt harm på racens vegne fordi jeg så skidegodt kan lide siameseren.

MVH

Her i huset er det min sorte orientaler der er enehersker. Den kan sommetider virkelig opføre sig som de katte i Disney. Den sultestrejkede 1 uge (eller ihverfald lod den mig tro den gjorde det), da min datters nr to mainecoon flyttede ind. Den forsøgte at kradse øjet ud på min stakkels lille hund, da den flyttede ind. Den fortæller helt tydeligt de andre at det er dens plads de lige sover på. Og sådan kan jeg blive ved.

Det eneste “rygte” jeg har hørt er at de sorte/brunmaskede har mest temperament. Det passer fint her i huset.

Jeg må indrømme, jeg ÆLSKER Disneys karikaturer.:slight_smile:
Hilsen
birthe & Co

Ja jeg synes jo også, at Disneys fremstilling er fantastisk - jeg fik lyst til at få en, da jeg så filmen:-)

Eddie er stik modsat den beskrivelse: mild, venlig, høflig grænsende til nobel og meget fin på den over for alle - hvis nogle rører ham, så går han straks i bad. Jeg har aldrig haft en sammenstød med ham og en af mine andre katte - han er simpelthen en ren engel.

Men han snakker - højt - og herhjemme er det tilladt og ønsket:-) Hver morgen ved 10-tiden får han kattemad, og så går han op på 1. sal og synger i soveværelset for det runger så dejligt, tror jeg, alt hvad den kan trække får den.

Og gæt hvem der står hver morgen og rooooser ham for det?
:slight_smile:

Jeg har sjældent mødt en race med så meget personlighed og sjov i:-)

Jeg har en siam- og en orientaler hankastrat og de er på en måde meget ens og alligevel SÅ FORSKELLIGE.

Man kan tydeligt mærke, at de er af samme oprindelse i forhold til aktivitetsniveau. Der er ind imellem rigtig godt gang i den herhjemme :rock:.

Men på den anden måde, så er de også meget forskellige.

Roberto (siam) er MEGET snakkende og vi kan føre laaaange samtaler :stuck_out_tongue: oftest omkring hvornår han og jeg hver især synes, at madskålen skal fyldes op :tihi: og så er han MEGET mor-syg og ville gerne ligge i nakken på mig dagen lang. Han følger mig OVERALT og er særdeles utilfreds over, at jeg ikke vil ha katte i soveværelset (har også mine små børn sovende derinde). Han er en lidt sky kat overfor fremmede, men hvis man bare lader ham komme stille og roligt, så kan han godt finde på og lægge sig hos andre. Han kan ikke ret godt li børn.

Pinhead (ori) er til gengæld knap så snakkende, men når han så snakker, så er det også HØJT. Han er helt klart den mest dominerende af de 2 og det er ham, som lidt styrer hvis Roberto snakker for meget.
Han har været lidt længe om, også at komme ind på os mennesker og blive 110 % fortrolig med os alle - det er han til gengæld nu. Han følger mig også tit rundt - især når jeg støvsuger og er i bad :tihi:.
Ham og Roberto blev best friends 3 dage efter vi fik ham :inlove:

Og ja så er de begge 2 ret pågående, når man har mindst tid/plads (foran den bærbare / avisen / toilettet mm.)

Men racerne er SKØNNE :wehuu:

det kan da ikke passe at han holder øje med dig i badet - slet ikke - nej nej og nej .
mors lille voeur.

jeg synes ikke umiddelbart at der er den helt store “race” forskel - det er mere den enkelte kat. de kan gå lige fra tavse til skrigende ( pip og afkom) og fra disney til psykotisk kælne.
det er skønt at have kategori 4 !!!