Siameser, Orientaler, Balineser, Orientalsk langhår - hvordan hænger det sammen?

Man kan sige ekstremt simpelt, at farven definerer racen.

Siameser:

Har maske og farve på ben, ører, hale og for hankattenes vedkommende også på testiklerne. Siameseren findes i farverne Brun(genetisk sort), blå(fortyndet sort), chokolade, lilla(fortyndet chokolade), rød, creme(fortyndet rød) cinnamon, fawn(fortyndet cinnamon) og helt hvid. Dertil kan de også være tabbymønstret i masken og have hvidt i den.

Siameseren kan ikke have andet en blå øjne, da øjenfarven i siamesersammenhæng genetisk hænger sammen med masken.

Man kan få andre racer (fuldfarvede) med blå øjne, men det er en anden genetik, der står bag.

Orientaleren:

Har som udgangspunkt samme farve over hele kroppen, samme farver som siameseren kan have. Men pga. de ikke har masken, kommer deres tabby og evt. hvidt til udtryk på en helt anden måde, fordi, de netop har det over hele kroppen.

Orientaleren skal have grønne øjne, de kan også være odd-eyed (et blåt og et grønt øje) og de kan faktisk også have blå øjne, hvis de er helt hvide. (Det kan man have en mening om :wink: )

Både siameseren og orientaleren kan komme i langhårsvarianter. Når siameseren bliver langhåret, kaldes den en Balineser, orientaleren kaldes blot for en orientalsk langhår. I gamle dage hed det en Javaneser.

Siameseren og den orientalske korthår er såkaldt søskenderacer, og må derfor godt parres med hinanden. Det er også årsagen til der kan komme alle 4 racer i samme kuld. Det handler om, hvilke gener hhv. mor og far har og bærer.

Håber det er overskueligt :slight_smile:
Bonusinfo: den orientalske korthår er fremkommet ved hjælp af siameser og andre racer, så siameseren kom først :face_with_hand_over_mouth:

13 Synes om

Hvad så med dem der bliver tabby?
Eller andre farver?
F.ekx Brian - der var kokat?

2 Synes om

Min Brian? Han var brunmasket :slightly_smiling_face:
Tabby er bare et mønster. Altså kan katten være bruntabby, blåtabby osv.
Hos siameseren er det “bare” tabby, for man kan ikke se i masken, hvilken slags Tabby, der er tale om.
Ved orientaleren kan man ofte se hvilken slags der er tale om, og man siger i så fald ex. Sort klassisk Tabby, lilla tickedtabby osv.

Arh… du tænker måske på Lucky? Han var orientalsk korthår, chokolade bicolour.

Bicolour, harlekin og van afhænger af mængden af hvidt. Det gælder alle andre racer end siameseren :slight_smile:

6 Synes om

Ja, det er nok Lucky så.

Tak for svar

2 Synes om

Brian. Brunmasket siameser.

Lucky. Chokolade bicolour orientalsk korthår.

8 Synes om

Flappe. Blåmasket siameser

Ulla. Blåmasket siameser

Shannon og dengang Danty, nu Wilbur :wink: hhv. Lilla orientalsk korthår og chokolade orinentalsk korthår

10 Synes om

Jeg kan ikke alle farvekoder for orientaleren, for jeg laver dem ikke og derfor sætter de sig ikke fast :face_with_hand_over_mouth: Men her blot et billede af, den nærmest perfekte øjenfarve på en orientaler. Det er @anne_p s Bela. Søster til bl.a. Brian.

16 Synes om

… Og mor til min afdøde Finn. :heart:

Tak, Luise, for en super forklaring, :thumbup: Jeg bliver ofte spurgt, men jeg får sjældent forklaret det lige så godt som du gør det her. :blush:

9 Synes om

Helt fantastisk indblik, tusind tak for det! Smukke, smukke katte. Jeg er helt forgabt i hende den lille lilla godte. :inlove:

3 Synes om

Shannon blev lagt til at sove 10. november sidste år. Hendes øjenfarve var også helt fin :+1:t2:

15 Synes om

Vidunderlig smuk missepige! :love:

2 Synes om

Tak for en virkelig god forklaring :blush:

2 Synes om