Siameser til udparring

Undskyld mit spørgsmål (lige til at starte med), men:

Har din mentor sendt dig ud for at finde en dansk siameser til udparring?

(Se det som at jeg prøver at forstå hvad andre lande tror om os - jeg prøver bare at forstå… )

andre lister - gid der var . vi er så få aktive opdrættere at det er til at tude over. hvis der er 8 fertile hanner i dk tror jeg vi skal være heldige, og det er på både siam,osh,bal,olh,sys syl og peb. af disse er nogle få tilgængelige til udlån.

tror i har et op ad bakke projekt foran jer, selvom om i tager til udlandet- kat IV katte er ikke moderne, hannerene er svære at have og kun få låner ud .

Tak for svaret Kira og fordi du deler din erfaring - det er virkelig brugbart. Vi har også mulighed for at anvende ragdoll (eller brite som jeg skrev). Birma må vi ikke anvende pga det regressive gen for hvidt, som man i UK har besluttet at man ikke ønsker i racen. Hos rag er det dominant som hos SNO.

Min mentor foreslår os faktisk også at anvende en rag eller en brite, så vi overvejer også disse. Siameseren er derfor ikke afgjort endnu - Elin er bare så glad for dem, så det er derfor vi har startet med dem - og du har nok ret i, at det er svært at finde en gammeldagstypet, der er fertil. Der er fx en god brite i Sverige, som vi måske kunne bruge.

Sheer: Nej jeg er bare ude for at finde ud af om der findes andre lister, så vi kan se typerne i DK sammen med vores mentor, og hun er enig med Kira i, at de er meget moderne (fine katte i øvrigt - jeg elsker jo siam). Vi er endnu på undersøgende niveau, og mentor har et par katte i Sverige også, som hun foreslår som gode til vores piger - men måske vi faktisk ender med en rag eller en brite - i hvert tilfælde ved vi nu, at der ikke er mange fertile hanner af Siam i Dk - og tusind tak for det Kira - det var en rigtig god oplysning for os at få med i overvejelserne

Brite eller ragdoll? Jamen, i TICA må I da kun udparre til siameser og am. shorthair?

Ja det troede jeg også i lang tid, men har lige fået en bekræftelse på det modsatte fra TICA

Nysgerrige kan se første generation efter en ragdoll parring her - http://www.snowtoddler.com/19-may-2013-lala.html

De er jætte fine i typen :slight_smile: (og kun to er solgt :hjerte:)

Jeg vil ikke anbefale jer at parre briten ind - den er simpelthen for syg til at det er klogt at gøre :frowning:

Så længe jeres erfaring er stort set lig nul, så ville jeg slet ikke anbefale jer at arbejde med udkrydsning… Få nu noget ordentlig erfaring, for uden den er I ikke i stand til at vejlede jeres killingekøbere ordentligt, og det ER altså vigtigt. Man kan ikke læse sig til alting…

• og derudover undrer jeg mig over at TICA åbenbart har andre avls- og registreringsregler end dem, de har offentliggjort? Det virker underligt - Pil, det er da ikke normalt, er det?
    VH
    Susanne

Jeg har lige fået svaret fra TICA, så det holder vi os til. Vi må se, nu skal vi undersøge tingene sammen med vores mentor.

Tak for svaret om det med listerne. Ellers er folk velkommen at kontakte os, vil de høre mere, for jeg er lidt fortravlet og er derfor sjældent på kattegale, som mange ved

KH

Held og lykke :slight_smile:

[QUOTE=Susanne W;1097950]

• og derudover undrer jeg mig over at TICA åbenbart har andre avls- og registreringsregler end dem, de har offentliggjort? Det virker underligt - Pil, det er da ikke normalt, er det?[/QUOTE]

Nope. Men altså, man kan jo i princippet krydse hvadsomhelst, hvis man så bare renavler et passende antal generationer bagefter. Sådan er det vel alle vegne, så varierer det bare, hvor meget tilladelse man skal have inden, og man skal have tålmodighed til at arbejde med XLH/XSH eller disses ekvivalenter i laaaang tid. Det ved du jo efter at have krydset både europe og birma med andre racer. :slight_smile:

Yes - men i FD gives den slags tilladelser ikke til novicer :slight_smile: Det er en af de ting der undrer mig, men whatever det er ikke mig, der skal få snowshoe til at blive en rigtig race :slight_smile:
VH
Susanne

Hvad jeg ikke forstår er HVAD man vil med en sådan udparring. Vi har lige hørt at der er flotte og gode katte af racen i mange forskellige lande der kunne bruges. Og det lyder for mig som ret tilfældigt fægtning når man indtil videre har overvejet 3 forskellige racer om ikke flere til sin udparring. Hvor er IDEEN lige i det ?
Er det mere et spørgsmål om som vi har oplevet med en russisk sølvsomaliopdrætter - at det er billigere og nemmere at bruge hvad man nu kan finde end at gøre
arbejdet ordentligt og finde gode udavlskatte INDENFOR racen ( og farven). For det ser ud til at være en ting der griber om sig. Nogen bruger den i dårlige undskyldning,
at det er for at højne racen genepulje og dermed sundhed - og på den måde viser de allerede hvor lidt de ved.
Ja, undskyld - men for mig lyder det utrolig useriøst det I er igang med. Man MÅ altså godt stille sig kritisk overfor sin mentor. Det er desværre ikke alle såkaldte mentorer der virkelig ved hvad de taler om.

Jeg synes det er spændende at Sims-computerspillet har en Showshoe som mulighed for at have en kat i spillet.

Det synes jeg da er lidt sjovt. :rock:
Folk som kender mig ved at jeg elsker den slags ting.

Ja Sheer det synes vi også. Har lige vidst tråden til vores mentor, der blandt andet har genskabt sno i Europa og dermed reddet race fra dengang at uddø, og jeg skulle hilse fra hende og sige, at det især fik hende til at grine, at det endda er en “Version 2”, der er med, for så må det jo være en af hendes avlsprogram :wink:

Vi er bare så glade for at følge hendes arbejde samt for at vi i sin tid fik mulighed for at købe en kat af hendes særlige linjer, og for nu i snart 6 år at have haft mulighed for at lære af både hende og vores dygtige venner i Norden. Opdrætteren har også skrevet en bog om sit arbejde - jeg ved ikke om den er med i Sims :tihi: Mis ligner dog vores muuuus, der jo også er version 2 :slight_smile: