Hej
vi leder efter en siameserhankat til en udparring i Snowshoe - er der andre steder end Dansk Siameser og Orientaler Ring man kan finde avlskattene?
Lige i vores tilfælde må mis jo gerne være det en siamopdrætter vil betegne som mindre godt typet. Vi leder også i Sverige sammen med vores samarbejdspartner. Min tanke var bare at når vi normalt ikke færdes inden for racen, så er der måske gode hanner, som vi slet ikke kender til.
Vi har også godkendelse til at parre ud til British Shorthair, men vi hælder mest til siameseren i typen. Men kort sagt: Hvor finder vi hannerne? Og er der en siamopdrætter der kunne tænke sig at gå tavlen igennem med mig ifht til forfædre, sygdomme osv så vil jeg sætte stor pris på det - det kan vi gøre over Skype. Jeg tror på at spørge folk, der kender racen indgående, når man skal gøre den slags. Ellers må vi til udlandet, hvor vi har en partner, der kender katten, men vi vil gerne forsøge her også
Ved at gå noget mere på udstilling. Der er masser af fertile hanner inden for alle racer, der aldrig bliver annonceret på nogen liste, men har man det rette netværk (som udstillinger er med til at skabe), har man - måske - mulighed for at bruge dem alligevel.
Ja det ku det godt være Camilla - hvis der findes en i DK eller Sverige.
Ang udstillinger - det gør Mogens og Elin meget men de har ikke kigget avlshanner, da denne mulighed ikke var en vi troede vi skulle bruge nu, men anyway hvis nogle med kendskab til racen har lyst til at råde os i DK, så ville vi takke stor ja, ellers har vi som sagt udparringerne i Sverige at læne os op af
Hvor er de mere erfarne Snowshoe opdrættere i Europa:? Prøv at rådføre jer med dem omkring lån eller evt køb af SNO hankat og evt udparring til SYS (måske er det nemmest at købe en ikke-showtypet SYS hankat til formålet) - det er ikke noget, jeg kan anbefale nye opdrættere at begive sig ud i uden kyndig vejledning. Og ja, jeg betragter stadig jeres opdræt som nyt og uerfarent:sorry:
Du skriver, I har godkendelse til udparring med diverse racer - er det racen som helhed, der har denne godkendelse:? eller har jeres opdræt fået særlig godkendelse til dette:? hvis ja, af hvem i hvilket forbund:? Jeg husker ikke, hvor jeres opdræt registrerer killinger:sorry:
Altså, hvis det var en Maine Coon, I ledte efter, så ville jeg til hver en tid gennemgå stamtavlen med potentielle købere af en parring. MEN: hvis det var en Maine Coon, I ledte efter, så ville jeg på den anden side aldrig nogensinde tilbyde en af mine hanner efter et opslag på et forum. Hvis folk vil købe en parring her, så forventer jeg, at de som minimum selv kontakter mig og at de har en idé om, hvilken han de gerne vil låne og hvorfor. Jeg vil ikke selv “falbyde” dem, når jeg ser et opslag fra en, som leder efter en han, og de bliver heller ikke averteret på hankattelister.
Jeg aner selvfølgelig ikke, om siamopdrætterne har det ligesom mig. Men hvis de har, så tror jeg altså I skal i gang med noget mere målrettet opsøgende arbejde for at finde en opdrætter som både a) har en kat, der passer til jeres behov og b) vil låne den ud til et udkrydsningsprogram.
Åh naturligvis er dette ikke et opslag efter en han… hvorfor tror du dog? Jeg leder efter steder hvor vi kan finde dem som jeg skriver så vi kan kontakte dem. Vi ku da aldrig drømme om at søge en via kattegale… helt ærlig… og ja vi gør naturligvis et større arbejde i forbindelse med enhver parring. Ganske som hidtil
Camilla - du har vist ikke set mit indlæg? Vi har vores svenska kammeratar med Bare rolig
Anyway - findes der andre steder at søge hannerne online end ringen? I Dk altså. Det ville gøre det lidt nemmere for os og vores mentor, der ikke kender de danske katte så godt som de svenske
Men ok ellers tager vi bare til Svenskan - det var bare hvis der var nogle lister i Dk så ville vi gerne have set dem, men pyt
Jamen, hvorfor dog ikke holde jer indenfor racen?
Der findes en del Snowshoes i Tyskland og Holland… Måske ikke som Fiferegistrerede, men så vansleligt er det heller ikke at parre to katte fra forskellige forbund
Godt nok siger du at du har din mentor med på sidebænken, men du og Elin er så nye som opdrættere, at det virker hasarderet at kaste sig ud i et udkrydsningsprojekt.
Det er i hvert fald sådan at rigtig mange erfarne/etablerede opdrættere vil tænke… og helt sikkert også grunden til at I vil kunne få ualmindeligt svært ved at finde en egnet hankat.
Hvis I vil holde jer strengt til de hankatte, der annonceres til “frit brug”, er der mig bekendt ikke andet end specialklubbernes hankattelister at gå ud fra, dvs. DSO for siameserens vedkommende og BB-Klubben for britens vedkommende.
Nej, det er klart - men det er nu heller ikke ualmindeligt i andre lande, at mange hankatte godt kan parre “ud af huset” uden at være skrevet på en offentlig liste. Ligesom i Danmark kræver det så bare, at man oparbejder et netværk og gør sig kendt først
Den bedste måde at skabe kontakter til et udparringsprojekt - som mange nok primært vil stejle over af princip og uforståenhed - er at tage kontakt til de opdrættere, der generelt laver den type kat, man søger. Uanset forbund. Du skriver, en ikke-showtypet SIA er at foretrække - hvad med en WCF Applehead Siamese eller en WCF Thai:? WCF har med garanti også Siamese Bicolour eller en Applehead Bicolour. http://www.wcf-online.de/
Hvis I har erfarne opdrættere med i projektet er det da spændende at komme i gang med. Bare husk at i skal sætte jer et mål, hvad er jeres ide bag og hvad vil I gerne få ud af det, hvad vil i forbedre osv. så I også har styr over hvad I forventer af det afkom I skal arbejde videre med.
Det kræver lidt flere overvejelser og resourcer når man kaster sig ud i de mere spændende projekter:)
Der er ikke andet end at gå igang med at kontakte opdrættere både via udstilling og net og evt. dommere der ser mange katte rundt omkring.