Vi har fornylig fået en kat og samtidig nogle regler fra vores boligforening der siger at katten SKAL have halsbånd på med navn.
Så jeg vil lige høre om der er nogen der har et godt (konkret; link) forslag til et halsbånd? Jeg tænker at det skal være med refleks (hun skal snart lukkes ud på egen pote) og af en af sikkerhedstyperne; enten med elastik eller sikkerhedslås (tænker på et med begge dele, men tror ikke at sådan en findes). Samtidig skulle det jo gerne se lidt pænt ud (ikke skrigende neon-refleks gul).
Vores kat (Pixie) vejer knap 2 kg. endnu, så tænker at elastikken er bedre end sikkerhedslåsen som hun muligvis ikke vejer nok til at åbne?
Vær venlig ikke at svare på indlægget med en skræmmekampagne - jeg har set dem og valget er som sagt ikke vores eget.
Hvad sker der så hvis en kat ikke har halsbånd på :?
her hvor jeg bor er reglerne at kattene skal være neutraliseret og mærket… men jeg har en meget ung fertil han
kat rendende, ingen gør noget ved det og der er heller ikke nogen af dem jeg spør som ved hvor den hører til. den er heller ikke mærket. utrolig sød og rar iøvrigt:)
Rikke
Snehvides “prinsessehalsbånd med diamanter og guldskilt” er fra Maxizoo.
Milly og Rags har samme slags - dog i andre farver…
Lukkemekanismen går rimeligt nemt op, men heller ikke for nemt. Der var et lille refleksnavneskilt på, som vi dog har udskiftet med et større navneskilt med plads til både navn, telefonnummer og adresse. Der var også en lille klokke på, som straks blev fjernet - den slags er sgu synd for katten!
Halsbåndet koster tæt ved 100 kr, hvilket jeg synes er i overkanten, for et ganske almindeligt halsbånd med begrænset levetid. Men hun skulle jo have et i prinsessefarven…
Jeg tror det hænger sammen med, at mange er meget imod overhovedet at bruge halsbånd.
Der vil altid være en risiko, for at halsbåndet ikke går op, hvis katten hænger fast - hvilket kan være livsfarligt for den.
Vi bruger så alligevel halsbånd, når kattene er i haven, men det er en afvejet risiko, hvor vi vægter at blive kontaktet hurtigt, hvis de skulle slippe ud.
Jeg ville kraftigt overveje at få katten øremærket, hvis den ikke er det, og så lukke den ud uden halsbånd. Så kan I tage stilling til halsbåndet igen, hvis I nogensinde skulle få en formel klage - men det betvivler jeg godt nok kraftigt. Der er dælme stadig langt derfra, og så til at I nogensinde kan blive smidt ud. Og katten kan jo have “tabt” halsbåndet
Selvfølgelig skal katten også øremærkes. Men at være imod halsbånd løser ikke rigtig problemet med at finde et. Ej heller gør opfordringer til at lade være med at overholde husdyr-reglerne. Men jeg må som sagt gå ud fra at det er fordi folk ikke lige kender til noget halsbånd der er bedre end de andre. Andet end de almindelige enten safe-locks eller elastiske.
At lade være med at svare fordi at man er imod halsbånd tænker jeg lige så vel kan hænge sammen med at man så ikke bruges halsbånd på sin egen kat og derfor ikke kender til noget godt alternativ. For det er jo ikke umuligt at være imod halsbånd og så samtidig henvise til et der kunne være lidt bedre end de andre når katten nu skal bruge halsbånd. At holde “et godt halsbånd” tilbage resulterer bare i at min kat muligvis får et på der er værre. Det synes jeg er synd, for jeg elsker allerede det lille myr ret højt.
Nej, resultatet af ikke at bruge halsbånd er næppe at vi bliver smidt ud - men at Pixie gør det istedet.
Lumen - Kan du ikke snakke med din boligforening om ikke en øremærkning kunne accepteres fremfor et halsbånd?
Jeg kan ikke anbefale et halsbånd, da jeg ikke bruger dem, da jeg har læst om lidt for mange uheld og ulykker pga. af halsbånd. Bla. i denne tråd
Mine katte bære halsbånd med enten sikkerheds lås eller elastik og min erfaring er at de er lige sikre ! Har en udekat der op til flere gange er kommet hjem uden halsbånd og det må jo være fordi hun har “hængt i noget” og så er kommet fri … så jeg syntes det er ok at en udekat bærer halsbånd ! Man skal sørge for at de sidder så tæt på kroppen/halsen som muligt, selvfølgelig så de kunne trække vejret frit, men jo tættere på de sidder jo mindre risiko er der for at de hænger i noget eller evt. får det ene ben ind i halsbåndet (det kan ske med elastik halsbånd) har jeg hørt ! (ikke selv oplevet)
De kan købes i mange farver med og uden pynt mange forskellige steder : Div. dyrebutikker herhjemme - zooplus i tyskland eller england, samt i større supermarkeder m.m
Jeg har prøvet MANGE forskellige slags halsbånd…og Rogz vinder stort. Her kan du også indstille låsen efter kattens vægt - hvor jeg så altid underdriver, og ja, det har kostet min. 5 halsbånd + tegn om året, men det tog jeg glædeligt med. Tit fandt jeg desuden halsbåndene ude i haven igen…da han ikke løb meget længere.
[QUOTE=Lumen;715602]Vi har fornylig fået en kat og samtidig nogle regler fra vores boligforening der siger at katten SKAL have halsbånd på med navn.
Så jeg vil lige høre om der er nogen der har et godt (konkret; link) forslag til et halsbånd? Jeg tænker at det skal være med refleks (hun skal snart lukkes ud på egen pote) og af en af sikkerhedstyperne; enten med elastik eller sikkerhedslås (tænker på et med begge dele, men tror ikke at sådan en findes). Samtidig skulle det jo gerne se lidt pænt ud (ikke skrigende neon-refleks gul).
Vores kat (Pixie) vejer knap 2 kg. endnu, så tænker at elastikken er bedre end sikkerhedslåsen som hun muligvis ikke vejer nok til at åbne?
Vær venlig ikke at svare på indlægget med en skræmmekampagne - jeg har set dem og valget er som sagt ikke vores eget.[/QUOTE]
Jeg finder det “lidt” sært at boligforeningen kan kræve at folks husdyr skal udstyres med halsbånd. Jo, hvis katten kun kan bevæge sig på boligforeningens område, men den render vel også uden for området. Jeg gad egentligt godt vide, hvor langt mine render hen om natten. En ting er sikkert: Buller nøjes ikke med at være her på grunden.
Jeg har 2 af mine katte med halsbånd, og de er med sikkerhedslås , der går så let op, at jeg ofte må lede efter halsbåndet i skabe, under sengen o.a. steder.
At jeg overhovedet hat halsbånd på dem, er fordi mine 2 singa-piger ligner hinanden så meget, at min i nødstilfælde kattepasser ikke kan kende dem fra hinanden.
Lumen: Jeg beklager at du ikke kunne bruge det velmenende råd omkring, at der næppe sker noget ved, at din kat går uden halsbånd.
Men i sidste ende er det altså dit valg at udsætte katten for den risiko der altid vil være med halsbånd. Modstanden overfor halsbåndende ville jo næppe være så stor, hvis der rent faktisk fandtes sikre halsbånd. Det er da godt, at der nu er kommet forslag frem til dig.
Tak Tine. Rogz er billigere og ser mindst lige så gode ud, som den slags vi bruger i forvejen.
Og jeg noterer mig med tilfredshed, at de også findes i prinsessefarven…
Vil da også lige tilføje, at jeg mine kun har halsbånd på under transport og når de er i gårdhaven (lukket) om aftenen…JUST in case.
Men dengang Tarzan løb frit, havde han altid halsbånd på. Grunden til dette var dårlige oplevelser med folk, som tog ham med ind/fodrede ham…hvilket altid resulterede i smadret mave, opkast, diarré… Halsbåndet hjalp på problemet - vel fordi ikke-kattefolk så kunne se, at han hørte altså til et sted.
Skal dog aldrig have katte til at løbe frit igen… men ville da alligevel lige dele min erfaring, som altså siger, at Rogz er gode halsbånd, som går op ved næsten ingenting - også skæve træk.
Rogz lyder umiddelbart til at det er vejen at gå når hun bliver lidt større. Lige nu vejer hun dog under 2 kg, det tror jeg ikke at de tager højde for, så må prøve med en elastisk.