Sikring af vinduer

Nu vejret begynder at blive bedre, kunne jeg godt tænke mig at få kattesikret vinduerne, så udluftning ikke kun kan foregå med dem lukket væk :slight_smile:

På den ene side af huset har vi 5 vinduer der sidder i en ualmindelig (synes jeg ;)) tyk mur - og jeg går og leger med tanken om, at de måske vil være rimeligt nemme at sikre…

De ser sådan her ud:

På det ene vindue sidder der sådan en ‘sikring’:

Når jeg max’er den helt - altså presser den længere ud end det mest åbne hul - så er der 5,5-6cm for neden og i siden fra yderst på vinduesrammen til muren. Fra hjørnet og skråt ned er der 7 cm.

Er det sikkert så en kat* ikke kan smutte ud? Hvis det er, så vil det nemlig være utroligt nemt lige at sikre de andre vinduer på samme måde :slight_smile:

*) en kat er her 6 kg gumpetung fuglejæger og indtil videre 4 kg energibombe, der er über alles!

altså min sorte dream kan smyge sig ud af sådan et, med besvær. så ville nok ikke være heeelt tryg ved jack- men omvendt tænker jeg han jo nok vosker lidt mere inden det bliver sommer og han er jo også bygget anderledes end dream.

Jaeh, han er da nået over de 4 kg, så jeg er temmelig sikker på han ikke kan smyge sig ud der :høhø:

Hvis du er i tvivl, så kan du da bare rykke beslaget, så åbningen bliver en anelse mindre. :slight_smile:

Halli hallo! Jeg er sikker på, at der et eller andet sted derinde er en rygrad han kan bruge til at smyge sig med :tihi:

Lige nu sidder jeg og prøver VIRKELIGT hårdt på at finde på en måde jeg kan påstå, at jeg da havde overvejet den simple løsning :ups:

Jeg har gitre over vinduerne og jeg siger ikke noget om, om de er pæne, men “vinduesgitter”/“viduesgitre” er det du skal google, hvis det der. :slight_smile:

Det har jeg også overvejet :slight_smile:

Men siden vi måske ikke skal bo her så længe, så skal det helst være meget billigt - og helst ikke lave ‘skade’ på vinduesrammerne… derfor kunne den helt simple løsning være fantastisk :slight_smile:

Jeg kan ikke rigtigt se…

Skal man gøre noget specielt for at vippe pinden op?
Jeg kunne nemlig godt være nervøs for at én af drengene lærte at få pilpoter…

Det kunne ikke holde Lucky inde… jeg havde et i mit soveværelsevindue, men han er altså også et mager spektakel :wink: Han eller nogen anden her, kan ikke dirke det op, men han kunne smyge hovedet igennem :slight_smile:

Jeg har sådan et beslag på mit soveværelsesvindue - og hvor stor sprækken er afhænger jo af, hvordan man sætter beslaget. :wink:

Der er ingen af mine katte, der kan komme ud af sprækken på mit vindue. :slight_smile: Den er vel 5 cm i yderste position, vil jeg tro…

Og lige til info - man kan kun løfte stangen af, når vinduet er HELT lukket. :slight_smile: Derfor kan en kat ikke ‘komme til’ at løfte stangen af - uanset hvor pilpotet den er. :wink:

Ikeas Patrull børnesikringer virker godt her. Se dem her:Produkter - søg efter produkter. Få et komplet overblik her - IKEA

Man kan også bøje det U-formede beslag en anelse, så det ikke er helt vinkelret på udskyder-pinden. Så sidder pinden bedre fast i beslaget, så det er sværere for en kat at skubbe den op.

vh

Andreas

[QUOTE=Ravn;1157890]Jeg kan ikke rigtigt se…

Skal man gøre noget specielt for at vippe pinden op?
Jeg kunne nemlig godt være nervøs for at én af drengene lærte at få pilpoter…[/QUOTE]

Så skal de lære at lukke vinduet helt og så knække pinden lidt og rode lidt…

Kæresten og jeg har lige brugt en 5-7 minutter på at gennemskue hvordan man gjorde… Hev ikke selv i det, men han syns den var meget hård at åbne…

Tvivler på at de kan blive SÅ pilpotede :slight_smile:

Ved du om de kun kan bruges til vinduer der åbner indad?

aby’er kan fedte med sikringsbeslaget så hullet bliver maks stort og komme igennem. Problemet løst ved at sætte i hak og kile ½ tøjklemme ind mellem stang og holder

Ja, det mener jeg, men er ikke 100% sikker. Jeg er meget glad for mine, og jeg ved, at de også bruges i børnehaver ol. så de må være sikre :slight_smile:

Vi har også PN-sikringsbeslag overalt. Da Ivanhoe var killing, viklede jeg en kraftig elastik om det yderste stykke af pinden, så den ikke kunne sættes til at åbne maksimalt.

Jeg har på mit køkkenvindue et helt almindeligt, gammeldags beslag, som kan sættes i forskellige hakker, men som ikke sidder fast. Jeg løser det ved at sætte en strip omkring. Så kan det ikke rokkes. Jeg kan så heller ikke lukke vinduet, med mindre jeg klipper strippen af, men det skal jeg jo heller ikke midt om sommeren :slight_smile:

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1157923]aby’er kan fedte med sikringsbeslaget så hullet bliver maks stort og komme igennem. Problemet løst ved at sætte i hak og kile ½ tøjklemme ind mellem stang og holder[/QUOTE]’
Vi havde tidligere problemet med at abyérne kunne lukke disse beslag op. Jeg prøvede derfor mange forskellige ting, bl.a. at kombinere beslaget med et insektnet (købt til 15,- i den nærmeste Aldi). Der fulgte sådan nogle “plast beslag” monteret med dobbelt klæbende tape med, det var noget der virkede. I dag har vi fået nye vinduer med indbyggede beslag (velfac). Dem kan selv en aby ikke fifle op “låsen” sidder på undersiden.