Sind som en Perser?

I forgårs mistede jeg jo min elskede Perser dreng Phillip. Jeg har ikke planer om at skulle have en kat mere lige foreløbig, men føler det hjælper lidt på sorgen at tænke på killinger og overveje hvilken race jeg skal have i fremtiden :ups::slight_smile:

Phillip var den rette kat til mig. Han var rolig, snakkende og meget klistret:tihi:

Jeg elskede at han søgte op til halsen og at hans store bamse poter legede med mit hår. Jeg elskede når han rullede om på ryggen og masserede luften for at charme sig til at blive kløet på maven.

Jeg har læst flere steder at Persere ikke snakker ret meget - men har så sidenhen hørt fra andre med perser at ders snakker meget - ligesom Phillip gjorde.

Men i og med at Phillip havde så mange helbredsproblemer, ønsker jeg ikke en helt fladsnudet perser igen.

De persere der ikke er helt fladsnudede, har de samme sind? Og kan man få exotics uden helt flad snude?

Er der andre racer som er lidt i stil med en perser ?

Jeg ønsker en kat som er yderst kælen og hengiven. En kat som er rolig og virker meget jordnær (det gjorde phillip - der skulle meget til at bringe ham ud af fatning). Den må dog også gerne være legesyg og fræk til tider. Og så skal det være en race som har let ved at acceptere andre katte. Ved godt der er forskel fra kat til kat - men sådan i grove træk - hvilke racer vil være et bud?

Mine forslag vil være Perser, Exotic, eller British Shorthair. Jo, Perser og Exotic findes med næse - det er dem, opdrætterne sælger som kælekatte;) Eller du kan finde dem hos Cute & Classic http://www.klassisk-perser-kat.dk/

Mine to exo’er er har begge “for lang næse” … De har ikke problemer med luftvejene og de leger ind imellem så jeg bliver helt forpustet af at kigge på!! Mht. øjnene så har jeg heller ikke problemer - jeg tørrer “øjensnask” ved behov… dyrlægen siger de begge er helt tip top…

Jeg har en del billeder her inde - så jeg vil ikke plage dig med flere :slight_smile:

Hvad med ham her http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?31873-S�lvperserhan-med-stamtavle-s�ger-nyt-roligt-hjem

En brite, som er vænnet til at være meget i hænder ( blive løftet på, blive lagt på skødet, og nusset på maven osv ) kunne godt gå ind og dække det efterspurgte, dog opfylder briten ikke at den skal være meget snakkende - En brite siger MEGET sjældent noget. Der kan gå dage imellem jeg hører en af mine miave :slight_smile:

En birma - den er som regel lidt mere livlig end perseren, men samme rare sind, og normalt meget klistret :slight_smile:
VH
Susanne

Eller Ragdoll, den er roligere end perseren og endnu mere opsøgende og elsker at ligge som en baby i armene, og taler meget, hvis man altså taler med den - Racen er semilanghåret, men behøver ikke daglig pelspleje og er en af de racer der fæller mindst. Den elsker andre katte og hunde, men trives også perfekt som ene-kat netop fordi den søger menneskeligt selskab frem for andre dyrs.
Men det er en kat der kræver meget kærlighed, men til gengæld giver den også rigelige mængder tilbage. Den elsker at lege, bruger aldrig kløer og kradser sjældent (heller ikke på kradsetræet), ejer ikke aggressioner og finder sig i alt, lige fra klipning af kløer, til børn der kan finde på at trække den i halen…

Størrelsen kan være en mundfuld, hannerne ligger ofte mellem 5-10 kg som voksne, hunnerne mindre. Min killing på 10 mdr vejer 6 kg, og den lille på 20 uger vejer 3,5 kg, så det er nogle ordenlige krammebamser. Mine krammer også meget og nusser hals og kan kamme helt over med kæleriet på et niveau hvor man næsten bliver nedlagt med spind og ælten - du kan se billedet lige neden under, hvordan racen også kan se ud. De er meget smukke, men meget jordnære, og er IKKE en kat man finder på reolerne da de bedst kan lide at færdes lavt.

Så den kan bestemt godt møde din kriterier. Dog kan det være den bliver for stor efter din smag.

Tak for jeres svar:) birtheras - han ser dejlig ud, men det er desværre ikke lige nu jeg søger en kat - og så er han heller ikke vandt til andre dyr…men det var Phillip så heller ikke.

Margrethe - dem må jeg lige ind og se nogle billeder af :slight_smile:

En birma har jeg også tænkt på - er meget glad for maskede katte med blå øjne:wehuu: Men pt hælder jeg nok mest til en exo :slight_smile:

Jeg elsker briternes udseende - men vil jo gerne have lidt lyd på:tihi:

Jeg kunne også forestille mig, at en Ragdoll måske kunne være et godt valg. :slight_smile:

(Edit: Nå, Helene kom mig i forkøbet :wink: )

[QUOTE=Helene;644593]Eller Ragdoll, den er roligere end perseren og endnu mere opsøgende og elsker at ligge som en baby i armene, og taler meget, hvis man altså taler med den - Racen er semilanghåret, men behøver ikke daglig pelspleje og er en af de racer der fæller mindst. Den elsker andre katte og hunde, men trives også perfekt som ene-kat netop fordi den søger menneskeligt selskab frem for andre dyrs.
Men det er en kat der kræver meget kærlighed, men til gengæld giver den også rigelige mængder tilbage. Den elsker at lege, bruger aldrig kløer og kradser sjældent (heller ikke på kradsetræet), ejer ikke aggressioner og finder sig i alt, lige fra klipning af kløer, til børn der kan finde på at trække den i halen…

Størrelsen kan være en mundfuld, hannerne ligger ofte mellem 5-10 kg som voksne, hunnerne mindre. Min killing på 10 mdr vejer 6 kg, og den lille på 20 uger vejer 3,5 kg, så det er nogle ordenlige krammebamser. Mine krammer også meget og nusser hals og kan kamme helt over med kæleriet på et niveau hvor man næsten bliver nedlagt med spind og ælten - du kan se billedet lige neden under, hvordan racen også kan se ud. De er meget smukke, men meget jordnære, og er IKKE en kat man finder på reolerne da de bedst kan lide at færdes lavt.

Så den kan bestemt godt møde din kriterier. Dog kan det være den bliver for stor efter din smag.[/QUOTE]

Øj den race lyder da perfekt…den er bestem ikke for stor…kan godt lide store katte;-) Den race må jeg lige læse lidt om

[QUOTE=kitecat;644596]Øj den race lyder da perfekt…den er bestem ikke for stor…kan godt lide store katte;-) Den race må jeg lige læse lidt om[/QUOTE]Den bliver kaldt ‘The poppy cat’ i USA fordi den minder meget om en hund og mest leger hundelege (hente og bringe en bold osv). Og så kan du føre laaaange samtaler med den - den har en rigtig sød og sprød stemme som den flittigt bruger når man begynder at tale med den, eller den lige vil gøre opmærksom på, at der mangler mad i skålen, kattebakken er fyldt eller der er nogen på trappen.
De spinder også MEGET, også selvom de leger, eller ligger helt alene. Men de er klodsede! Glider ned af sofaen når de sover - og lander ikke altid på benene, har problemer med højder og står og vræler hvis de kommer for højt op i kradsetræet osv. De kan sagtens komme ned - min Romeo kravler baglæns ned, og den lille springer så, men han skal først kalde så man kan komme og se hvor sej han er når han gør det.
Når du løfter en Ragdoll er den FULDSTÆNDIG slatten, deraf navnet Ragdoll (kludedukke). mine unger går med den lille som en pelskarve rundt om halsen, hvilket han ELSKER…den store er blevet for tung, men forsøger stadigvæk om man MÅSKE LIGE skulle have plads på skulderene alligevel.

Uanset om du beslutter om det skal være en Ragdoll eller en EXO (eller en anden skøn race), så er det bare en race som er god at kende og som er interessant at bore lidt ned i og gå i dybten med da de er lidt anderledes end andre dejlige katte.

lige for at svare på spørgsmålet ang “persere med næse”. de klassiske persere har nøjagtig samme temperament som de fladnæsede. jeg har i rigtig mange år haft begge dele (har dog desværre ingen fladnæse i øjeblikket :() og har ikke kunne finde den store forskel i temperament, kun i udseende.

nu skal jeg se om jeg kan få formuleret det her så jeg ikke får hug, for det er absolut ikke negativt ment. hvis du vil undgå de “problemer” der evt er ved fladnæserne, hjælper det ikke noget at købe en med næse hvor forældrene er fladnæsede - problemer følger ikke næse længden, så skal du have fat i en klassisk… men det er ikke alle fladnæser der har problemer, det er ikke længe siden jeg hilste på misis leise og han er så vidt jeg husker 12½ år

men som dkkorat skriver tjek cute and classic, for flere billeder tjek gallerisiden http://klassisk-perser.smugmug.com/Kittens-Killinger/2008-Inca-x-KeeTea-Party/Blueberry-Muffin-Silke/8136603_KXWfi

lidt forudindtaget må man være… :tihi: her er det mine to skønheder der dukker op, men der er et hav af andre billeder også.

ellers bor du jo rimelig tæt på den tyske grænse, der er flere opdrættere i tyskland af klassiske persere.
(lidt skidt du bor så langt væk, ellers kunne du have hilst på mine :))

Ahem - nu må jeg lige fortælle om mine personlige oplevelser med perser, exotic, bimse, og raggie:

• Gia (perser) er fra et godt og sundt opdræt (desværre lukket, men der er andre - kig i Fladsnude-gruppen), hun har en stor, bred, åben næse helt uden problemer.
  • Exotter fra gode opdræt, der gælder det samme - de kan fælde meget, men pelsknuder forekommer i sagens natur ikke i samme grad på en korthårskat.
  • Ragdoll: OK, jeg har ikke mødt mange, men den søde raggiepige, der boede en tid hos mig, hun snakkede højlydt og konstant! Og det, jeg ofte ser på ragdoll-sites, er, at de ofte snakker en del, med høje, lyse stemmer. Om man kan lide det, er en smagssag.
  • Birma: Hvis man først har set bimser i fri dressur i indhegnet have, klatren i træerne, ræsen rundt i buske og højt græs, ivrige jagtlege - efter det syn har jeg svært ved at se Bimsen som en ren indekat. Måske er det bare mig.
  • Brite: Hvis den er opvokset med kæl, væren i hænder og på skød, så er den jo “bare” en maxi-exotic (meget groft og kærligt sagt).

Jeg ville vælge perser (eller exotic). Kærlige, lærenemme, rolige, store personligheder, hvis de får lov til det :smelter:

Jeg må indrømme, at jeg bliver lidt trist over at læse denne tråd, da jeg ser at fordommene omkring den moderne perser lever i bedste velgående.

Sådan som jeg læser din tråd angående Phillip, så døde han ikke af vejrtrækningsproblemer, men om du har haft andre problemer med ham fremgår ikke af din tråd.

Jeg er omgivet af skønne og ikke mindst sunde moderne persere. De er livlige uden at være belastende, de er utrolig kælne og nogle af dem snakker gerne.

Jeg render ikke og tørrer øjne på dem hver dag, og jeg er ked af at sige det, men det kan man altså ikke se. De er pæne hvide rundt om øjnene.

Bevares, jeg skal ikke sige mig fri for at have haft et par omgange med løbende næser, men det oplever man bestemt også på både huskatte, klassiske persere og andre racer.

At få en “næsebjørn” fra en opdrætter er skam ikke en garanti for, at den er sund og rask.

Jeg har jo 2 fladsnuder og begge har altså de dejligste åbne næsebor og har ingen problemer med øjeflåd eller vejrtrækning, dette trods de jo også er de “morderne” fladnæser. Der kan da sidde lidt søvn m.m som der kan ved alle katte. Men jeg troede faktisk der ville være mere rens af øjne m.m for det havde jeg hørt. Men der fjernes måske lidt snavs hver 3-4 dag og dette kan skam også gøres på min huskat. Så de fordomme der er omkring fladsnuderne passer i høj grad ikke på alle.

MVH
Gitte

Jeg synes slet ikke man skal sætte alle persere over en kam med hensyn til personlighed og temperament. De 4 jeg har/har haft er faktisk forskellige, fra meget bevist og her bestemmer jeg til babykatten (ikke at hun ikke også viste at hun også kunne styre to drenge)

Det der er SÅ perfekt ved perseren for mig er at de på trods af deres forskellige personligheder alligevel er rimelig jordnære katte der respektere dine ting og ikke har et behov for at undersøge alt.

For MIG passer perserens sind til perfekthed og jeg tror ikke på at jeg nogensinde får en anden race :slight_smile: