"Sitrer" under søvn?

Ja, begge mine laver sådan nogle ufrivillige bevægelser når de ligger og sover, jeg fornemmer at det kun er noget de gør når de sover rigtig dybt.

Det kan godt ligne lidt en slags kramper i ben og omkring munden.

Hvorfor gør de det? De har gjort det fra jeg fik dem, da de var killinger, men synes ikke at jeg tidligere har oplevet at andre katte har gjort det, når jeg har været på besøg ved andre med kat.

Kan det være en slags drømme der får dem til det, eller hvad?

Selv katte kan drømme og spjætte under deres søvn, mine gør det jævnligt :slight_smile:

Havde en der lavede gnækkelyde når han sov :slight_smile:

Så det skyldes altså en slags drømme?

De siger ofte ingenting, men de sitrer begge to, og jeg synes begge gør det flere gange dagligt.
Tror jeg har hørt Ludvig sige en slags lyd under søvn 3 gange i alt, og ellers har alle andre gange været lydløs bevægelse.

Men mon mine to misser bare drømmer virkelig meget, så?

Apropos katte, der spjætter i søvne:

//youtu.be/8JBX13TOOrg

Jeg ved godt, de fleste af jer har set den allerede, men man tåler nok at se den en gang mere :hjerte:

Ja dyr kan også drømme og nogle gange også snakke i søvne, det er helt normalt. Nu sover en kat mange gange på en dag istedet for en lang lur, så ja de kan godt nå mange drømme på en enkelt dag.

Min Theamis drømmer også, dog har hun endnu ikke snakket i søvne højt nok til jeg har hørt hende. Min hund Tjalfe derimod - han kan både bjæffe, knurre og klynke i søvne og gør det jævnligt. Det får mig ofte til at grine - sådan et par hule “uf” med lukket mund mens hans potter padler der ud af.

[QUOTE=Cecilie89;1017581]Så det skyldes altså en slags drømme?

De siger ofte ingenting, men de sitrer begge to, og jeg synes begge gør det flere gange dagligt.
Tror jeg har hørt Ludvig sige en slags lyd under søvn 3 gange i alt, og ellers har alle andre gange været lydløs bevægelse.

Men mon mine to misser bare drømmer virkelig meget, så?[/QUOTE]

Katte kan i hvert fald godt drømme ret livligt. Min første kat, huskatten Kasper, havde nogle drømme, hvor det var helt tydeligt, han skældte nogen ud. Senere blev denne “nogen” dog for stærk, og det skiftede til, at han peb, og benene gik på ham.
På dette stadium blev han meget taknemmelig, hvis “Far” vækkede ham - så blev jeg vasket grundigt op og ned ad armene af en storspindende kat …

Det er sjovt når de drømmer.
Her kan Kista knurre når hun sover.

Det er meget normalt og ganske harmløst, at katte sitre når de sover.
De sitre enten fordi de drømmer eller fordi deres fordøjelse arbejder :slight_smile:

Nobby gør det os… Mest sitren, men også smaskelyde (gætter på han spiser meget ;))… Hvis det virker lidt for voldsomt, så nusser jeg ham lige over ryggen eller på bagpoten, så smasker han og falder til ro :slight_smile:

Ja de kan drømme.

Jeg har en gammel bog fra engang først i 70’erne hvor der var et eksperiment beskrevet med en kat hvor man havde indopereret en eller anden elektrode i hjernen på den, så det at man normalt bli’r liggende når man sover, blev ophævet. Og katten fangede imaginære ting og gik rundt i søvne, og altså “udlevede drømmene”

Jeg man mest huske det fordi der var det klammeste billede af den der kat med ledninger op af kraniet :S

Alle mine 4 både spjætter og snakker når de sover :slight_smile:

Tak for jeres svar! :ok: