Sjove navne i familie

Har andre herinde også sjove benævnelser til andre familiemedlemmer.
Jeg syntes det er så morsomt at man i familierne laver sine helt egne navne til andre familiemedlemmer.
Da jeg var barn havde jeg bedstefar og bedstemor (det var min fars forældre) OG Mormor og farfar :uha:…men farfar var egentlig min morfar, blot kunne min storebror der er ti år ældre end jeg ikke sige morfar så det blev farfar…og det gik i arv hos vi andre tre søskende.
Mine børn havde samme problem med at sige morfar eller dvs Michael den ældste havde og han opfandt selv sin egen måde at sige det på og min far hed Mormè til han døde i 2008 som 82 årig og Michael og Morten (mine børn) var da henholdsvis 32 og 30. Men omtalte de deres Mormè til andre sagde de Morfar:tihi:.
Michaels kæreste hedder Anne Dorthe (prægtig svigerdatter) og hendes niece kalder sin moster for Nesser…og det gør resten af familien også:høhø:.
Igår kom den nyeste morsomhed frem. Vores barnebarn (lærke) der blev 3 år i fredags fyldte jo år og vi var alle samlet i Ballerup. Lidt for sent kom min svigerdatters storesøster som havde skullet lukke sin forretning i København og med den trafik så kom hun uværeligt for sent. Da Malene træder ind siger Lærke Hej Øbelei og jeg så sådan ud :uha: og dernæst :høhø:…fedt navn. Lærke taler godt og har talt længe, men jeg er også sikker på malene hedder Øbelei for eftertiden.
Jeg er vild med den slags selvopfundne ord/navne:)

Min Mormor blev kaldt for Misse-Bedste… da hun altid havde katte og killinger i stalden og sidenhen i vaskehuset. De måtte kun være inde når jeg kom på besøg og så hentede hun killingerne i lommerne på hendes forklæde :slight_smile:

Min Farmor blev kaldt for Sove-Bedste, fordi hun ofte var sengeliggende.

Min Moster bliver af min datter og mine søstres børn kaldt for Safta. Hun har ingen børn selv, men har lidt aktier i os søstre :slight_smile: Da vi fik børn manglede vi et navn til hende, og eftersom hun er bosat i Israel blev det hebræisk for mormor/bedstemor = Safta :slight_smile:

Jeg selv har fået navnet Misse-moster af min nieces datter og tja… årsagen er ret åbenlys :smiley:

Min søsters ældste, havde i en periode lidt udfordringer med navne, så jeg var i en periode moster Lolle, og snart 5 år senere kalder vi stadig hans lillesøster for Fine, i den tid var dinosaurer også saurer:tihi:

Min mor hedder Viviann og det er på en eller anden måde blevet til Vibse i hendes familie, hendes lillebror Andreas kaldes for Dress, der er ikke rigtig nogen der ved, hvor det kommer fra:)

Jeg er vokset op med en Moster Biwi (som egentlig var min mors moster, og i øvrigt rigtigt hed Vibeke) og en Tante Søren (som var Moster Biwi’s samleverske, en kvinde, der hed Sørensen til efternavn). :høhø:
De var i øvrigt begge et par brage ældre damer fra det bedre, københavnske borgerskab.

ja jeg hedder jo Christina og er altid blevet kaldt Stinne og når jeg var slem som barn :slem:kaldt min mor mig for Christina også vist jeg, at jeg var gået over streng :nix: af min afdød bedstefar :hjerte:hed jeg Stinne viskelæder, tja jeg ved ikke lige hvorfor:?

Jeg har en onkel Bente, en fætter Grønne Kaj og bliver selv kaldt Anse af familien :høhø:

Jeg ku ikke sige min brors navn, så jeg kaldte ham og min fætter for noget, som jeg synes lignede. Søren kaldte jeg for Øren og min bror Thomas for Nana - noget som en dag fik ham til grædende at komme ind til min mor og sige:

“Hvorfor mor? Hvorfor Nana? Det lyder jo ikke engang tæt på mit navn, mor! Øren lyder i det mindste tæt på!”

Heldigvis kalder vi ham det ikke mere:tihi:

[QUOTE=lenschow;1199582]Jeg ku ikke sige min brors navn, så jeg kaldte ham og min fætter for noget, som jeg synes lignede. Søren kaldte jeg for Øren og min bror Thomas for Nana - noget som en dag fik ham til grædende at komme ind til min mor og sige:

“Hvorfor mor? Hvorfor Nana? Det lyder jo ikke engang tæt på mit navn, mor! Øren lyder i det mindste tæt på!”

Heldigvis kalder vi ham det ikke mere:tihi:[/QUOTE]

Min nevø var længe om at lære at tale rent, og han kunne heller ikke sige sine søskende - Mathilde og Andreas’ navne. Mathilde blev til Bilde - og så blev Andreas naturligt nok til Balde :øhmm: :rolleyes:

Min mormor bliver kaldt momse fordi jeg ik kunne sige mormor og min morfar var Bufar fordi jeg ik kunne sige morfar … :slight_smile:

Farmor og farfar var famsen og fifar og det har de altid heddet…ellers har vi ikke sådan rigtige anderledes navne. Folk der er “familie” men alligevel ikke er det benytter vi omvendt således at kvinderne hedder onkel om mændene hedder tante eller moster.
min niece Caroline kunne ikke sige Magnus da hun var lille, (magnus er min ældste kat) så han hed MagnuT og selv om hun siden har lært at sige det rigtigt er den anden variant oftest i brug.

Min søsters børn kaldte vores mormor for lillemormor (hun var heller ikke ret høj) i stedet for oldemor, så de havde altså både en mormor og en lillemormor. Vi voksne syntes så åbenbart, at det var lidt fjollet, hvis vi skulle kalde hende for lillemormor, så pludselig hed hun altså lilleRuth :høhø:

Min lillebror kaldte naboens søn, som hed Joakim, for onkel Joakim :høhø: