Sjove ord...sjove udtryk...forskellen fra forskellige steder

Min svigermor sagde altid at de skulle have fremmede nå de skulle have gæster og jeg drillede hende altid med at spørge om hun ikke kendte dem der skulle komme… -høhø

Når de selv skulle ud på besøg sagde hun at de skulle bort. Jeg har drillede hende også her med at det eneste tidspunkt man gik bort på i Århus var når man sagde farvel sidste gang.

Kender i andre sjove foreskelle?

jeg siger altid at jeg kørte galt når Nuser (det er min gps) leder mig på afveje…

PP skælder mig altid ud og siger at det er noget man dør af at gøre og at jeg ikke må gøre ham bange på den måde…

han siger jeg er KØRT FORKERT… ikke galt!!!

Miss T…jeg er ked af det. -sorry …men han har ret… -høhø

ja jeg har jo nok også lidt måttet indrømme det …over tid… der gik sådan lidt -kittypushpull i den :slight_smile: meeeeeeeeen kan nu ikkelade være med at snige den ind nu og da -xxrotflmao

Din svigermor må være fra sydsjælland, for Bjørn fortæller, at det også var sådan hans mor sagde - og han stammer oprindelig fra Næstved.

Jeg er enig med PP - kører man galt, så er det altså noget med en ulykke.

Din svigermor må være fra sydsjælland, for Bjørn fortæller, at det også var sådan hans mor sagde - og han stammer oprindelig fra Næstved.[/quote]

Hun stammer faktisk fra Baarse, men boede rigtig mange år i Næstved. Senere flyttede de til Fuglebjerg som Bjørn jo sikkert også godt ved hvor er.

Din svigermor må være fra sydsjælland, for Bjørn fortæller, at det også var sådan hans mor sagde - og han stammer oprindelig fra Næstved.[/quote]

Hun stammer faktisk fra Baarse, men boede rigtig mange år i Næstved. Senere flyttede de til Fuglebjerg som Bjørn jo sikkert også godt ved hvor er.[/quote]

Jeps, det kan du tro, han gør. Jeg boede jo hos Bjørn i Vordingborg i et halvt år, inden vi sammen flyttede herover til Jylland.

May-Britt hvor i Næstved er Bjørn fra? og hvor gammel er han? Kunne da være at min mand har kendt ham som ung knægt…syntes han har talt om en Bjørn engang…Ja det er jo ikke sikkert at han er den samme, men det kunne da være sjovt… -høhø

Bjørn er årgang 1953 og er født og opvokset på Falkevej og var vist kendt som én hippier i Næstved -høhø

Bjørn er årgang 1953 og er født og opvokset på Falkevej og var vist kendt som én hippier i Næstved -høhø[/quote]

Hmmm Finn er årgang 52 og så må jeg lige forhøre mig om vejnavnet…hans forældre havde på et tidspunkt en tobaksforretning…ja det ved jeg heller ikke hvor var…før min tid men jeg skal lige spørge når han engang igen er vågen.

Min fætter som er fra Hobro egnen elsker at spørge folk om de ved hvad en HOUKNOT er… -høhø Er der nogen af jer der har et bud på det?

Jeg siger altså os kørt galt. Det lyder måske forkert for så kan det lyde som om at man er røget i grøften. Men her kører man altså galt :stuck_out_tongue:

Jeg var engang gift med en fra Vordingborg. Han lærte mig ordet Kålhøgen. Og der var ikke ret mange her omkring der forstod det, hvis jeg sagde “så kan du bare lade være med at spille Kålhøgen”. Jeg vidste faktisk ikke hvor jeg havde det ord fra, indtil jeg begyndte at grunde over, hvordan jeg havde fået det ind i hovedet :smiley:

Slog det lige op for at være sikker på at min hukommelse ikke tog fejl

Kålhøgen (kommer af Karl Høvding, en helt fra en folkevise) betyder at være vigtig, indbildsk, overlegen (høj i hatten).

Syntes at det er et rigtig godt udtryk -høhø

Ja, brugte det hvis en skulle spille lidt for smart og kom galt afsted haha.
Men det passer vel meget godt at det kommer nede sydfra, Als måske, der kom bedste forældrene fra.

Min mormor brugte faktisk udtrykket Kålhøgen og hun kom fra Herning, så det er nok ikke kun der fra det sydsjællandske.

Da jeg var barn og jeg hoppede (legede) i sengen, sagde min mor altid, lad være med at “vryle” i sengen… jeg troede længe (læs mange år) at der faktisk var et ord der hed sådan, men jeg har slået det op…nix det findes ikke… senere har jeg erfaret at folk omkring hobroegnen bruger ordet “pøle” om selvsamme fænomen.

vil da lige høre om der er andre ord der matcher dette…

Her http://24.dk/group/ligeptungen/forum/thread/1953975 er der ellers en forklaring af " at vryle" :stuck_out_tongue:

Og “at pøle” skulle have denne betydning:

Pøl på vendelbomål betyder det at brydes/mosle rundt.
(sakset fra denne side om noget helt andet: http://www.constanze.dk/Gerda.html)

mvh Camilla

Jeg har aldrig hørt de ord før -høhø