Skæl - Bør jeg skifte foder?

Simba er begyndt at få en del skæl, dyrlægen har nævnt fiskeolie, men jeg har personligt dårlig erfaring med at få katte til at spise olie.

Han får premium steriliseret tørfoder til fri afbenyttelse.

Og så får han 1 Applaws om dagen, det er forskelligt hvilken slags det er, da jeg køber mix pakker.

Jeg har forsøgt at tage billeder af Simbas skæl og hans nuværende foder.

Skæl, det er mest ved haleroden han har det og når han bliver børster kommer det så ud i resten af pelsen.

Hans tørfoder:

Hans nuværende Applaws (nogle gange er det nogle i plastikbøtter istedet for dåser)

Ja, der er kun 13% fedt. Generelt er katte skabt fra naturens side til at indtage 25-35% fedt, så der anbefales min. 20% fedt :slight_smile:
Jo mere vådkost jo bedre, og tørkost til indekatte er bedst givet i aktiveringsbræt, som leg eller klikkertræning, så de ikke bare kan gå hen i en skål og spise :slight_smile:

2 Synes om

Han får godbidder i bræt og som klikkertræning (får felinebox, så det er forskellige godbidder.)

Han er god til at doserer foderet og jeg hælder op 1 gang om dagen :slight_smile:

Jeg vil prøve at give ham 2 vådfoder, evt hvor den anden er en anden end Applaws :smiley:

1 Synes om

Jeg ville overveje at udskifte tørkosten. Som Eva siger, så er der meget lidt fedt i :slight_smile: Det kan give tør hud og pels.

1 Synes om

Hvilken tørfoder kan i anbefale? Jeg plejer nemlig “bare” at gå efter så meget kød som muligt :smiley:

Mine ‘mål’ er at der skal være mindst 35% protein og mindst 18% fedt i tørstofanalysen (så altså gerne højere) og kød skal gerne være de første par ingredienser :slight_smile:

1 Synes om

Jeg er helt enig med de andre i, at fedtprocenten er alt for lav i det tørfoder. Det er en fejl, mange (inkl. dyrlæger) begår og resultatet er bl.a. tør hud og dermed skæl.

Tør hud ville meget hurtigt være synligt på mine brune burmesere, så jeg vil anbefale dig at forsøge med samme mærke, som jeg selv bruger og som mine trives fantastisk på. Det er også fra Maxi Zoo, men er det tyske Happy Cat. Fedtprocenten i det kunne godt være lidt højere, men jeg mener, den ligger på 18% og det er stadig markant bedre end 13%.

1 Synes om

Efter han nu får både Applaws og remas vådfoder (ud over tørfoder, det bliver skiftet når han har spist posen)

Så er hans pels allerede blevet meget bedre…

Utroligt der ikke skal mere til :smiley:

10 Synes om

Okay, hiver lige denne op igen, for Simbas pels giver mig grå hår…

De er blevet trappet ud af killingefoder og har nu fri adgang til dette tørfoder:

Aslans pels er fin, han er efterhånden helt ovre i voksenpels…

Begge katte fælder, og Simba er blevet helt elektrisk, mere end i vinters…

Og hans skæl er gået amok :confused:

Og nej, det er ikke lopper, jeg har kæmmet og kæmmet og siddet HELT stille for at se om det hvide bevægede sig, og det gør de ikke…

Ud over tørfoderet får de 1 pose vådfoder hver morgen til deling (de spiser ikke op, så for at mindske madspild får de kun 1 til deling, hvor de stadig levner) vådfoderet er remas eget mærke hvor jeg køber en kasse med 12 med sovs med forskellige smag og en med gelé med forskellig smag og skifter så lidt imellem dem.

Ud over det, så får Simba hver morgen sådan en fiskepille:

Jeg har her til aften givet en ordenlig børste tur og her er billeder af pels både af og på Simba:

1 Synes om

Altså netop lige nu er jo tidspunktet for pelsskifte, så det er helt naturligt at de fældet som gale lige nu.
Jeg har de sidste tre uger gået med en gummi”strigle” og gnubbet Ralf som til sidst var nærmest helt hullet i pelsen.
Og i denne tid skæller han af naturlige årsager også mere end vanligt.

Så længe det er årstid for pelsskifte er det j isværk at gætte på, hvad “normalt” er/bliver for en kat.

Jeg ved at Ralf altid har skællet i en eller anden grad. det er ikke lykkedes mig at finde et foder endnu med “nok” fedt i til at han aldrig skæller lidt, men har fundet en kombi af vådt og tørt, som gør det tåleligt især her til sommer, hvor han er mere ude og dermed ruller sig mere i sand og græs og får en pænere pels :slight_smile:
Men lige netop nu er et elendigt tidspunkt for pels pga pelsskifte fra vinter til sommerpels

Årh det beroligere mig :smiley: Han har forreste adgang til den plante der hedder kattegræs (ikke de der spiret hvede), købt i potter i plantorama, de bliver gnasket godt i af Simba :smiley:

Så vil jeg vente med at bekymre mig for meget til fældesæsonen er ovre :smiley:

Simba har desværre ikke fri adgang til udenfor og plejer ikke at rulle sig når vi går tur :slight_smile:

Det skæl kommer og går :exploding_head:

Jeg har prøvet foder med meget protein og fedt, og prøvet noget med ikke så meget…

Han får vådfoder hver dag…

Han får 1 fiskeolie pille hver dag

Han har adgang til kattegræs

Han fælder igen

Han har ikke lopper (bliver kæmmet og får loppekur)

Her er en lille video hvor man kan se det

https://youtube.com/shorts/dvhMyeubbWk?feature=share

1 Synes om

Her har pelsen i år også været håbløs!
Det nu fjerde gang min burmeser er i sommerfæld! :dohdoh:

Tror det er det her ekstremt svingende vejr, som for irre det, for så store udsving plejer jeg ikke at have på burmeserne hen over sommeren allerede nu. :s:
Og især på Ralf er der en del skæl, når han fælder. :woman_shrugging:
Jeg reder igennem med en gummi strigle fra tid til anden og kommer i bund, og så tager vi en tur mere 5-7 uger senere :s:

3 Synes om