Skal flytte

Undskyld den lange tråd.

Jeg skal forhåbentlig flytte til Silkeborg og studere på sygeplejerskolen næste år. :thumbup: Jeg har fundet det perfekte sted, at bo.
Det er studiebolig. 55 kvm. 3.000,- Adgang til egen lækker have. Samtidig ligger den 3,5 km fra studiet og 2 km fra evt. job. Og man må gerne have kat. Men kun en.

Så jeg skrev til det firma, som udlejer boligen. En LANG mail, hvor jeg skriver, at dette er den perfekte lejlighed til mig. At jeg er virkelig interesseret i, at flytte dertil - at det faktisk er det eneste sted, jeg kan se mig selv bo, mens jeg studere. Men at jeg altså har to neutraliserede katte, af racen Helilg Birma. Jeg har haft dem i 3 år, og jeg kunne aldrig drømme om, at skille mig af med nogle af dem.
Forklarede at jeg var en meget ansvarlig katteejer, og aldrig kunne tillade, at mine katte ødelagde en lejlighed. Og jeg meget gerne ville bede, mine udlejere i Århus og her i Viby, om en udtalelse hvor der står, at kattene ikke kradser i andet end mine kradsetræer.
Samtidig sprugte jeg så, om det var muligt, at indhegne haven, da det var den eneste grund til, at søgte mod rækkehus/lejlighed med have. For så kunne mine katte endelig få sikker udeadgang.

Har nu fået mail om, at jeg bare skal snakke med direktøren om indhegningen af haven, og at det bare skal være væk, inden udflyning af lejligheden. (PERFEKT!!!)
MEN… De kan ikke give dispensation til 2 katte. Og så tænker jeg virkelig, at de ikke aner hvad de snakker om. Om man har en kat eller to, kan vel være akkurat ligemeget. Og hvis de skriver i kontrakten, at det er TO, og kun to katte jeg må have, så er den bare ikke længere. Så kan jeg jo ikke stramme den og senere og sige, om man har to eller tre kan vil være ligemeget. (Forstår I)

Men please kære kattegalefolk. Hjælp mig til, at få udlejer overbevist om, at jeg godt kan have mine tøser med. For tror ikke, det er muligt for mig, at finde tilsvarende bolig til den pris. Og jeg falder altså drastisk i løn per måned til den tid. Hvad kan jeg sige, for at få dem overtalt?

udlejere er og bliver bare en dyreejers værste fjende.

Har desværre ingen fif i ærmet… Vil bare sige at jeg håber at du finder en løsning:hjerte:

Du kunne tage dig en snak med Bølle-missen aka Louise, hun har fået, igennem i sin boligforening, tilladelse til to katte. Hun har garanteret en masse fif til hvordan man taler sig igennem sådan et forslag.

Iih tak Laina :wink:

Altså egentlig gjorde jeg ikke det store. Havde en stor tale forberedt og ville gå rundt og stemme dørklokker, men ingen åbnede, så det endte med en Pjece fra Kattens Værn i deres postkasser og en kort (let nervøs) tale til general forsamlingen i min afd…
Det viste sig, at være rigeligt. De fleste havde faktisk kigget lidt i pjecen og kunne støtte mig op omkring emnet, da jeg holdt “talen”, fordi de netop havde taget pjecen seriøst.

Skal så lige siges, at det var beboernes afgørelse. Selve boligforeningen havde faktisk intet at skulle have sagt.

Fik en tekst fra Helle (lenschov - staves?), som jeg brugte til min dørklokke-stemmer-tale… Som jo så ikke blev til noget. Men hun vil sikkert gerne dele den med dig, hvis du spørger i en pb…

Jeg har desværre ikke rigtig nogle råd, da nogle plejer at være rigtige strenge om det område. Men der er jo sikkert nogle herinde, der kan bidrage med noget.

Så vil bare :kryds: for dig…
Hader virkelig den regel med man kun må have ET dyr(kat)… Det var bare et krav at der ingen begrænsning var i min nye lejlighed, da jeg søgte, men de hænger ikke bare på træerne, men det lykkedes mig at finde en god lejlighed uden begrænsning, så held og lykke herfra…

som de selv skrev til dig, snak med direktøren… måske han kan give dispensation???

Er vel et forsøg værd???

Argumentet virker nok ikke, men det er dog stof til eftertanke: I Schweiz har de for nyligt vedtaget en lov - sådan en rigtig vedtaget-af-regeringen-lov - at man IKKE må holde rene indendørskatte alene! Hvis man bor i en 4. sals lejlighed og katten ikke har mulighed for at komme ud (læs: fritløb) og møde andre artsfæller, så er det simpelthen forbudt at holde den alene!
Der er nok liiiidt langt hjem før den slags kan indføres ved lov i Danmark - men kan det lade sig gøre i ét land, så kan det vel også i nogle andre… I hvert fald stof til eftertanke!
VH
Susanne

[quote=Susanne W;489196]Argumentet virker nok ikke, men det er dog stof til eftertanke: I Schweiz har de for nyligt vedtaget en lov - sådan en rigtig vedtaget-af-regeringen-lov - at man IKKE må holde rene indendørskatte alene! Hvis man bor i en 4. sals lejlighed og katten ikke har mulighed for at komme ud (læs: fritløb) og møde andre artsfæller, så er det simpelthen forbudt at holde den alene!
Der er nok liiiidt langt hjem før den slags kan indføres ved lov i Danmark - men kan det lade sig gøre i ét land, så kan det vel også i nogle andre… I hvert fald stof til eftertanke!
VH
Susanne[/quote]

HOLD DA OP! Det var da helt fantastisk. Hold da op… Det kunne Danmark, da godt lære noget af. Det ville gøre det SÅ meget nemmere for os, som bor til leje, at finde et sted! Samt en kæmpe sejr for vores allesammens elskede katte! :hjerte:
Men hvad nu, hvis man foreksempel, har taget en voksen til sig, som kun kan være enekat. Hvad så? Man overtræder jo egentlig loven, men gør det for kattens skyld.

Men angående mit problem, skriver jeg en mail tilbage, hvor jeg spørger om, der ikke er mulighed for, at drøfte det med direktøren.
Men hvis det bliver aktuelt, behøver jeg jo virkelig en smøre, som jeg overtale ham…

Hvad har vi? Andet end, at det er synd for kattene, at være enekat:?

Tusinde tak for svar forøvrigt… :thumbup:

At risikoen for at få en utilpasset indekat med adfærdsproblemer, som kan være til gene for andre og destruktive i lejligheden, er langt mindre, hvis katten har en legekammerat at være kat sammen med?

Det må da være et godt argument både i forhold til de øvrige lejere og udlejer :slight_smile:

[quote=galath;489252]At risikoen for at få en utilpasset indekat med adfærdsproblemer, som kan være til gene for andre og destruktive i lejligheden, er langt mindre, hvis katten har en legekammerat at være kat sammen med?

Det må da være et godt argument både i forhold til de øvrige lejere og udlejer :)[/quote]

Kedsomhed, som kan fører til div. adfærdsproblemer; destruktivitet (kradser uønskede steder, bliver aggressiv, frustreration, ensomhed, mv.)

http://www.kattens-vaern.dk/assets/lykken_2.pdf

http://www.kattens-vaern.dk/assets/kattehold.pdf

Det var disse, der hovedsageligt overtalte mine medbeboere i afdelingen.

Vil det være forhandlingsgrundlag ,hvis du skrev under på, at tilladelsen kun gjaldt dine nuværende katte, og altså ikke for nyankomne i tilfælde af død hos een af dine kate ?

Cats og Conni

Nå, men jeg skrev, og spurgte om det var muligt, at snakke med inspektøren, ang. dispensation.
Har så fået svar om, at det hverken er administrationen eller inspektøren der bestemmer det. Men det er beboerne der bestemmer det, og man kan stille forslag til afd. møde 1 gang årligt omkring husdyrhold.

Hvad faen gør jeg nu? Så skal jeg tage chancen, og tage begge tøser med, indtil der er årsmåde. Men altså… Tænk sig, at jeg så flytter ind i juni, og der så lige har været møde i maj. Så går der 11 mdr, før mødet er der.

Nogle der har nogle gode forslag? Jeg har overvejet, at skrive til dem der bor i afdelingen, men helt ærligt. Hvorfor skulle de stille et forslag op, om at JEG må have to katte med mig, når jeg flytter ind.

For helvede. Troede aldrig det kunne være beboernes beslutning…

Se, det synes jeg faktisk er langt det mest reelle for alle parter - for så er det en flertalsafgørelse frem for en regel, der bliver trukket ned over hovedet på de beboere, der ikke har/er interesseret i at have kat/hund :slight_smile:

Men find dog ud af, hvornår det møde er og mød så op - uanset om du er flyttet ind eller ej. Der er da ikke noget i vejen for at lave arbejdet, før du flytter ind :smiley:

[quote=Temple Bar;495057]Se, det synes jeg faktisk er langt det mest reelle for alle parter - for så er det en flertalsafgørelse frem for en regel, der bliver trukket ned over hovedet på de beboere, der ikke har/er interesseret i at have kat/hund :slight_smile:

Men find dog ud af, hvornår det møde er og mød så op - uanset om du er flyttet ind eller ej. Der er da ikke noget i vejen for at lave arbejdet, før du flytter ind :D[/quote]

Haha… Jamen, jeg giver dig absolut ret! Helt bestemt. Men det der gør mig så frustreret, er at jeg jo ikke bor i afdelingen endnu, hvilket jeg synes gør det så svært.

Tror du godt, jeg kan møde op? Det hedder vel et beboer årsmøde - så mon ikke det kun er for beboere? :ups: Ellers gør jeg det gerne…