Skal han aflives?

[QUOTE=cæsar;1125590]husk på at det er ALDRIG synd for katten at være død, det er derimod være synd for katten at være i live :slight_smile:

Jeg håber du finder en løsning uanset hvad den så måtte blive.[/QUOTE]

Jeg kan så personligt ikke lide denne attitude. For den kan bruges til at aflive en hvilken som helst kat man ikke vil have mere. I mine øjne så ER det SYND at aflive en kat - hvis
den ikke virkelig er i smerte, døende, meget alvorligt syg. At man så gør det uden disse ting som grundlag er SYND - og det er sådan noget man må leve med hvis det er det man vælger.
Mange af os må ind imellem tage valg som ikke er rare - men jeg synes ikke de skal bagateliseres ved at sige at det ikke er synd. For det er det. Men ind imellem kan det være den eneste løsning for os mennesker. Ikke for katten - men de fleste af os mennesker har ikke altid det overskud der skal til at finde den løsning der er den rigtige for katten. Ikke mindst fordi der er flere og flere katte der mangler gode hjem og færre og færre gode hjem til de trængende katte. Det dør katte af. Og det er og bliver trist - ikke mindst for katten.

[QUOTE=Teresa Guldager;1126397]Jeg kan så personligt ikke lide denne attitude. For den kan bruges til at aflive en hvilken som helst kat man ikke vil have mere. I mine øjne så ER det SYND at aflive en kat - hvis
den ikke virkelig er i smerte, døende, meget alvorligt syg. At man så gør det uden disse ting som grundlag er SYND - og det er sådan noget man må leve med hvis det er det man vælger.
Mange af os må ind imellem tage valg som ikke er rare - men jeg synes ikke de skal bagateliseres ved at sige at det ikke er synd. For det er det. Men ind imellem kan det være den eneste løsning for os mennesker. Ikke for katten - men de fleste af os mennesker har ikke altid det overskud der skal til at finde den løsning der er den rigtige for katten. Ikke mindst fordi der er flere og flere katte der mangler gode hjem og færre og færre gode hjem til de trængende katte. Det dør katte af. Og det er og bliver trist - ikke mindst for katten.[/QUOTE]

i bund og grund er vi enige, der er for mange katte i DK, og det er spild af liv at aflive en rask kat, men jeg synes altså ikke at det er synd for nogen af være død. Der er ikke hjem til dem alle sammen desværre.
Jeg ville ønske at der ikke ville blive født så mange uønsket killinger hvert år.

Jeg tror også mest, det er et spørgsmål om semantik og ikke så meget om, at vi i essensen er uenige.

For mig er det afgørende, at katten ikke ved, hvad der skal ske. Den ved ikke, den skal aflives, den ved ikke, at den - selv om den måske er ung og fysisk sund og rask - ikke får lov at leve sit liv færdigt på naturlig vis, og det kommer ikke til at gøre ondt på den. I hvert fald ikke mere end ved en almindelig vaccination. Det ene øjeblik er den her, det næste øjeblik er den væk, og selve processen foregår i det store og hele meget fredsommeligt. Det synes jeg ikke er synd, og jeg synes sagtens, det kan være den ansvarlige løsning i en given situation. At der så kan være nogle rigtig store følelser på spil for ejeren, er en anden sag, som bare ikke er relevant i forhold til, om det er synd for katten.

Man kan så diskutere, om det er etisk eller uetisk, om liv - hvad enten det er dyre- eller menneskeliv - altid er helligt. Jeg er synes helt klart, det er uetisk, at vi som nation producerer så mange overskudsdyr, at vi er nødt til at aflive sunde og raske dyr af den grund. Men i specifikke situationer synes jeg sagtens, det kan være etisk forsvarligt at træffe den beslutning. Min holdning er, at dyr skal behandles med respekt, men de skal ikke behandles som mennesker.

Nu har KG jo vært nede grundet hacker-angreb.

Mon der er noget nyt ?

:kryds: Håber sådan at Colostrum også har kunnet hjælpe hos jer

:slight_smile: