Kære kattevenner, se hvad jeg har skrevet til Dyrevænet om vores kat Kaj. Har I nogle gode råd? Hilsen Tanja. [I]Kære Dyreværnet,
Jeg er i lidt af et dilemma: Jeg købte Kaj, en hankat på ca. 1½ år, hos jer i marts 2010, da vores elskede Laurits, også fra jer, var blevet dræbt i trafikken (jeg har aldrig set en kat sørge så meget, det var vores kat Oliver, også fra jer, der mistede sin ven den dag i marts 2010).
Nu har vi Kaj, og har haft ham i tre år. Kaj er en pestilens…, virkelig. Han må vitterlig lide af det vi mennesker kalder for autisme. Han kommer kun ind hvis vi er der, og hvis alle møbler står som de skal. Har vi haft besøgende og der er rykket lidt om, eller passer vores forældre huset, så kommer han ikke ind. Til gengæld tæsker han stakkels Oliver og Lille Miv. Han ligger på lur om morgenen, og selv om han gerne vil ind, så venter han på de to andre katte, og farer lige i flæsket på dem, når de viser sig = jeg har nu to søde og harmoniske katte, som er nervevrag når de er ude, pga. at Kaj!
Hvad vil I anbefale os? Jeg er en sand dyreven og mener at alle bør behandles med en lige ret til livet, men jeg har givet op over for Kaj. Han er hengiven over for sit menneske, hvis ALT er som det plejer at være, ellers er han sky. For andre katte er han en satan, undtagen indendøre, hvor han slikker de andre og sover med dem. Udenfor får de seriøse bank!!
Skal vi lade Kaj aflive, eller tror I at I, igen igen igen, kan finde et nyt hjem til ham? Det skal være et hjem uden børn og hund og andre katte, men adgang til det fri. Et hjem hvor han føler sig tryg, men kan bevæge sig frit inde og ude.
Jeg har gjort alt hvad jeg kan, men jeg må sande, at Kaj skræmmer livet af de to andre katte og driver os mennesker til vanvid med sit “vil ind vil ikke ind, vil ind vil ikke ind” samt hans dominans overfor vores to andre harmoniske katte.
På forhånd tusind tak for svar.
Hilsen Tanja, Kaj, Oliver og Lille Miv.
Det jeg først tænker på, er , at du skriver, at han er han er Ok mod de andre katte indendørs! Måske føler han sig truet udendørs, og må forsvarre sit teritorium mod de andre katte!
Er det muligt at holde ham indendørs?
Aflivning er jo en stor beslutning og han er jo ganske ung
Om du skal lade ham sove ind eller ej, vil / kan jeg ikke tage stilling til.
Prøv at stille dig selv fx disse sprøgsmål:
Ville jeg selv vælge ham på internat hvis jeg ikke kendte ham i forvejen?
Har han temperament til at være på et internat?
Hvorfor skulle nogle vælge ham fremfor andre katte uden problemer?
Der er alt for mange katte til formidling, så en kat med problemer kommer til at sidde meget længe, desværre.
For mit eget vedkommende så ville mine katte, i tilfældet at jeg ikke kunne have dem mere, blive lagt til at sove, de har ikke en chance på et internat.
Kaj, vil aldrig fungere som indekat, aldrig. Han kradser på døren når han vil ud om eftermiddaggen og trives på vores store naturgrund i skoven.Jeg ønsker heller ikke Kaj tilbage på et internat, så hellere lade ham aflive, men jeg skrev til internatet for at spørge dem til råds. Han er jo stadig en ung og stærk hankat, men han kan altså ikke med mine andre katte. Så sent som her til morgen, hvor jeg sagde hej til Lille Miv, men bad hende om at vente med at komme ind, til jeg havde lukket mine høns ud, lå Kaj på lur. Da jeg kom tilbage fra hønsene ca. 2 min. efter, lå Kaj henover Miv og daskede hende, ikke med kløerne ude, men daskede hende, for ligesom at sige “her bestemmer jeg” og med skrig, skrål og angst tilfølge hos Lille Miv, og også Oliver. Det er synd for mine to katte, der frygter Kaj når de er ude. Det mest mærkelige er, netop om morgenen, hvor Kaj så frygtelig gerne vil ind. Så åbner vi døren, men Kaj tøver med at gå ind. Vender sig om, kigger efter de to andre, og kommer de frem fra buskadset hvor de har gemt sig for ham, løber han direkte hen til dem og dasker dem, også selv om vi står og råber “KAJ KAN DU SÅ HOLDE OP, KAN DU SÅ LADE MIV VÆRE”. Det er jo ikke holdbart, men jeg hader jo også at se dyreliv gå tabt. Dog, som jeg skrev til Dyreværnet, har jeg altså efter tre år givet op, over for Kaj.
Jeg vil også sige, at når der er så mange sunde og uproblematiske katte som sidder og mangler hjem, hvorfor så sende en “syg” kat videre. For som du beskriver ham (autistisk og aggressiv) lyder han nærmest psykisk syg og vel egentlig heller ikke som en kat der har det rigtig godt?
Ud fra hvad du skriver, ville jeg lade ham få fred. Hvis jeg skulle sende en af mine katte på internat, skulle det være fordi der var en meget stor chance for at det rigtige hjem kunne findes i løbet af kort tid, hvilket ikke lyder realistisk ud fra din beskrivelse.
Måske må man spørge sig selv for hvis skyld man skulle sende katten på internat frem for aflivning, kattens eller ens egen…
Jeg fik en tanke, da jeg læste dit indlæg. Kunne det være en ide at skille kattene ad, når de er udendørs? Fx give Kaj sin egen løbegård med en kattelem med chip? Så vilke han have sit eget terrirorium udenfor - evt med et lille hus. Så ville han måske også kunne trække derud til sit"helle", hvis der er gæster og uro udenfor. Bare en tanke…
Jeg opfatter det modsat, altså at det er de to andre katte, der er problemet.
Hvis Kaj var virkelig aggressiv, ville han fare i hovedet på dem, og totterne ville flyve rundt - også indenfor.
Han dasker kun til dem, har ikke kløerne ude og ligger sammen med dem og vasker dem, når de er inde, hvorimod de hyler op for et godt ord.
Jeg tror, at hans adfærd med at vente på dem om morgenen er blevet en slags legeritual for ham.
Jeg har to katte, der gør noget nær det samme indbyrdes. Den ene “tryner”, den anden hyler, og i næste øjeblik ligger de sammen i skøn fordragelighed. Har for øvrigt også et par katte, man ikke ser skyggen af, når her er gæster.
De er kælepotter af rang … men kun over for mig og dem, de kender godt = ganske fornuftigt, hvis man er kat og vil bevare liv og førlighed.
Måske er problemet meget større for dig end for kattene.
Jeg kan forstå, at de lukkes ud og ind, og at det er i de situationer, han mobber dem, så jeg ville sætte en kattelem i døren og se, om det ikke hjælper, at de kan komme ud og ind uden at skulle vente på dig.
Jeg kommer til at tænke på Chili of Chayton, som har haft problemer, når Chayton ville lege og Chili blev bange (sådan meget kort fortalt).
Chili er nu på Colostrum, jeg har beskrevet forløbet HER
Lige her til morgen, sad Chili på trappen lige uden for døren og ‘nettede’ sig.
Chayton kom løbende på lave ben og skulle drille, jeg sagde “Chayton!”, Chili vendte sig om, hvæsede af ham og ‘nettede’ videre.
Det ville ikke være sket for en måneds tid siden, inden Colostrum; da ville hun være sat i et hyl og stukket af med ham i hælende.
Måske Colostrum kan hjælpe dine 2 andre katte til bedre at kapere hans vilde leg?
Jeg ved godt du er meget tæt på at kaste håndklædet i ringen, men hvis du orker et forsøg mere vil jeg helt klart anbefale Colostrum.
Tak for input og for link til tråden om Colostrum. Jeg har taget min beslutning om at Kaj ikke skal være her mere. Det er absolut ikke de to andre katte der er et problem, og det forklarer heller ikke Kajs tendenser til at være dødræd over for gæster og over for “ting der ikke står hvor de plejer”. Katten er bims. Virkelig bims - og hvis jeg ikke finder en der vil tage ham til sig, og seriøst arbejde med ham og psyke, og for ham, så vil jeg hellere sende ham til kattehimlen. Jeg må sige, at jeg er overrasket over, at der hentydes til at mine to katte Miv og Oliver skulle være problemet. Miv er en lille bitte hunkat på knapt to kilo, som ryster af skræk, når hun ser Kaj, og med god grund. Han farer jo i flæsket på hende, når hun kommer fredeligt om morgenen og vil ind. Kaj kan sagtens sidde i døren og vente på, at hun eller Oliver skal vise sig, og når de så kommer frem, så får de så mange tæsk. Oliver er begyndt helt at blive væk, og der kan godt gå en uge hvor han ikke vil ind pga. Kaj, der ligger og lurer på ham, og kun ønsker at give ham nogle bank.
Jeg siger ikke dine 2 andre katte er problemet, men kan forestille mig at deres opførsel forstærker Kaj’s ‘jagt-instinkt’.
jeg forstår godt du vil tage hensyn til de 2 andre, mit forslag om Colostrum var udelukkende, hvis du orkede endnu 2-4 ugers forsøg og baseret på min egen erfaring med Chili.
Hun er virkelig forandret til det meget bedre og meget roligere (uden at træerne er vokset helt ind i himlen).
I dit tilfælde kunne det være alle 3 katte skulle have colostrum.
Jamen så har du jo taget din beslutning, allerede inden du startede tråden, eftersom du ikke vil have ham på internat og heller ikke vil prøve de råd, du har fået…
[QUOTE=danpia;1125327]Jeg siger ikke dine 2 andre katte er problemet, men kan forestille mig at deres opførsel forstærker Kaj’s ‘jagt-instinkt’.
jeg forstår godt du vil tage hensyn til de 2 andre, mit forslag om Colostrum var udelukkende, hvis du orkede endnu 2-4 ugers forsøg og baseret på min egen erfaring med Chili.
Hun er virkelig forandret til det meget bedre og meget roligere (uden at træerne er vokset helt ind i himlen).
I dit tilfælde kunne det være alle 3 katte skulle have colostrum.[/QUOTE] Jeg vil læse lidt mere om det. Jeg har forsøgt med Feliway til stikkontakten, men det havde ingen virkning. Jeg er bange for, at Kaj lider af en psykisk sygdom, derfor vil jeg helst have ham hen til en der har mod på at arbejde videre med ham.
Kære du der følger tråden. Jeg har oprettet denne tråd fordi jeg holder af mine katte og fordi jeg tager ansvar for dem. Hvis jeg havde været ligeglad med Kaj, havde jeg selvfølgelig aldrig skrevet her, men fået ham aflivet for lang tid siden.
[QUOTE=Trine;1125275]Jeg fik en tanke, da jeg læste dit indlæg. Kunne det være en ide at skille kattene ad, når de er udendørs? Fx give Kaj sin egen løbegård med en kattelem med chip? Så vilke han have sit eget terrirorium udenfor - evt med et lille hus. Så ville han måske også kunne trække derud til sit"helle", hvis der er gæster og uro udenfor. Bare en tanke…[/QUOTE] Tak for input. Kaj er en fri kat, og en løbegård er desværre ikke muligt her/ikke formålet for os at have kat. Vi har også prøvet at lave “skiftehold” med Kaj ude om dagen og de to andre ude om natten og omvendt, men det fungerer heller ikke optimalt.
Vi havde også prøvet med Feliway & Zylkene med en smule effekt, i hvert fald nok til at vi kunne mærke på Chili, når Feliway trængte til udskiftning.
Jeg kan kun gentage at Colostrum virkelig har gjort en markant forskel. Meget bedre effekt end Feliway og Zylkene tilsammen. Virkelig meget bedre.
Jeg tvivler ikke på at du har forsøgt meget, kan godt huske der har været skrevet herinde tidligere.
Kan ikke huske, hvor du bor, men mener det ikke er så langt fra mig.
Har du mod på at give det endnu et forsøg med Colostrum og vil du gerne i gang med det samme kan du skrive PB, du kan evt komme forbi her og hente lidt at starte op på.
Der er hurtig levering fra firmaet jeg linkede til, bestiller du i dag kan du have det onsdag eller torsdag.
Vi kan gætte her i dagevis mens intet gavnligt sker for dine katte og en måske dør af det eller du kunne fatte knoglen og få kvalificeret hjælp en gang for alle - http://misbehaving.dk/
Tak for tilbuddet, men nu prøver jeg med Colostrum og ser om det kan skabe harmoni.
Som jeg har skrevet til Pia i en PM bor jeg på en gård med rigtig mange dyr og noget jord til, og det er svært at finde tiden til at nurse Kaj på den måde, han sikkert skal. Derfor har jeg flere gange søgt efter en ny ejer til ham, som har mod på at arbejde med ham og hans psyke. Det er desværre ikke lykkedes, og nu er jeg ved at være rigtig ked af at holde katte, pga. af al den ballade Kaj skaber. Virker Colostrum ikke, og finder jeg ikke en ny ejer, må jeg nok tage den tunge beslutning og sende ham til kattehimlen. (det behøves der ikke kommenteres negativt på, på forhånd tak)
[QUOTE=Tanja Pedersen;1125586]Tak for tilbuddet, men nu prøver jeg med Colostrum og ser om det kan skabe harmoni.
Som jeg har skrevet til Pia i en PM bor jeg på en gård med rigtig mange dyr og noget jord til, og det er svært at finde tiden til at nurse Kaj på den måde, han sikkert skal. Derfor har jeg flere gange søgt efter en ny ejer til ham, som har mod på at arbejde med ham og hans psyke. Det er desværre ikke lykkedes, og nu er jeg ved at være rigtig ked af at holde katte, pga. af al den ballade Kaj skaber. Virker Colostrum ikke, og finder jeg ikke en ny ejer, må jeg nok tage den tunge beslutning og sende ham til kattehimlen. (det behøves der ikke kommenteres negativt på, på forhånd tak)[/QUOTE]
Jeg tvivler på, nogen vil kommentere det negativt. Det tror jeg ikke, du skal være bange for. De allerfleste her på forum har fuld forståelse for, at man kan komme i situationer, hvor det er den bedste løsning at aflive, også selv om katten måske ikke er så gammel og i øvrigt er fysisk rask. Du skal tænke på alle kattenes velbefindende, og som jeg forstår dig, er der egentlig ingen af dem, der har det rigtig godt lige nu.
Jeg håber da, at Colostrum kan vise sig at have en effekt. Men jeg tror som sagt ikke, du behøver frygte for reaktionerne, uanset hvad udfaldet bliver.