Skal jeg få ham røntgten fotograferet igen?

Hej Alle :slight_smile:

Lige nu går det bedre med Manne, jeg håber urinvejsproblemerne er over nu.

Men, dyrlægen snakkede om at han syntes at manne skulle røntgen fotograferes igen for at se om blærevæggen er blevet normal igen. Men syntes i jeg skal få det gjort?

Han er jo meget nervøs af sind så jeg vil helst ikke udsætte ham for mere end højest nødvendigt.

Hvis i mener det er bedst at få det gjort, er det så bedst for ham at komme i narkose, eller prøve om det kan gøres uden?

På en måde vil jeg helst have ham i narkose for ikke at skulle kæmpe med at få ham til at ligge stille. Men på den anden side ikke, for sidste gang jeg fik ham hjem var han så bange i opvågnings fasen. Jeg kunne slet ikke kende ham, det var nærmest som at få en vild kat inden døre. Det var simpelthen så synd for ham :frowning:

Han drikker stadig ikke ret meget og tisser jo desværre så heller ikke så meget. Jeg har kæmpet med vådfoder siden han blev syg men det eneste han vil spise er lidt sheeba. Men som skrevet før er det minimalt hvad han vil spise af vådfoder og det er kun hvis han ikke har fået tørkost i ca. 6 timer.

Så jeg overvejer at skifte c/d ud med Rc urinary, da det skulle øge kattens drikkelyst, men det er vist pga. det indeholder meget salt, og det er vel ikke sundt? Min dyrlæge sagde c/d var bedre, men hvis r/c kan få ham til at drikke mere er det måske bedre?

Jeg forstår altså slet ikke, at din dyrlæge bruger røntgenoptagelse til at vurdere blærevæggens tykkelse.
Er det ikke en ultralydsskanning istedet, som der er tale om?

Og en ultralydsskanning kan normalt sagtens laves uden bedøvelse - hvis man er to til at holde katten, mens dyrlægen laver skanningen, så plejer det ikke at være noget problem.
Og evt. kan dyrlægen give lidt “præ-medicin” - dvs. lidt beroligende inden undersøgelsen.

Jeg har det altså såden lidt “hmmmmm” med de kontroller, som rigtig mange dyrlæger gerne vil foretage.

Hvad er årsagen til de vil foretage undersøgelsen? Vil de agere ud fra resultatet? Eller er det bare fordi det er rart at vide?

Hvis de skal vurdere, hvorvidt katten skal behandles, synes jeg det er fint nok.

Både du og dyrlægen ved katten har et potentielt problem, så hvis det kun er et spørgsmål om at vide “om den er okay”, ville jeg spare penge og besværet og naturligvis fortsat holde øje.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;927066]Jeg har det altså såden lidt “hmmmmm” med de kontroller, som rigtig mange dyrlæger gerne vil foretage.

Hvad er årsagen til de vil foretage undersøgelsen? Vil de agere ud fra resultatet? Eller er det bare fordi det er rart at vide?

Hvis de skal vurdere, hvorvidt katten skal behandles, synes jeg det er fint nok.

Både du og dyrlægen ved katten har et potentielt problem, så hvis det kun er et spørgsmål om at vide “om den er okay”, ville jeg spare penge og besværet og naturligvis fortsat holde øje.[/QUOTE]

Jeg er meget enig med Vivi :ok:
Det er kattens almentilstand og symptomer, som først og fremmest skal danne udgangspunkt for behandlingen. Der skal være en konsekvens af undersøgelsen (dvs. vil den medføre en behandlingsændring udfra hvad undersøgelsesresultatet er?), ellers kan man lige så godt lade være med at lave undersøgelsen.

Okay, tak for svar, så i mener kun jeg skal få det gjort igen hvis symptomerne kommer igen med hyppige bakkebesøg? Har snakket med dyrlægen i dag og i første omgang skal jeg ud og aflevere en urin prøve, så håber han vil tisse i det perle grus til det, men der er godt nok ikke meget i sådan en lille pakke. Jeg lukker kattene hver for sig i nat så mon ikke han tisser inden i morgen tidlig.

Jeg ville spørge dyrlægen, hvorfor han ønsker at tage røntgen - altså hvad skal resultatet bruges til.

Det er for at se om blærevæggen er blevet normal.

Kattene har nu været ad skildt siden i går aftes kl. 12. mille er i sove værelset og manne i stuen, men manne har stadig ikke været på bakken :confused: syntes det er lidt synd for mille hun bare skal sidde inde i sove værelset nu når hun har været der hele natten og vi ikke er der mere.

Hvor mange timer kan en kat holde sig? Han har været ude ved bakken mange gange, men er gået derfra igen.

Ja, den er jeg med på :slight_smile:

Men hvorfor skal han se, om blærevæggen er normal :?
Hvad vil han bruge svaret til :?
Hvis den er unormal, hvad så :? Hvis ingenting, så er der jo ikke nogen grund til at tage rønten.

Jeg vil tro det er for at vide om han er blevet helt rask og om der stadig skal behandling til. :slight_smile: kan du måske også svare på mit andet spørgsmål? :slight_smile:

Ja, men det er jo det du skal spørge ham om. Det var det der var pointen med Vivi’s oprindelige indlæg, #3 indlæg i denne tråd.
Så gå til din dyrlæge og SPØRG ham hvad han vil bruge den røntgen undersøgelse til og de ting som Vivi siger med om hvorvidt behandlingen vil ændre sig alt efter svaret, eller ej

og en kat kan holde sig i en hel weekend… Jeg vil dog være ret påpasselig med en kat med urinvejsproblemer ifht at den ikke tisser… men det kan godt bare være pga. det forkert grus. Har du prøvet også bare at stille en tom bakke op? (En af mine gør hellere i en tom bakke, en anden kun hvis der er det der perle grus i til at snyde ham)

De kan holde sig meget længe.

Om du vil bruge penge på røntgen for at vide om han er rask, skal du jo så gøre op med dig selv.

Personligt har jeg det sådan, at jeg ikke gider bruge penge på “nice to know”. Jeg vil til hver en tid holde skarpere øje med en kat, der har været syg - og kontakte dyrlægen, hvis der er ændring - uanset hvad en prøve har sagt 1-2-10-20 dage tidligere.

Okay, jeg tror heller ikke jeg vil få det gjort efter den oplevelse vi havde sidste gang.

han har holdt sig i 12 timer nu, er det mange timer endnu vi snakker om ?

Er jeg en ond mor ved at lade den anden kat være i sove værelset indtil manne tisser? :slight_smile:

Du er ikke en ond missemor:)

I et forsøg på at fremskynde en tissetår, kan du forsøge at fodre med dåsemad tilsat en hel ekstra vand. Der skal ikke være adgang til andet foder, indtil tissetåren er afleveret.

Han vil desværre ikke spise vådfoder.

Han har ikke tisset i 17 timer nu. nu burde der da ikke kunne gå meget længere :confused: men hvis han ikke tisser nu her kan jeg jo heller ikke komme til dyrlægen med urinen før i morgen formiddag. så må det jo komme i køle skabet indtil da hvis han tisser i aften eller i nat.

Manne har nu ikke været på bakke i 24 timer. skal jeg stadig holde dem skilt til han går i bakken eller skal jeg lade ham komme i hans normale kattebakke? Jeg er rimelig nervøs over han ikke har været på bakke så længe.

I bakken med de kugler der ikke siger har jeg lagt en tis klump ind i en plastik skål for at den lugter af bakke, jeg ved ikke om det er en god eller dårlig ide.

Har du givet ham andre muligheder?
Fx en tom bakke?

Du kunne overveje at gøre noget i stil med følgende:
Tag låget af den normale bakke, så du kan komme til - og luk ham ind til den. Han må jo være temmelig trængende nu, så mon ikke han går direkte på bakken.
Når han så sætter sig, stikker du hurtigt noget fladt under, som han kan tisse på/i - du må have et eller andet egnet i huset.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;929327]Har du givet ham andre muligheder?
Fx en tom bakke?

Du kunne overveje at gøre noget i stil med følgende:
Tag låget af den normale bakke, så du kan komme til - og luk ham ind til den. Han må jo være temmelig trængende nu, så mon ikke han går direkte på bakken.
Når han så sætter sig, stikker du hurtigt noget fladt under, som han kan tisse på/i - du må have et eller andet egnet i huset.[/QUOTE]

Ja, eller bare en skål af en art, alt efter hvor tæt han plejer at sætte sig på gruset :slight_smile:

jeg prøver lige og så vender jeg tilbage.

Hvorfor lader du ikke bare dyrlægen tage en steril urinprøve med en kanyle lige ind i blæren. Det kræver ikke bedøvelse og det gør ikke ondt på katten :slight_smile:

Som jeg har forstået det, er katten meget lidt glad for dyrlæger - ellers havde det også været mit forslag :slight_smile: