Jeg vasket normalt kun mine når de skal på udstilling, idag fik Pølse dog en tur da han var meget fedtet i pelsen og fedthalen var rigtig slem!!
Jeg vasker kun, når det er nødvendigt. De fleste af mine har kun været vasket en enkelt gang i deres liv.
[QUOTE=irene;619201]Jeg vasker mine katte til udstilling, men jeg vasker også dem der ikke bliver udstillet hver 1/2 år. Så er de meget nemmer at holde filterfri, dog har Sonnei ikke været i bad i 6 år, han behøver det ikke.
Men de huskatte jeg har haft har også været vasket som små. Grunden til dette er, at det kan være nødvendig(af hvilken som helst grund(gift, maling osv.) så de har prøvet det så de ikke panikker)
Jeg mener bestemt ikke at det er tortur, som antydet tidliger i tråden.[/QUOTE]
Hvis katten er vant til det, så er det sikkert ikke tortur.
Men mine to ville nok synes det…og det ville ende i tortur…af mig:D
Her i hytten vil der aldrig mere komme en kat ind, som ikke også lærer at blive vasket - helt uanset hårlængde eller mængde! Jeg har lært lektien på den hårde måde…
Alle, som jeg har nu, er vant til at blive vasket og de bliver vasket et par gange om året også selv om de ikke udstilles… Både for at holde vanen ved lige, men også for at hjælpe dem i fældeperioderne…
Grunden til at vænne dem til vask er såmænd enkel nok… Jeg vil gerne kunne gøre mine katte rene, hvis de har brug for det - også uden at blive flænset i småstykker! Samtidig er en ren pels lettere at holde for mig og for katten…
[QUOTE=Ann K;619224]Her i hytten vil der aldrig mere komme en kat ind, som ikke også lærer at blive vasket - helt uanset hårlængde eller mængde! Jeg har lært lektien på den hårde måde…
Alle, som jeg har nu, er vant til at blive vasket og de bliver vasket et par gange om året også selv om de ikke udstilles… Både for at holde vanen ved lige, men også for at hjælpe dem i fældeperioderne…
Grunden til at vænne dem til vask er såmænd enkel nok… Jeg vil gerne kunne gøre mine katte rene, hvis de har brug for det - også uden at blive flænset i småstykker! Samtidig er en ren pels lettere at holde for mig og for katten…[/QUOTE]
Ja, det med fældeperioden og mindre hår i hus og kattens mave…det er selvfølgelig et slående argument!
[QUOTE=Ann K;619224]Her i hytten vil der aldrig mere komme en kat ind, som ikke også lærer at blive vasket - helt uanset hårlængde eller mængde! Jeg har lært lektien på den hårde måde…
Grunden til at vænne dem til vask er såmænd enkel nok… Jeg vil gerne kunne gøre mine katte rene, hvis de har brug for det - også uden at blive flænset i småstykker! Samtidig er en ren pels lettere at holde for mig og for katten…[/QUOTE]
Jeg kunne ikke være mere enig. Tror folk glemmer at det kan være nødvendig, så er det da bedre at de har prøvet det før uheldet er ude.
[QUOTE=Felis;619158]Hvis det var naturens plan, at katte skulle i bad, så var de sådan indrettet, at de selv kunne gøre det
Men selvfølgelig vasker man dem, af hensyn til omgivelserne, hvis de har jokket i en lort, rullet sig i et råddent kadaver eller på anden måde fået ildelugtende eller afsmittende substanser smurt ind i pelsen.
Nå ja, og så er der jo dem der har bestemt, at for at vise sin kat frem på udstillinger o.s.v., så skal den “tortureres” med vand, sæbe, føntørrer, conditioner, antiknudemidler o.s.v. ;-)[/QUOTE]
[QUOTE=En forhenværende bruger;619157]
Men det er nu ikke længden på pelsen som afgør at de vaskes til udstilling, for mig er det naturligt at man vasker sin kat inden andre skal have fingrene i den. Kald det bare respekt for dommerne, eller særhed, men jeg ville gøre det uanset race og pelslængde. [/QUOTE]
Hvis det skal være af respekt for dommerne, skal det vel gøres tidligst aftenen før en udstilling. Og helt generelt mener jeg det - lige hvad det angår - ikke har den store betydning. Har man “noget” i hjemmet, kommer det med ud - bad eller ej.
Jeg kan så ikke se nogen grund til at bade alle katte 2 gange årligt, blot fordi man for hver ca 100. kat vil opleve at have brug for at bade den.
Lang- og semilanghårskatte bør naturligvis lære det, men for korthårskatte mener jeg det er unødvendigt.
Af alle de katte jeg har haft i tidens løb, har jeg vasket én kat. Han prøvede det første gang som voksen og stod stille og roligt under hele seancen.
Jeg vil tro, at man kommer langt ved at lære kattene, hvem der bestemmer i huset - helt generelt.
Lisbeth, ikke bide på!
[QUOTE=burmamor;619183]Hos hunde er det jo sådan, at de først begynder at lugte, efter de har været i bad. Da jeg havde hund, kom den kun under bruseren når den havde rullet sig i noget ildelugtende…den var vild med nysprøjtede gyllemarker.
Jeg synes også det er da imod kattens natur at bade. Jeg ville faktisk føle at jeg forgreb mig på dem, hvis jeg puttede dem i bad. Og kun i kradsefast lædertøj:D[/QUOTE]
Ja, her er det altså sådan at jeg kan LUGTE hundene når de trænger til et bad, bagefter lugter de bestemt ikke
Modsat kattene som ALDRIG lugter trods det at de aldrig har fået et bad
Nu er det semillanghåret, jeg har. Bortset fra 2 af mine, er det nødvendig at jeg vasker dem og de tager det ganske roligt, fordi de er vant til det.
De 2 jeg ikke vasker har prøvet det som små, så jeg tror at de kan klarer det, hvis det skulle være nødvendig. Fordi de har prøvet det.
[QUOTE=Felis;619158]Hvis det var naturens plan, at katte skulle i bad, så var de sådan indrettet, at de selv kunne gøre det
[/QUOTE]
Lige præcis - derfor får mine heller aldrig dåsemad - hvis det var meningen,
at de skulle have mad fra dåse, var de nok blevet født med en dåseåbner på
højre forpote
Jeg mener i øvrigt ikke, at man blot kan sammenligne pelsen på den
oprindelige kat i naturen med vores tamkat i dag. Generationer af sofakatte
har garanteret haft deres indflydelse på pelskvaliteten - og selv en faktor som
foder kan have stor indflydelse på kattens pels og pleje.
Herhjemme ryger man direkte i bad, hvis man er uhumsk i pelsen. Nogle af
mine har en pels, de fint kan holde selv, og de har aldrig været i bad. En
enkelt har tendens til knuder og rigtig meget underuld, og det medfører altså
nogle gange nogle lidt (meget) uhumske knuder, og så er det bedste et bad,
som dels gør pelsen ren, dels løsner RIGTIG mange hår, så pelsplejen både
for katten og mig bliver lettere.
Og så er der Hampus, som kommer i bad før en udstilling.
Egentlig er det vel ikke så meget for, hvad der kan komme med ud af ens hus… men snarere fordi det for dommerne er noget mere behageligt at stå med nogenlunde rene katte og ikke fedtemadder, der oven i købet kan stinke ganske forfærdeligt
Nå, ja - og så kan man altså også lige fremhæve en kanonfarve eller lignende med det rette valg af plejemidler…
Jeg kan så ikke se nogen grund til at bade alle katte 2 gange årligt, blot fordi man for hver ca 100. kat vil opleve at have brug for at bade den.
Jeg har nu to gange oplevet at min meget korthårede aby, har haft så voldsom diarre at det løb ud af hende - uden at hun overhovedet have mulighed for selv at følge med mht rengøring… At kunne SE lettelsen hos sin kat, ved at man lige sætter den ind under vandhanen og får vasket alt det der ulækre af, gør det hele værd at bruge sådan ca 15 minutter to gange årligt på en vask…
Jeg kan også se, at min korthårede kat virkelig nyder at være kommet af med en hulens bunke kløende, stikkende hår, i sin fældetid…
Og så er det altså rart at kunne vaske kræet, når hun igen igen gentager sit glansnummer… at skvatte i tønden
At mine ikke-udstillede katte vaskes to gange årligt skyldes at de bliver vasket i forbindelse med fæld - det får altså RIGTIG mange hår af dem… Og jeg kan tydeligt se forskellen i antallet af hårboller
Og har man stået med en kat der bare skriger, skriger og SKRIGER fordi hele dens bagkrop er smurt ind i motorolie, der altså bare pinedød skal ud, så foretrækker man nok også at lære katten at komme i bad under rolige forhold, hvor man kan gøre det lidt af gangen…
Jeg kun måtte bade Oliver en gang, og det var da han kom hjem fra dyrlægen, efter han havde smadret en lampe og skåret sig i trædepuden… Han var simpelthen blevet så bange deroppe at han havde tisset ud over sig selv
Så der kom han lige op i håndvasken og fik en skyller og tørret med håndklæde bagefter…
Ellers er han kun blevet våd bag ørene når han selv hopper ind i badet til mig…
[QUOTE=Ann K;619262]Egentlig er det vel ikke så meget for, hvad der kan komme med ud af ens hus… men snarere fordi det for dommerne er noget mere behageligt at stå med nogenlunde rene katte og ikke fedtemadder, der oven i købet kan stinke ganske forfærdeligt
[/QUOTE]
Jeg har oplevet en dommer, tror endda det står på dommersedlen, at hun synes det var skønt at møde en kat med ‘naturlig’ pels, som ikke var sprayet og pudret efter alle kunstens regler
Jeg er nu ret overbevist om, at jeg nok skal få badet mine, hvis de virkelig trænger, osse selvom de ikke er vænnet til det. Mine katte ved godt, at det altså er mig der bestemmer
Jamen Alice… jeg hverken sprayer eller pudrer mine katte
Kom næste gang jeg har Brian eller Thane med og mærk… lækre pelse uden en hel masse fedt hvor man kan mærke strukturen…
Alice - Ja, og der er nok også forskel på katte. Jeg kunne også få LOV at gøre alt det her med Mea. For hun hverken kradsede eller blev aggressiv. Men hun SKREG (som jeg aldrig før eller siden har hørt en kat skrige) og var noget så ulykkelig… Siden har hun jo lært det, og har det nu helt ok med det, selvom hun ikke ligefrem nyder det. Det er heller ikke fordi nogen af mine huskatte bliver vasket ofte (May f.eks. har ikke fået et bad med sæbe siden 2006), men de har lært det, og ved at det ikke er farligt
Okay? Du skulle dælme have været der den aften, hvor jeg fik en hjerneblødning og besluttede at NU skulle min 7 år gamle skovkattehankastrat på knap 6½ kilo altså bades, fordi jeg havde fået det råd pgr hans bøvlede pels… Jeg har stadig grimme ar efter den omgang!
Og jeg bestemmer skam over mine katte