Jeg kan se på billeder og det skrevne, at der er flere herinde, der bader deres katte.
Jeg har haft kat igennem de sidste 35 år og aldrig badet mine katte. Også mine to burmesere bliver ikke badet. Skulle der sidde lidt afføring på deres små “numsehuller” eller kattegrus i deres poter, fjerner jeg det med en fugtig klud og søvnen i øjenregionen fjerner jeg ligeledes. Og jeg synes de er lækre og rene som de er og elsker deres duft af dyr:love2:
Hvad er der af for og imod at putte katte i bad…og hvad gør du?
Jeg bader aldrig mine briter - Hverken til hverdag eller når vi skal på udstillinger. At skulle bade en kat tror jeg er en ‘bonusgevinst’ til semilang/langhårsejere
Trixie har aldrig prøvet at være i bad, men min gamle hankat Bisse var mange gange.
Dengang vi fik ham lignede han jeg ved ikke hvad, han var møg beskidt og fuld af lopper. Så lige så snart vi fik ham røg han i bad og fik en loppekur efterfølgende. Derefter havde han dårlig mave indtil vi fandt noget foder han kunne tåle, i den tid var det også nødvendigt da han tit fik skidt på sig selv med sin super tynde mave. Da vi først var ovre det var det ikke nødvendigt mere, der klarede han det fint selv (bortset fra næsen, som en fugtig klud kunne klare)
Næh - ikke med mindre de har været i noget giftigt, som jeg ikke vil ha’ de slikker i sig, eller noget meget snavset (tynd mave - dog ikke bad, mere en våd klud - vand, helst ingen kemikalier - på de “kriminelle steder”). Men jeg har jo også ultrakorthårede siamesere og orientalere. Jeg tror det er en helt anden sag, hvis man har katte med mere pels.
Her gør vi som Lisbeth; vasker til udstilling og hvis der er en der en sjælden gang fedter sig til.
Men det er nu ikke længden på pelsen som afgør at de vaskes til udstilling, for mig er det naturligt at man vasker sin kat inden andre skal have fingrene i den. Kald det bare respekt for dommerne, eller særhed, men jeg ville gøre det uanset race og pelslængde. Og så har jeg det godt med ikke at skulle fylde al landsens pudder mv i pelsen som katten selv skal arbejde for at få ud… stakkels mave. Så hellere et bad hvor jeg ved at jeg får skyllet “tilsætningsstofferne” ud.
Hvis det var naturens plan, at katte skulle i bad, så var de sådan indrettet, at de selv kunne gøre det
Men selvfølgelig vasker man dem, af hensyn til omgivelserne, hvis de har jokket i en lort, rullet sig i et råddent kadaver eller på anden måde fået ildelugtende eller afsmittende substanser smurt ind i pelsen.
Nå ja, og så er der jo dem der har bestemt, at for at vise sin kat frem på udstillinger o.s.v., så skal den “tortureres” med vand, sæbe, føntørrer, conditioner, antiknudemidler o.s.v.
[QUOTE=En forhenværende bruger;619157]Her gør vi som Lisbeth; vasker til udstilling og hvis der er en der en sjælden gang fedter sig til.
Men det er nu ikke længden på pelsen som afgør at de vaskes til udstilling, for mig er det naturligt at man vasker sin kat inden andre skal have fingrene i den. Kald det bare respekt for dommerne, eller særhed, men jeg ville gøre det uanset race og pelslængde. Og så har jeg det godt med ikke at skulle fylde al landsens pudder mv i pelsen som katten selv skal arbejde for at få ud… stakkels mave. Så hellere et bad hvor jeg ved at jeg får skyllet “tilsætningsstofferne” ud.[/QUOTE]
Mener du virkelig man skal vaske en korthårskat inden udstilling ? …Jeg har ALDRIG brugt hverken pudder eller spray olign. mine katte kommer med en pels som overhovedet ikke er gjort andet ved, end børstet godt igennem, og jeg har da aldrig skænket den tanke at de bør være vasket for dommerens skyld ?
Min birma har kun været i bad i forbindelse med udstilling (én gang). Herudover har jeg vasket hans bagdel en del gange, da han havde tynd mave i en overgang (det viste sig at være orm) :S Men nu er han for længst god igen
Hos hunde er det jo sådan, at de først begynder at lugte, efter de har været i bad. Da jeg havde hund, kom den kun under bruseren når den havde rullet sig i noget ildelugtende…den var vild med nysprøjtede gyllemarker.
Jeg synes også det er da imod kattens natur at bade. Jeg ville faktisk føle at jeg forgreb mig på dem, hvis jeg puttede dem i bad. Og kun i kradsefast lædertøj:D
Jeg vasker skam også mine korthårs… Men det er kun fordi pelsen altså bliver bedre af det til udstilling…
men det tror jeg da helt klart afhænger meget af race og individ om det er nødvendigt…
Yashas pels falder til dagligt lidt sammen, især her i fælde-perioden, så han bliver vasket med noget volumenshampoo…
Unni bliver nemt lidt fedtet i pelsen og er normalt lidt strid i sine tortiepletter (og hvorfor, ved jeg ikke - men det er kun de røde pletter )… Så hun bliver vasket i affedter og noget der tager det lidt strider i pelsen… Og indtil videre har jeg kun fået ros for deres pels og vaskning
så herhjemme ryger de korthårede skam i bad inden udstilling… Men det er da et “unde” jeg helst var foruden…
ellers er det kun når Yasha fælder HELT ekstremt! Hans underuld er ganske enkelt udelig ellers, sådan en russer har bare helt ekstremt meget af de små bitte hår - et bad fjerner langt de fleste løse hår, og det gør altså en kæmpe forskel for ham også, at få fjernet det værste “vinterlag”
Jeg bader heller ikke mine Ragdolls da de ikke skal udstilles. Heldigvis er de gode til selv at holde pelsen, så de skal heller aldrig børstes med minde det er fordi man selv synes det er hyggeligt.
Har der været uheld med tynd mave mm, så ryger bagpartiet lige ind under vandhanen og vasket i mild katteshampoo og efter-tørret i håndklæde. Men det er heldigvis sjældent.
Korthårskatte behøver normalt ikke “bad” , - - - - jeg har aldrig vasket hverken mine burmesere eller mine singspura. De bliver børstet og “kælet” og holder sig selv og hinanden helt rene
Jeg vasker mine katte til udstilling, men jeg vasker også dem der ikke bliver udstillet hver 1/2 år. Så er de meget nemmer at holde filterfri, dog har Sonnei ikke været i bad i 6 år, han behøver det ikke.
Men de huskatte jeg har haft har også været vasket som små. Grunden til dette er, at det kan være nødvendig(af hvilken som helst grund(gift, maling osv.) så de har prøvet det så de ikke panikker)
Jeg mener bestemt ikke at det er tortur, som antydet tidliger i tråden.
jeg har kun badet min ene her i fældnings perioden…
da hans underuld er enormt tyk og det hele er meget mere behageligt for både kat og mig
når der er brugt balsam