En kammerat har lige skrevet til mig og spurgt, om man ikke skulle have en særlig licens eller tilladelse til at starte en kattepension. Personen har CVR nummer, så ville mene nej, men skal man det? Min kammerat sendte mig nedenstående screendump. Jeg har sløret navnene
Man SKAL have tilladelse fra Teknisk Forvaltning i sin kommune til det, fordi der er tale om erhverv.
Oprindeligt blev der lavet et udkast til bekendtgørelse om erhvervsmæssig handel med kat, kattepension osv., som imidlertid aldrig blev til mere. Derfor er der som sådan ikke en hel masse regler, men naturligvis skal man huske at tage dyreværnsloven i ed vedr. plads og pasning
VH
Susanne
Det skal der tilladelse til fra Fødevarestyrelsen.
Det "oprindelige udkast " en anden nævner trådte i kraft i 2010
Citat fra ovenstående link: “§ 31. Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. marts 2010”
[QUOTE=Felis;1310671]Det skal der tilladelse til fra Fødevarestyrelsen.
Det "oprindelige udkast " en anden nævner trådte i kraft i 2010
Citat fra ovenstående link: “§ 31. Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. marts 2010”[/QUOTE]
Der er ingenting på retsinformation.dk, så jeg tvivler på, at det er blevet til mere end et udkast, som der også stadig står i titlen til ovenstående dokument. At der står, det træder i kraft på en bestemt dato, er nok også bare en del af udkastet og et udtryk for, hvad de ønsker.
Kigger man sagslisten igennem på ft.dk, er der så sent som 27. november 2014 et svar fra Dan Jørgensen til en eller anden, hvor der står følgende:
[FONT=Verdana]Jeg kan i øvrigt oplyse, at Fødevarestyrelsen er i gang med at udarbejde en bekendtgørelse om [/FONT][FONT=Verdana]erhvervsmæssig handel med og opdræt af katte samt kattepensioner og katteinternater, og at [/FONT][FONT=Verdana]styrelsen har inviteret en række dyreværnsorganisationer til en drøftelse af mulighederne for en [/FONT][FONT=Verdana]fælles oplysningsindsats på katteområdet.[/FONT]
Så på det tidspunkt er bekendtgørelsen altså hverken færdig eller trådt i kraft. Jeg kan ikke se nogen steder, at den er blevet skrottet fuldstændig, men en af de organisationer, der har været inddraget, er - det står i et andet dokument - Felis Danica, så mon ikke Susanne har styr på det.
men var det ikke herfra at alt det med bagsiden af stamtavlen udspringer fra?
Man skal have en tilladelse fra det lokale Politi også.
Muligvis… men der er svjv ingen direkte sammenhæng mellem den skrinlagte bekendtgørelse om kattehold og den omdiskuterede stamtavlebagside. (Stamtavlebagsiden er - uanset udformning! - absolut at foretrække fremfor bekendtgørelsen!)
Dyreværnsloven § 18 Retsinformation
§ 18. Erhvervsmæssig handel med og opdræt af dyr må kun drives med tilladelse fra Fødevarestyrelsen. Det samme gælder for drift af dyrepensioner og dyreinternater samt formidling af dyr.
Bekendtgørelse om tilladelse til drift af dyrepensioner … Retsinformation
vh
Andreas
Tak for input alle sammen
Nå ja, og hvis det endelig skal være, så er Dyrlægeforeningens seminar for opdrættere til september med emnet sundhed i avlen også en direkte udløber af alt det ovenstående Der åbnes snart for tilmelding - det bliver et meget spændende program
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;1310702]Nå ja, og hvis det endelig skal være, så er Dyrlægeforeningens seminar for opdrættere til september med emnet sundhed i avlen også en direkte udløber af alt det ovenstående Der åbnes snart for tilmelding - det bliver et meget spændende program
VH
Susanne[/QUOTE]
Okay det lyder spændende
[QUOTE=Susanne W;1310702]Nå ja, og hvis det endelig skal være, så er Dyrlægeforeningens seminar for opdrættere til september med emnet sundhed i avlen også en direkte udløber af alt det ovenstående Der åbnes snart for tilmelding - det bliver et meget spændende program
VH
Susanne[/QUOTE]
Har du en dato, så der kan sættes kryds i kalenderen:?
Ja, det er lørdag den 23. september, og det foregår på KVL på Frederiksberg. Jeg HAR mere info, men jeg må ikke offentliggøre mere endnu - udover tid og sted altså Jeg skal nok slå kraftigt på tromme med det samme, når det frigives. Til gengæld MÅ jeg godt fortælle at bl.a. Dr Leslie Lyons og Jerold Bell kommer, og så er man altså i gode hænder
VH
SUsanne
[QUOTE=Susanne W;1310717]Ja, det er lørdag den 23. september, og det foregår på KVL på Frederiksberg. Jeg HAR mere info, men jeg må ikke offentliggøre mere endnu - udover tid og sted altså Jeg skal nok slå kraftigt på tromme med det samme, når det frigives. Til gengæld MÅ jeg godt fortælle at bl.a. Dr Leslie Lyons og Jerold Bell kommer, og så er man altså i gode hænder
VH
SUsanne[/QUOTE]
ÆV med ÆV på!
Der har RK udstilling, og jeg kan ikke være 2 steder på en gang.
[QUOTE=Susanne W;1310717]Til gengæld MÅ jeg godt fortælle at bl.a. Dr Leslie Lyons og Jerold Bell kommer, og så er man altså i gode hænder
[/QUOTE]
Det skal nok blive interessant
[QUOTE=PiaR;1310718]ÆV med ÆV på!
Der har RK udstilling, og jeg kan ikke være 2 steder på en gang.[/QUOTE]
Ja, det er lidt ærgerligt, men jeg ved med sikkerhed at RK blev adviseret om datoen allerede 1. marts 2016, for jeg sad ved siden af Bette Lind, da hun ringede en fra Racekatten op og fortalte det. Vi har kendt datoen siden den dato, da vi var til møde om det i Dyrlægeforeningen. (Og jeg ved godt, at man ikke bare lige laver om på planlagte udstillinger, det er ren info)
VH
Susanne
Hermed skrevet i kalenderen
Der er direkte sammenhæng Oprindeligt fik vi præsenteret betænkningen, som fik folk til at gå i selvsving, selv om den kun ville berører et lille mindretal af opdrætterne. På et tidspunkt kom der regeringsskifte, og Dan Jørgensen blev skiftet ud med en ny minister. Den nye minister besluttede at der IKKE måtte arbejdes videre med betænkningen (og mange andre ting, som den tidligere regering havde arbejdet på), og den er dermed lagt i skuffen. Men det betød ikke, at så var der ikke mere Fødevarestyrelsen ville tale med os om. Vi har sammen med hundefolket brugt tid på at snakke avl og sundhed, og hund og kat er ikke det samme, har ikke samme standarder og udstillingssystem osv. - og kat har heller ikke samme problemer med overtypning som hund har. Anyhow, de var som udgangspunkt tilfredse med de ting der står i vores standard - avls- og registreringsreglerne, samt den liste i den generelle standard, som vi hele tiden henviser til og folk alligevel overser gang på gang. Selv om de var tilfredse med reglerne som de er, bad de os alligevel gå hjem og øge fokus på sundheden. Løsningen på at øge fokus er at udvide attestationen på bagsiden af stamtavlen til at omfatte flere ting der alligevel skal overholdes af alle opdrættere, således at vi ØGER fokus uden at stramme en eneste regel. For den seriøse opdrætter koster øget fokus intet i det daglige fordi man helt af sig selv frasorterer katte med de fejl, der findes på listen. Det er en no brainer på mange områder - jeg er kun blevet mødt af ganske få opdrættere der har indrømmet at de har set stort og flot på listen og alligevel anvendt katte med navlebrok mv. i avlen. Go figure…
Hvor ligge bekendtgørelsen så pt.? I en skuffe - den nuværende minister er ikke interesseret og har besluttet at vores bedste venner i Glostrup ikke MÅTTE arbejde videre med den. Hundefolket og medarbejderne derinde var faktisk kede af det og gav tydeligt udtryk for det. Hvor længe ligger den i en skuffe? En dag kommer der sikkert et nyt regeringsskifte, og så kommer der en ny minister med andre mærkesager. Ingen ved hvad høn så finder på. Lige nu har vi gjort hvad vi er blevet bedt om ved at øge fokus på sundheden, og det tager vi ingen skade af. Hvad fremtiden bringer ved ingen. Det er imidlertid helt sikkert at HVIS der forstat dukker trælse dyreværnssager op i pressen omkring kæledyrsopdræt, så ender nogle politikere alligevel med at fatte interesse for “industrien”…
VH
Susanne