Skånekost til killinger

Hej :slight_smile:
Oswald og Wilhelm døjer desværre lige for tiden med meget tynde afføringer (diarré) og jeg er derfor løbende i kontakt både med Susanne W (deres opdrætter) og min dyrlæge. Lige her over weekenden blev jeg anbefalet at give dem skånekost, men jeg er i tvivl om jeg så skal fjerne og udelukke deres tørkost, så de kun får skånekosten og intet tørkost eller?:?

Jeg ville kun give dem skånekost (= hos mig kogt fisk evt rørt op med youghurt naturel) men,— væske er meget vigtigt, så evt med eengangs sprøjte direkte munden Held og lykke-jegkrydser

Cats og Conni

Du kan også bruge kogt kylling og så gemme kogevandet og hælde noget af det over. Det plejer mine gerne at labbe op med stort velbehag.

Når jeg har givet skånekost har det været det udelukkende.

Til gengæld virker det der udkogte ris, kylling osv slet ikke på mine. Der virker kun Canikur-paste (og i virkelig slemme sjældne tilfælde skal der også en meget fiberrig tørkost indover fx Iams hairball variant).

Tak for svar. Har fjernet deres tørkost, så de kun får skånekosten som de ikke er specielt store fan af! Heldigvis virker de på ingen måder mærker af diarren og drikker rigtig godt selv med vand samt har en uændret STOR appetit :ok: Skånekosten består af kogt kylling, udkogte ris og A38 eller Hills I/D. Idag skal jeg så lige have fat på Hills R/D pga jeg blev anbefalet dette pga den gode virkning imod dårlige maver. Igår påbegyndte jeg Pro Kolin fremfor Zoolac som de ellers har fået den sidste uges tid uden virkning.

Ved du, at Hill’s R/D er beregnet som slankefoder - det er nok ikke smart at give det til katte i den alder, du har dem. Du har skrevet et sted, at din hunkat er meget tynd…

Fremfor at eksperimentere mere med deres foder, og introducere nyt igen, så er det nok bedst at give dem det, de var vant til fra opdrætteren - eksperimentering slår deres mave i stykker.

Her er om Hill’s R/D: fra Medicanimal.com

Hill’s Prescription Diet Feline RD is a low calorie feed that has been crafted to help cats with weight problems.

[QUOTE=Sim-Sim;1268483]Ved du, at Hill’s R/D er beregnet som slankefoder - det er nok ikke smart at give det til katte i den alder, du har dem. Du har skrevet et sted, at din hunkat er meget tynd…

Fremfor at eksperimentere mere med deres foder, og introducere nyt igen, så er det nok bedst at give dem det, de var vant til fra opdrætteren - eksperimentering slår deres mave i stykker.

Her er om Hill’s R/D: fra Medicanimal.com

Hill’s Prescription Diet Feline RD is a low calorie feed that has been crafted to help cats with weight problems.[/QUOTE]

Jeg eksperimentere bestemt ikke på nogen måder. Jeg følger de råd som opdrætter Susanne W giver og har givet mig, samt jeg er i kontakt med dyrlægen løbende. Det er Susanne som anbefalede Hills R/D pga det skulle være godt til dårlige maver, og Susanne har jeg stor tillid til. Jeg ved godt at R/D er til overvægtige katte, men det var for at prøve om dette kunne samle deres maver. Ellers får de det samme at spise som da de var hos Susanne… Yderligere får min tynde hunkat slet ikke Hills vådkost, da hun er meget kræsen og ligenu får noget vådkost et par gange om dagen fra Zooplus til undervægtige katte, så drengene har deres Hills vådkost og hjemmelavet skånekost, samt Alvilde har sit fra Zooplus…

Og lige til opdatering til folk som følger min tråd har dyrlægen lige været her pga at Oswald begyndte at kaste hvid skum op imorges og ikke ville spise (han er den som er mest madglad). Hun tror det er en virus de har, da deres hals og lymfer i halsen også er lidt hævet. Oswald fik derfor noget anti biotika og noget imod kvalmen, og ellers skulke det “brænde ud” af sig selv :slight_smile: Heldigvis er deres maver lidt bedre idag efter at dyrlægen igår synes jeg skulle gå over til prokolin fremfor Zoolac.

Susanne kender 2/3 af dine katte og ved dertil alt, hvad der er at vide om kattesygdom plus lidt til - så det lyder meget fornuftigt at følge hendes råd :slight_smile:

Det er skam ikke noget eksperiment. R/D har så højt et fiberindhold, at det kan være ganske udmærket til at stoppe løs mave med. Idet drengene er opvokset på Hills så ligger det absolut indenfor det de er vante til og kan tåle :slight_smile: Det er ikke ment som permanent foder til nogen af dem, kun til at hjælpe med at løse et problem efter foder de ikke har kunnet tåle.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1268512]Det er skam ikke noget eksperiment. R/D har så højt et fiberindhold, at det kan være ganske udmærket til at stoppe løs mave med. Idet drengene er opvokset på Hills så ligger det absolut indenfor det de er vante til og kan tåle :slight_smile: Det er ikke ment som permanent foder til nogen af dem, kun til at hjælpe med at løse et problem efter foder de ikke har kunnet tåle.
VH
Susanne[/QUOTE]

Så har der jo også været eksperimenteret med deres foder. Jeg mener at huske en tråd om, at din killingekøber ville sætte dem på kornfrit…men måske var det bare en tanke, der ikke blev til noget, så meget bed jeg ikke mærke i den tråd. :slight_smile:

Ja, men R/D er ikke et eksperiment :slight_smile: Og de BURDE have kunnet tåle Sanabelle, for de har smagt lidt af hvert uden problemer (med Hills som basisfoder), men måske er vi i virkeligheden retur ved virus siden dyrlægen snakker hævede lymfekirtler. Selv indndørskatte kan jo alligevel løbe ind i noget :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1268519]Ja, men R/D er ikke et eksperiment :slight_smile: Og de BURDE have kunnet tåle Sanabelle, for de har smagt lidt af hvert uden problemer (med Hills som basisfoder), men måske er vi i virkeligheden retur ved virus siden dyrlægen snakker hævede lymfekirtler. Selv indndørskatte kan jo alligevel løbe ind i noget :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

En af mine veninder fik for 1 år siden 2 omplaceringskatte på et års tid. Den ene havde sjaskende dårlig mave, det havde den også haft i første hjem - det rettede sig efter foderskift til Sanabelle Sensitive med lam, Sanabelle er ikke dårligt foder. Det satte nærmest en prop i, som min veninde sagde :D, så det får de stadig.

Det var en del af Sim-Sim’s 20 % tørfoder - sammen med Hill’s C/D…

Som jeg tidligere skrev er R/D ikke et eksperiment og ej deres andet foder heller ikke… Det er over 2 uger siden nu, at jeg valgte at gå tilbage til Hills Kitten pga at vi jo alle troede, at det var Sanabelle der var skyld i deres tynde maver. Diarren er dog fortsat og selvfølgelig er deres tarmflora efter disse uger med “splat ud maver” slået ud af kurs, men da de pludselig alle tre både er forkølet med nysen/snotnæse (Wilhelm og Alvilde) og drengene har diarré, så bekræfter det mig i at dyrlægen har ret i sine undersøgelser igår Lørdag omkring hævede lymfer i halsen og diarren skyldes en infektion/virus som er kommet pga nye bakterier og flytningen fra opdrætter (Susanne) til deres nye hjem hos mig. Noget som jeg kan læse og forstå ofte sker blandt killnger når de flytter. Heldigvis er der stor fremgang - prokolin virker til at virke rigtig godt ifht Zoolac og de ELSKER den hjemmelavet skånekost med kogt kylling, a38 og udkogte hvide ris. Hills I/D kan spises med nød og næppe, men R/D vil de ikke spise. Som sagt er dette her ikke et eksperiment eller noget de skal have permanent, men blot lige i få dage til deres maver var gode igen.

[QUOTE=Sim-Sim;1268520]En af mine veninder fik for 1 år siden 2 omplaceringskatte på et års tid. Den ene havde sjaskende dårlig mave, det havde den også haft i første hjem - det rettede sig efter foderskift til Sanabelle Sensitive med lam, Sanabelle er ikke dårligt foder. Det satte nærmest en prop i, som min veninde sagde :D, så det får de stadig.

Det var en del af Sim-Sim’s 20 % tørfoder - sammen med Hill’s C/D…[/QUOTE]

Rart at høre, at det ikke er er dårligt foder da det lige var min tanke efterfølgende om det var for dårligt sammensat og for billigt… Indtil de bliver et år holder jeg mig dog til Hills kitten med kylling, som de har været vant til hos Susanne og som de alle 3 spiser med stor glæde blandet med 1/4 RC intense Hairball. Fordi jeg ville fodre med Sanabelle Kitren var dog fordi at Sanabelle Sensitive har været en del af Alvildes tidligere foder og hjulpet hende fantastisk med forstoppelse og hårbolle ifht at hun tidligere fik Royal Canin. Det var dog Sanabelle Kitten jeg prøvede at give killinge-drengene og ikke Sanabelle voksenfoder.

C/D er også et godt foder og mine elskede det ihvertfald også, da jeg selv havde en urinvejs syg kat…