Skifte sit efternavn?

[quote=Temple Bar;339348]Har man ikke ret til et dansk efternavn, hvis ikke man er dansk statsborger :?

Hun blev gift med en dansker og havde boet i Danmark i nogle år og de havde skullet indsende papirer til de danske myndigheder forud for vielsen - fuldstændigt som havde det fundet sted i Danmark.

Faktisk var svaret fra kommunen, at Danmark ikke anerkendte andre landes regler om navneændring ved ægteskab, ligesom Danmark heller ikke anerkender dobbelt statsborgerskab for folk over 18 år (i modsætning til mange andre lande).[/quote]

Det jeg mente er, at udlændinge (med arbejds/opholdstilladelse) som gifter sig i deres hjemland og derved får et nyt navn, ikke automatisk får det nye “giftenavn” med retur til Danmark. Sådan er det fordi vi kvinder her i Danmark, ikke længere automatisk får mandens efternavn. Hvis man ikke udfylder ansøgning om navneskift, beholder man sit eget efternavn.

Hvis man søger om navneskift i op til tre måneder efter ægteskab så er det gratis så hut jeg visker :høhø:

Det var det ikke dengang, men reglerne ændrer sig jo også jævnligt :slight_smile:

Ja, og da hun så ville udfylde den, fik hun besked om, at det ville koste hende penge at få lov til at bruge det, fordi den kun gjaldt for ægteskaber indgået i Danmark.

Det kan sagtens være, hun blev rådgivet forkert i forhold til reglerne, jeg satte mig ikke ind i dem og hun brugte så officielt sit pigenavn, men på vielsesattest og dørskilt m.v. stod hun med sin mands navn.

Abaddon.

Du kan uden problemer skifte tilbage til din fars familienavn. Det koster dog de 400 og et eller andet. De foregår her i Nordjylland på ens lokale kirkekontor. Ved ikke hvor du bor og om det foregår anderledes der.

Nyt sygesikring får du automatisk uden at det koster dig noget. Pas, kørekort o.lign. skal du dog selv betale, men der er intet krav om at du ændre disse blot fordi du ændre navn. Jeg hedder stadig Christensen i begge dele. Jeg medbringer dog altid kopi af min vielsesattest på udlandsrejser for en sikkerhedsskyld. Er dog aldrig blevet bedt om at fremvise den.

Da jeg blev gift i 2004 valgte jeg at beholde mit efternavn som mellemnavn. Pludselig mistede jeg retten til dette, da navneloven blev lavet om i 2005 eller 2006.

Ønskede man at få det tilbage kostede det 410 kr. Der var meget røre i medierne, da mange kvinder var sure over at de skulle betale for noget de ikke selv havde valgt skulle fjernes. Det vi dengang havde valgt var at beholde vores pigenavn, men juridisk var det kun rette til at bære vores pigenavn, hævdede staten og det blev så fjernet ved den nye lov.

Så uanset om man har retten til et navn, koste det i dag at få det tilbage.

Til den anden diskussion om hemmlige ægteskaber og navne. Så har jeg venner (dog ikke de samme!) der er blevet gift i Irland, Skotland, Iran, USA osv. og Danmark anerkender alle lovligt indgået ægteskaber, uanset i hvilket land vielsen er foregået. (Så ved I det piger og drenge, hvis I falder for fristelsen for et lynbryllup på en eksotisk strand i Bambudistan)

Ved at anerkende ægteskaber foretaget i udlandet, er det også de pågældende landes regler der er gældende vedr. parrets efternavn. Lande hvor man pr. automatik får mandens efternavn gælder således også når man kommer til Danmark, da det er navnet på vielsesattesten der er afgørende.

Ingen ikke-dansk statsborger kan få et sygesikringskort uden betaling. Så tror det er der, den ligger med at hun skulle betale for sit sygesikring og ikke i efternavnet.

Hvis der med “hemligt ægteskab” menes uden præst, fogde, kaptajn eller lignende med retten til at fortage vielser, så er det klart at hun ikke kan få sin mands efternavn for hun er jo i såfald ikke “lovformeligt gift” og har ej heller formuefællesskab, arveret mv. efter sin “mand”.

[quote=Mai;339693]Ved at anerkende ægteskaber foretaget i udlandet, er det også de pågældende landes regler der er gældende vedr. parrets efternavn. Lande hvor man pr. automatik får mandens efternavn gælder således også når man kommer til Danmark, da det er navnet på vielsesattesten der er afgørende.

Ingen ikke-dansk statsborger kan få et sygesikringskort uden betaling. Så tror det er der, den ligger med at hun skulle betale for sit sygesikring og ikke i efternavnet.[/quote]

Det er altså ikke rigtigt, det du skriver. Det var ikke et spørgsmål om, at de ikke blev anset for at være gift - SÅ vidt anerkender Danmark vielser fra andre lande. Det var et spørgsmål om, at hvis hun noget som helst officielt sted, inkl. folkeregisteret ville stå med sin mands efternavn, skulle hun betale. Da de ikke var i Danmark på tidspunktet for vielsen, kunne navneændringen ikke finde sted samtidig med vielsen og derfor kostede det.

Reglen om ansøgning inden for 3 måneder af vielsestidspunktet, som Birthe nævner, gælder efter den nye navnelov, der ikke var i kraft i 1994.

Og jo, hvis man som EU-borger har opholds- og arbejdstilladelse i Danmark kan man sagtens få sygesikringskort uden betaling - det er der helt klare regler for, som har eksisteret i mere end 20 år.

Som svar på trådstarters oprindelige spørgsmål kommer her et uddrag af den gældende navnelov:

Slægtsmæssig eller lignende tilknytning til efternavnet
§ 4. Et navn kan tages som efternavn, hvis en af følgende betingelser er opfyldt:
1) Navnet har tidligere været ansøgerens efternavn.
2) Navnet bæres eller har været båret som efternavn af en af ansøgerens forældre, bedsteforældre, oldeforældre eller tipoldeforældre.

Det ændrer dog ikke på, at det koster penge, som det også fremgår af tidligere links.

Jeg refererer i mit svar til det indlæg der hævder at Danmark ikke anerkender andre landes navneregler. Det er ikke tilfældet i mine venners sager, da alle har fået ny sygesikringskort uden betaling med mandens efternavn. De fik det automatisk, uden selv at gøre opmærksom på noget.

[quote=Temple Bar;339832]

Og jo, hvis man som EU-borger har opholds- og arbejdstilladelse i Danmark kan man sagtens få sygesikringskort uden betaling - det er der helt klare regler for, som har eksisteret i mere end 20 år.[/quote]

Beklager, så er jeg fejlinformeret!

De herboende udlændinge jeg kender har betalt for deres - både EU-borgere og ikke EU-borgere.

Hvorfor EU-borgerne så har, kan jeg så ikke lige forklare, medmindre de har fået det første væk. Det tilstår jeg, ikke kom frem da vi sad og diskuterede at vi i Danmark betalte for en masse kort. Jeg forstod på diskussionen dengang, at det var generelt sådan og jeg har da taget deres ord for gode vare.

-LOLDen er sød Marianne.

Mens jeg tidligere var gift havde jeg et adeligt navn.
Jeg blev skilt - og ville have mit “pigenavn” igen.
Derfor hedder jeg Jensen.

Og det vedbliver jeg med, til jeg dør…:slight_smile:

[quote=Mona Jensen;340424]-LOLDen er sød Marianne.

Mens jeg tidligere var gift havde jeg et adeligt navn.
Jeg blev skilt - og ville have mit “pigenavn” igen.
Derfor hedder jeg Jensen.

Og det vedbliver jeg med, til jeg dør…:)[/quote]

:tihi: Jo, men jeg synes ikke jeg ville bytte Kirkedal væk for at hedde Jensen.

Så da min mand og jeg skulle giftes, valgte vi at bruge mit efternavn:thumbup: