Skifte sit efternavn?

Ja, jeg er egentlig døbt mit fars efternavn - Larsen.
Men, da han valgte ikke at ville se os mere (Min tvilling og jeg) da vi var 2½år, ændrede min mor det til hendes navn. Hansen…

Jeg vil egentlig gerne have “mit eget navn” igen. Hvad gør man? Og hvad koster det?

Orker ikke at søge rundt på nettet, men kom til at tænke på det nu - min far er jo dødende, og ved det betyder meget for ham, men jeg har de sidste år tænkt “Ej, det venter jeg lige med at undersøge”. Så nu er det ved at være NU…

Nogen der har erfaring med at skifte efternavn?

Da jeg fik det gjort, kostede det ikke noget, men mener det blev lavet om lige efter, tror nok, uden at vide det med sikkerhed, at det koster 500 nu… Og du skal, så vidt jeg ved, have fat i kirke kontoret :slight_smile:

Tror også jeg vil skifte mit til Lidtsjov:-)

Nej undskyld - jeg tror du skal kontakte din kommunes borgerservice de kan garanteret hjælpe dig videre med det.

Det skulle ikke være et problem i dag… og det er vist nok gratis… Fornavne er i hvert tilfælde nemmere at skifte nu end før…

Nå ja Kirkekontoret! Det var også et godt bud…

I “gamle dage” kostede det ikke noget, hvis man havde en vis tilknytning til navnet (dvs. det skulle være dokumenteret brugt som efternavn inden for tre generationer tilbage i familien) - altså bortset fra et par frimærker :slight_smile:

De nye regler kan du læse her: https://www.personregistrering.dk/index.php?id=48 så jo, det koster lidt nutildags.

Gå ind på
www.borger.dk

og søg (efternavn skift)
så får du formularen du kan udfylde og sende til rette instans

Det koster 400 kr :slight_smile:

Pengene skal betales uanset om du får tilladelse til det navn du vælger eller ej

[quote=birtheras;337948]Det koster 400 kr :slight_smile:

Pengene skal betales uanset om du får tilladelse til det navn du vælger eller ej[/quote]

Ifølge det link, jeg har lagt ind, koster det 460 kroner pr. 1. januar 2010. Ting bliver dyrere hele tiden :smiley:

Ak, den inflation :tihi:

Mit kendskab til prisen var fra sidste sommer da jeg skiftede navn :slight_smile:

Udover selv navne-skiftet mener jeg også at der kommer omkostninger til nyt pas, kørekort, sygesikringsbevis mv.

Jeg havde en kollega der skiftede navn for et par år siden og hun nævnte at det mest var alle ‘de andre ting’ der løb op.
:slight_smile:

[quote=Abaddon;337912]Ja, jeg er egentlig døbt mit fars efternavn - Larsen.
Men, da han valgte ikke at ville se os mere (Min tvilling og jeg) da vi var 2½år, ændrede min mor det til hendes navn. Hansen…

Jeg vil egentlig gerne have “mit eget navn” igen. Hvad gør man? Og hvad koster det?

Orker ikke at søge rundt på nettet, men kom til at tænke på det nu - min far er jo dødende, og ved det betyder meget for ham, men jeg har de sidste år tænkt “Ej, det venter jeg lige med at undersøge”. Så nu er det ved at være NU…

Nogen der har erfaring med at skifte efternavn?[/quote]

Hvis det er dit døbe-navn, som du vil have;
mener jeg ikke at det koster “noget”
Jeg gik ned på kommunen og fik mit rettet til mit pigenavn/døbenavn.
Jeg betalte ikke noget.

Er sundhedskortet (det hedder det gule sygesikringsbevis nu) over 4 år er det gratis.
Pas og kørekort er er god idè at få lavet om…ISÆR når man skal udenlandsk. Navnet skal stemme på pas og de billetter man køber, nemlig. Ellers får man problemer.
Nyt kørekort koster (så vidt jeg husker) 160 kr., pas 115, 600 og 350 altafhængig af alder.
Sidder og laver det på arbejde, da vi har borgerservice på biblioteket.

Jeg har ændret efternavn…

For 8 år siden hed jeg Skeem Andersen … Valgte og slettet Andersen, da jeg brød kontakten med min far .

Det kostede mig ikke noget jeg fik anbefalet ny kører kort, pas og sygesikring.

Det koster altså at få nyt sundhedskort(sygesikringsbevis).

Har lige checket på kommunens hjemmeside(Solrød),jeg render stadig rundt med mit gamle navn og det er temmelig besværligt.

Men alt var faktisk nemmere da jeg hed Jensen:tihi:

Tine Skoglund

Dengang vi blev gift fik min mand helt automatisk nyt sygesikringskort - har nemlig mit efternavn, da jeg ikke gad hedde Jensen :tihi:

Ja jeg ville også helt automatisk have fået et nyt sygesikringsbevis,da vi blev gift.
Men suk,var så smarte at blive gift i al hemmelighed og først afsløre det efter 1 år og så skal man pludselig selv betale :ked:

Tine

[quote=skoglund;339280]Ja jeg ville også helt automatisk have fået et nyt sygesikringsbevis,da vi blev gift.
Men suk,var så smarte at blive gift i al hemmelighed og først afsløre det efter 1 år og så skal man pludselig selv betale :ked:

Tine[/quote]

Det lyder nu mystisk, for folkeregistret trækker altså oplysningerne fra KMD.

Når man vælger at gifte sig i hemmelighed, registreres det altså stadig i alle offentlige regier, såsom cpr, skat osv.

Det kommer an på, hvor man bliver gift :smiley:

Jeg havde en irsk veninde på et tidspunkt, der boede i Danmark, men valgte at blive gift med sin danske forlovede i Irland. Dér får en kvinde automatisk sin mands efternavn ved giftermål (med pigenavn som mellemnavn), men da de kom tilbage til Danmark fik hun at vide på kommunen, at hun ville skulle betale for at få lov til at bruge mandens efternavn, for det var kun gratis, hvis man blev gift i Danmark :S

At de så blev skilt knap 2 år efter gjorde jo, at det blev lidt irrelevant :tihi:

(det her er så tilbage i ca. 1994)

[quote=Temple Bar;339289]Det kommer an på, hvor man bliver gift :smiley:

Jeg havde en irsk veninde på et tidspunkt, der boede i Danmark, men valgte at blive gift med sin danske forlovede i Irland. Dér får en kvinde automatisk sin mands efternavn ved giftermål (med pigenavn som mellemnavn), men da de kom tilbage til Danmark fik hun at vide på kommunen, at hun ville skulle betale for at få lov til at bruge mandens efternavn, for det var kun gratis, hvis man blev gift i Danmark :S

At de så blev skilt knap 2 år efter gjorde jo, at det blev lidt irrelevant :tihi:

(det her er så tilbage i ca. 1994)[/quote] Jaah, men din veninde var formentlig heller ikke dansk statsborger og så er det straks noget andet :slight_smile:

Har man ikke ret til et dansk efternavn, hvis ikke man er dansk statsborger :?

Hun blev gift med en dansker og havde boet i Danmark i nogle år og de havde skullet indsende papirer til de danske myndigheder forud for vielsen - fuldstændigt som havde det fundet sted i Danmark.

Faktisk var svaret fra kommunen, at Danmark ikke anerkendte andre landes regler om navneændring ved ægteskab, ligesom Danmark heller ikke anerkender dobbelt statsborgerskab for folk over 18 år (i modsætning til mange andre lande).