Skille fedt fra stegeskyen

Det kommer an på hvor rent fedtet er … fuglene har ikke godt af fedt der er tilsat masser af krydderi’er.

tror jeg må være træt Lis - fatter ikke en meter ;O) men ja, er også en af dem som er sygdomsramt og ja, er slæbt på arbejdet for jeg kan bare ikke holde ud, at en kollega skulle kaldes ind i dag…så jeg overlever nok… lidt kattegale, så går det jo bedre.

skal lige læse dit råd i morgen, så kører det vist igen

ellers sikke alle de ufattelige kloge mennesker bag sovseånden

Heidi og co

[QUOTE=TrekkieGrrrl;758762]ENDELIG en der har forstået det!! Man skiller da ikke fedtet fra?! Det er jo det der SMAGER af guf!
[/QUOTE]
Adr… :uha:
Undskyld Trekkie, men - ufff! :cool2:
(Er så glad for at det blev kamsteg i år i stedet for and. Så kan man skære fedtet fra kødet… har gjort sådan siden jeg har kunnet spise selv… and er bare - fedtet!)

Nu er det ikke mig der jonglerer med den dér bradepande, det ville ikke gå godt. Men, sovsen laves jo lige fra den varme ovn - så smelter den plastpose ikke? Eller er det en stegepose, måske? :lys-ide:

Hahaha Ann.

Jeg grillede anden og der lå et SOLIDT lag fedt i den støbejernspande jeg havde sat under den, da det hele var koldt og jeg gik ud for at pakke den samen :slight_smile:

Ib syntes godt nok i DEN GRAD han var ved at gå glip af noget da jeg bare smed det ud! Men der var smag og kraft nok i den svinekam vi også fik :slight_smile: til at gi’ en god sovs!

Jeg villle egentlg helst ha’ haft en nakkekam, men Bilka mente åbenbart ikke der var noget der spiste sådan noget til jul, så det var ikke i sortimentet :frowning:

Omvendt ELSKER jeg ande-confit og… det er ikke ligefrem fedtfattigt, så… det er nok mig der er sær :wink:

Jeg glemte at skrive, at jeg syntes det er et godt råd tråden startede med :slight_smile:

tsk tsk - man laver det da bare på rådyr, så er der ingen fedt at fjerne - kan ikke se hvad problemet er :stuck_out_tongue:

Jaja, men først skal man lige køre et ned … ik’ :cool:

hehe…
helt alvorligt: nej - de smager sjældent ret godt… faktisk er de fleste til at smide ud/grave ned/destruere fordi maveindholdet er grast ud i kødet :S ad! spild af liv, spild af kød, spild af bil…

[QUOTE=Ann R;758871]Adr… :uha:
Undskyld Trekkie, men - ufff! :cool2:
(Er så glad for at det blev kamsteg i år i stedet for and. Så kan man skære fedtet fra kødet… har gjort sådan siden jeg har kunnet spise selv… and er bare - fedtet!)

Nu er det ikke mig der jonglerer med den dér bradepande, det ville ikke gå godt. Men, sovsen laves jo lige fra den varme ovn - så smelter den plastpose ikke? Eller er det en stegepose, måske? :lys-ide:[/QUOTE]

nej for alt i verden ikke - ikke at det ikke kan lade sig gøre for selvfølgelig kan det det, men det er bare slet ikke optimalt…

lav hele skidtet i stegepose, si omhyggeligt skyen når stegene (flæsk eller and) er færdig, på frys så det skiller og så skal sovsen laves…

der skal som “chips” (hvorfor har jeg hele tiden lyst til at kalde dig pomfrit fniiiiiiis) nævner bruges fedt til sovsen - og gerne så rigeligt at det giver goid smag - men på ingen måde så meget at gæsterne ender med tyndskid af at spise sovsen… jeg bruger noget der ligner 3-4 spk andefedt, ½ pakke smør og 6 store skefulde mel til at bage op inden skyen kommer i og fonden tilsættes

så er der virkelig smag i sovsen…,

men hele den proces er ubetinget nemmest at styre og gennemføre uden at alt er skoldende hedt og brænder når det rammer huden

husk aldrig at blande andesky og flæske sky hvis i er kritiske med smagen og ønsker andesovs… man kan got lave flæskesovs tilsat andesky unden at det ødelægger noget - men ikke den anden vej. Flæskesky dominerer alt :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;759363]nej for alt i verden ikke - ikke at det ikke kan lade sig gøre for selvfølgelig kan det det, men det er bare slet ikke optimalt…

lav hele skidtet i stegepose, si omhyggeligt skyen når stegene (flæsk eller and) er færdig, på frys så det skiller og så skal sovsen laves…

der skal som “chips” (hvorfor har jeg hele tiden lyst til at kalde dig pomfrit fniiiiiiis) nævner bruges fedt til sovsen -
<klip>
husk aldrig at blande andesky og flæske sky hvis i er kritiske med smagen og ønsker andesovs… man kan got lave flæskesovs tilsat andesky unden at det ødelægger noget - men ikke den anden vej. Flæskesky dominerer alt :)[/QUOTE]

Jam’ - den steg skal da laves lige før den skal spises - ellers er sværene ikke sprøde og den bliver tør. Og så er der ikke tid til at fryse eller køle noget ned, for sovsen skal laves og så skal det hele spises. I hvertfald i min verden :wink:
Fedt - nej tak. Jeg synes ikke det smager godt, uanset hvad andre synes. Hvis du vidste hvor mange gange de ældre på plejehjemmene har himlet op juleaften, fordi både min kollega og jeg skar fedtet fra - jamen, det er jo der smagen sidder. Mit svar var jo at de gerne måtte få det, men jeg kunne altså ikke li’ det :wink:
Sjovt med det med skyen. Vi havde andesky fra tidligere, prøvede at lave sovs af det - men kasserede det, det smagte helt forkert til flæskestegen. Smag og behag, vel :slight_smile:

Jeg synes nu ikke det er noget problem at stå og skimme fedtet fra andefonden direkte fra gryden :slight_smile: Jeg putter (som andre har skrevet) nogle dråber kulør i, så er fedtet nemt at skelne fra selve fonden og så står jeg og fjerner det med en øse. Det tager 2 minutter :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;759464]
Fedt - nej tak. Jeg synes ikke det smager godt, uanset hvad andre synes. Hvis du vidste hvor mange gange de ældre på plejehjemmene har himlet op juleaften, fordi både min kollega og jeg skar fedtet fra - jamen, det er jo der smagen sidder. Mit svar var jo at de gerne måtte få det, men jeg kunne altså ikke li’ det ;)[/QUOTE]

ingen kan heller få mig til at spise det fra fx flæskestegen… det er ækelt i min mund… konsistensen er direkte frastødende - jeg troede vi snakkede om til sovsen :slight_smile: for jeg skærer det også fra på tallerknen men jeg propper det gladeligt i sovsen i flydende form :slight_smile:

andesovs til flæskesteg kan sagtens blive noget rod hvis den ikke er lavet/smagt til så det passer sammen - det vil jeg give dig helt ret i… ligeså vil jeg mene det er synd at bruge flæskesovs til and - det vil dominere den fine andesmag helt :slight_smile:

men at spise fedt… bvadr…

[QUOTE=Battlestar;759601]ingen kan heller få mig til at spise det fra fx flæskestegen… det er ækelt i min mund… konsistensen er direkte frastødende - jeg troede vi snakkede om til sovsen :slight_smile: for jeg skærer det også fra på tallerknen men jeg propper det gladeligt i sovsen i flydende form :slight_smile:

andesovs til flæskesteg kan sagtens blive noget rod hvis den ikke er lavet/smagt til så det passer sammen - det vil jeg give dig helt ret i… ligeså vil jeg mene det er synd at bruge flæskesovs til and - det vil dominere den fine andesmag helt :slight_smile:

men at spise fedt… bvadr…[/QUOTE]
Fed på kød eller i sovs er lige ufff for mig. Selvfølgelig undgår man det ikke helt, men så meget som muligt, helst. :wink:

Når vi snakker synligt fedt på kød, er jeg SÅ sart. Alt bliver skåret fra.

Meeen, jeg har trods alt lært at fedt giver smag. :smiley:
Så her juleaften fik både and og flæskesteg god med tilbehør/krydderier, da de blev stegt.
Min lillebror og jeg snakkede lidt om det, men blev enige om at lave sovsen på sky fra begge.

Og det blev velnok den bedste sovs jeg nogensinde(!!) har smagt!
I starten smagte den kraftigt af flæskesteg, med nelliker og laurbærblade … i eftersmagen kom så and med æbler, svesker og mandarin.
Den sovs var intet mindre end fantastisk!!

… jeg tog også resten med hjem til køleskabet. :tihi:

Hvad angår “at skille fedt fra sky”, så tak for tippet, Lis. :slight_smile:

Jeg plejer bare at kunne tage det værste fra toppen med en øse - men det kan jo ske, at jeg en dag må tage “kraftigere midler” i brug - så hænger dit tip klart ved. :slight_smile:
/sagde den 26-årige med hverken forældre eller bedsteforældre. Og så må man jo få sine husmoder-tips andetsteds … kattegale, f.eks. :thumbup::høhø: