Skille fedt fra stegeskyen

det er da en pestilens.

Det er det ikke mere - lige før det er årets bedste gave.

Tag en kande, betræk den indvendig med en plastivpose hæld sky og fedt i. Lad fedtet gå til tops, løft posen lidt op fra kanden, klip et lille hul i bunden af posen - fjern posen når skyen er i kanden og fedtet vil ud af hullet.

Det virker - det er hurtigt og nemt.

Jeg fik for et par år siden en fedtskillerkande af min svigermor…den er nu bare smart.

Stil det i en bøtte i køleskabet. Fedtet lægger sig i toppen, størkner og bliver hårdt - og kan nemt fjernes… (Duer kun når man gemmer skyen til en anden gang)

Sådan en har jeg haft i mange år, den er ski´ go´!
VH
Susanne

Sådan en har jeg også, den er halvdårlig - posen er nemmere og mere effektiv og skal ikke vaskes af - og ligeledes behøver man ikke ha’ det kølet ned for at skrabe fedtet af

[QUOTE=Susanne W;758677]Sådan en har jeg haft i mange år, den er ski´ go´!
VH
Susanne[/QUOTE]
Jeg grinede noget da jeg fik den, og syntes det var den mest åndsvage gave ever…det grin har jeg tørret af mange gange siden da :wink:

I behøver slet ikke alt det besvær… kom et par dråber madkulør i skyen/fedt… rør lidt rundt og lad det stå. Efter et kort øjeblik kan I se hvor fedtet er og kan nemt skumme det af. Fedtet tager ikke imod madkuløren. :wink:

Helt rigtigt - men øvelsen går stadigvæk på at få fedtet væk, på den nemmeste og hurtigste måde:-)

JO jo bestemt da - jeg syns bare det er hurtigt at hælde skyen i gryden, kulør på og så skumme fedtet af :wink:

Det var da et rigtig godt tip, tak for det Lis :slight_smile:

Jeg købte min i USA - Claus gloede godt nok lidt, men han er jo vant til at jeg slæber lidt af hvert med hjem, og jeg har ikke lavet sovs uden siden da, for 7-8 år siden :ok: Ja, den skal godt nok vaskes af bagefter - det ordner opvaskemaskinen, den kører jo alligevel.
VH
Susanne

jeg propper det i fryseren - så stivner det nok til at fedtet falder af i en klump når jeg vender skålen på hovedet:)

Ehh… Er fedtet ikke med til at lave smag?..

Jeg ku’ ikk’ drømme om at skille fedtet fra… - så må jeg løbe til købmanden i stedet!

[QUOTE=KartoffelChips;758755]Ehh… Er fedtet ikke med til at lave smag?..

Jeg ku’ ikk’ drømme om at skille fedtet fra… - så må jeg løbe til købmanden i stedet![/QUOTE]

Sgi da ikke når det er 50/50 fedt og sky.

[QUOTE=KartoffelChips;758755]Ehh… Er fedtet ikke med til at lave smag?..

Jeg ku’ ikk’ drømme om at skille fedtet fra… - så må jeg løbe til købmanden i stedet![/QUOTE]

ENDELIG en der har forstået det!! Man skiller da ikke fedtet fra?! Det er jo det der SMAGER af guf!

Hilsen Trekkie der er hjemkommet fra Svigermors gode julebuffet med dejlig KOLDT, KOGT FLÆSK! Så kan sylte godt gå hjem og lægge sig. Nellikeflæsk ved man hvad er! (ved ikke om det LIGE er den opskrift min svigermor bruger men den lyder meget rigtigt. Og hendes mand er fra den egn så det passer osse :slight_smile: )

[QUOTE=KartoffelChips;758755]Ehh… Er fedtet ikke med til at lave smag?..

Jeg ku’ ikk’ drømme om at skille fedtet fra… - så må jeg løbe til købmanden i stedet![/QUOTE]
Du har vist aldrig stegt ænder ?? :slight_smile:

Jeg er mere interesseret i noget der virker på den dersens fedtafgift også? :wink: Det er jo lige før det er blasfemi at udskille sådan noget “guld”…

:tihi: Den var go’

Godt til mejsebolde …

Jeg har sådan en stor stegepipette - kan ses HER
Så suger man bare alt skyen op som er nedenunder fedtet, det tager under et minut :slight_smile: