Skimmelsvamp - Jeg ser spøgelser efterhånden

Sorry, jeg har brug for luft, så håber det er ok jeg lige skrive en længere smøre her… Det kan helt sikkert ikke gøres på få ord med alle de tanker jeg har i hovedet pt…

Jeg er simpelthen så forvirret og ved snart ikke om det er overkill alt det vi har gang i der hjemme. :S

Vi har jo i forbindelse med skybrudet i Juli fået lavet luft og “klister” prøver for skimmelsvamp i kælderen, samt stuen og mit og kæresten soveværelse.
Desværre viser prøverne der er leve dygtig skimmelsvamp i stuen og der skal gøres noget ved dette. Jeg bliver kort efter skidt. Jeg bliver stakåndet og selvfølgelig mere og mere træt da luften er dårlig hos mig. Sidste fredag tage jeg “akut” på hospialet og får mine tal sort på hvidt. Kort sagt, så er det skidt. Bliver det ikke bedre så kom det næste forløb før end jeg håbede, og det fylder meget hos mig…

Planen har været jeg ikke måtte være hjemme når der kom håndværker og gik i gang i kælderen, jeg skulle være på Læsø men det blev aflyst pga. min nyresten… Det er så måske meget godt.

I al hast får vi fat i forsikringen om fredagen og de siger vi bare skal finde hotel for 14 dage! Vi finder et og efter hospitalet tager jeg hurtig hjem og pakke en masse til mine 14 dage væk hjemme fra og tjekker ind kort efter mit værelse er booket!

Jeg skal desværre starte IV kur op igen, selv om det kun er små 14 dage siden jeg sluttede den sidste, så det var lige 2½ månede før tid, ikke hvad jeg liiiige gad, men det må jeg jo bare accepterer og håbe det hjælper! Samtidig starter jeg op med en ny inhalation. Hold da op, den gør hverdagen lettere hvis den virker og jeg beholder den. :smiley: Så det er da et plus! :ok:

Jeg synes jeg har fået det bedre, som jeg havde det inden jeg blev skidt. Nu er mit “problem”, at jeg ikke ved hvad der gør at jeg synes det går bedre. Er det fordi jeg er væk hjemmefra? Er det fordi jeg får IV kur igen? Eller er det min nye inhalation? Eller bare det hele…?

Ud over de tanker, så går de meget på nu her, HVAD der skal gøres der hjemme før end jeg kommer hjem. Der kommer prof rengøringshold og gør stueeagen ren når håndværkerne er færdige i kælderen. - Men ak, skal man gøre mere selv?

Jeg indrømmer jeg ser spøgelser OVER ALT nu! Stod det til mig kom alt ned og ud, det der kunne vaskes blev det, det der ikke kan, smides ud!
Men er det for overkill eller mon det rette at gøre. - Jeg har forsøgt at skrive til et firma som har med skimmelsvamp for at hører om de har gode råd.

Problemet er jo vi ikke kan se skimmelsvampen et sted. - Så er det “bare” fordi vores friskluftsanlæg/ventilationsanlæg har været slukket ned i ca. 2 måneder, og vi ikke har tænkt over a lufte ud at det er kommet. Er det fordi det ikke er nok med rengøring 1 gang om ugen? Kom det fra kælderen? Ligger der noget i rørene som har spredt det hele på den måde. Imorgen kører vi ud med prøver fra 2 rør, og får testet om der er svampesporer i dem, for så skal det i hvert fald renses/vaskses inden der kommer rengøring.

Skal sengene smides ud? Skal kradsetræer oså smides ud, de kan jo ikke liiige vaskes. Skal gulvtæpper som ligger løst i stuen ud, eller kan vi bare damprense dem? Skal alt tøj vaskes som ligger i skabene? Skal alle ting på hylder og i skuffer vaskes af, det som kan og andet smides ud?

Jeg må indrømme jeg er klar til at skifte det hele ud, men ak det står pengene desværre heller ikke til, men på den anden side er det bare ærgerligt, det gælder mit liv i sidste ende hvis denne skimmelsvamp er så slem som jeg og familien gør den til. Men måske en grundig rengøring af fladerne er nok, og så lige vask af gardiner og katte senge evt. - Og så er der slet ikke mere i det?

Gud jeg var klog og kunne se hvad vi sklle gøre.

Men at have en læge som siger: Kan i ikke flytte?
Nårh ja, det gør vi da bare lige på et snup tag! :S Jeg tvivler på det er til at få solgt huset som tiderne er nu. Og ja, så skulle finde noget nyt man har råd til. - Men det er ikke betrykkende at have en læge som siger dette da jeg kommer ind om fredagen… :surrender1:

Ak ak, ja sorry det blev langt - Tak hvis du har læst så lang. :slight_smile:

Skulle nogle være nået her til, og evt sidde med erfaringer, så modtager jeg med kyshånd!

NB: Sorry hvis dette opfattes som ynk, det er ikke meningen. Jeg har bae brug for lidt luft…

-kramer det er ikke nemt at være dig

Tak for kram! :slight_smile:
Jeg indrømmer jeg ikke synes det er så sjovt i disse dage… Men det bliver jo forhåbentlig godt i sidste ende. :slight_smile:

jeg har ingeb råd - men jeg har altid et kram

:kram:

Åh Camilla - jeg kan ikke hjælpe dig, men jeg forstår dig. :kram: Der var en periode, hvor jeg bakkede i panik, bare der var mug på leverpostejen. Det har klart hjulpet mig at flytte i noget nyt og moderne og tørt kombineret med medicin (at vi så nok ikke har råd til at blive her er noget andet). Men det ER jo ikke bare lige noget man gør…
Du har min sympati. Håber du får en løsning på det - snart! :kryds:

[QUOTE=Battlestar;735163]jeg har ingeb råd - men jeg har altid et kram

:kram:[/QUOTE]
Et kram varmer så dejligt lige nu! :slight_smile: Tak!

[QUOTE=Ann R;735168]Åh Camilla - jeg kan ikke hjælpe dig, men jeg forstår dig. :kram: Der var en periode, hvor jeg bakkede i panik, bare der var mug på leverpostejen. Det har klart hjulpet mig at flytte i noget nyt og moderne og tørt kombineret med medicin (at vi så nok ikke har råd til at blive her er noget andet). Men det ER jo ikke bare lige noget man gør…
Du har min sympati. Håber du får en løsning på det - snart! :kryds:[/QUOTE]

Tak Ann. - Ja, jeg forstå godt du panikkede. Det er dejligt du kom gennem dit forløb! Skidt i ikke kan blive.

Jeg håber også snart vi kan fnde ud af noget, om hvad vi skal gøre og ikke skal gøre. :kryds:

Sødeste Camilla…:kram:

Jeg tror ikke der er NOGEN herinde på KG, der læser dette som ynk! Men jeg tror vi alle føler så utrolig meget med jer, nu I skal igennem dette! Desværre er mit eneste råd at “VÆRE EFTER FORSIKRINGSSELSKABET”… Altså vær på nakken af dem! Jeg ønsker virkelig det bedste for jer… Og jeg forstår du ser spøgelser - og det kommer du nok til længe fremover… Varme tanker din vej:kram:

Hvor jeg dog føler med dig :kram: :kram:

Jeg har boet i en lejlighed med skimmelsvampe. MANGE skimmelsvampe.

14 dage efter at jeg flyttede ind, begyndte alle ydervægge at blive lodne :frowning:

Selv skærebrædderne var lodne :frowning:

Jeg valgte at flytte.

[QUOTE=Marianne;735380]Sødeste Camilla…:kram:

Jeg tror ikke der er NOGEN herinde på KG, der læser dette som ynk! Men jeg tror vi alle føler så utrolig meget med jer, nu I skal igennem dette! Desværre er mit eneste råd at “VÆRE EFTER FORSIKRINGSSELSKABET”… Altså vær på nakken af dem! Jeg ønsker virkelig det bedste for jer… Og jeg forstår du ser spøgelser - og det kommer du nok til længe fremover… Varme tanker din vej:kram:[/QUOTE]

Jeg takker. :slight_smile: - Rigtig mange skriver det er en forsikringssag, men det kan jeg ikke se… Vi aner ikke hvor og hvad det kommer af, men vores forskring har været super i forbindelse med skaderne fra skybruddet, så vi kan ikke klage!

Vi ved ikke helt hvordan vi skal gribe denne omgang an’… Suk

[QUOTE=DK Blackangel;735384]Hvor jeg dog føler med dig :kram: :kram:

Jeg har boet i en lejlighed med skimmelsvampe. MANGE skimmelsvampe.

14 dage efter at jeg flyttede ind, begyndte alle ydervægge at blive lodne :frowning:

Selv skærebrædderne var lodne :frowning:

Jeg valgte at flytte.[/QUOTE]

Føj, det lyder rigtig grimt det du var igennem Susanne. :frowning:

Vi kan jo “desværre” ikke se det skimmelsvamp vi har i stuen. Om det er godt eller skidt har jeg ingen idé om… hmmm

Altså hvis skimmelsvampeangrebet er startet efter skybrudet så er det vel det der er årsagen? Og så må den forsikring der har dækket de øvrige skader vel også kunnet hjælpe her?

Jeg har også prøvet at bo et sted hvor alting muggede. Træhylder og vægge var lodne af mug. Sært nok blev vi ikke syge, nok fordi der samtidig var så utæt alle vegne… men det var nu rart at flytte.

MEN e vi flyttede fra var også noget lejet - det er noget mere besværligt at “bare flytte” hvis det er ens eget hus - for, udover at man ikke bare sælger et hus, så sælger man jo SLET ikke “bare” et hus der er befængt med skimmelsvamp.

Det er en rigtig møgsituation I er havnet i! Og jeg håber det kan klares med rengøring og udluftning og udskiftning af mindre end HELE inventaret :uha:

:kram: Held og lykke!

[QUOTE=TrekkieGrrrl;735492]Altså hvis skimmelsvampeangrebet er startet efter skybrudet så er det vel det der er årsagen? Og så må den forsikring der har dækket de øvrige skader vel også kunnet hjælpe her?

Jeg har også prøvet at bo et sted hvor alting muggede. Træhylder og vægge var lodne af mug. Sært nok blev vi ikke syge, nok fordi der samtidig var så utæt alle vegne… men det var nu rart at flytte.

MEN e vi flyttede fra var også noget lejet - det er noget mere besværligt at “bare flytte” hvis det er ens eget hus - for, udover at man ikke bare sælger et hus, så sælger man jo SLET ikke “bare” et hus der er befængt med skimmelsvamp.

Det er en rigtig møgsituation I er havnet i! Og jeg håber det kan klares med rengøring og udluftning og udskiftning af mindre end HELE inventaret :uha:

:kram: Held og lykke![/QUOTE]
Om det er kommet pga. skybruddet vides desværre ikke med sikkerhed. Men jeg tror det da jeg efter det kom, har fået det gradvist dårligere og dårligere, og aldrig været så syg som jeg har de sidste par måneder…

Som sagt er forsikringen iden over, men jeg har bare svært ved at vuderer hvor “meget vi an forlange”. Alts erstatning for. - Ham som har vores sag i forbindelse med skybruddet snakker min mor tit med, jeg er slet ikke inde over da jeg ikke har kunne have noget med det at gøre. Hun siger han er så fortvivlet og ked af det går mig som det gør. - Tænk en mand man ikke kender kan blive så ked af mit helbred går ned. Han kan i bund og grund jo være ligeglad… Han vil os kun det bedste.

Heldigt i kunne komme ud fra det lejet hus. Ja, der må det være lidt nemmere at komme videre. - Jeg håber vi får has på det her, så vi ikke står og skal flytte i sidste ende… Jeg tror det ikke, og håber det heller ikke.

Tusinde tak! :slight_smile:

Øv det er da godtnok en lortesituation og pas på helbreddet. Skimmelsvamp er noget lort. Hvis din læge spørger om I kan flytte så er heller ikke skidt. Du får også lige en krammer herfra inden jeg skriver videre
-kramer

Hvis der er meget skimmelsvamp i boligen er der sandsynligvis for fugtigt. Skimmelsvamp ELSKER fugt, så hvis der er fugtigt og ellers noget de kan leve af så sætter de sig fast, fx på en mur også hygger de sig. Har I fået tjekket fugtniveauet i jeres bolig? I forbindelse med ovennævnte skybrud har forsikringen så sendt affugtere ud i jeres bolig? Det er i hvert fald en rigtig god ide at starte med at tjekke det. Det kan du muligvis også klare selv, måske matas har måleudstyr til måling af fugtighed? Max. værdier for anbefalet fugtighed i boligen kan du garanteret google på nettet. Din forsikring bør også vide sådan noget.

Du kan også prøve at gå ind på www.bolius.dk, det er et vidensforum for boligejere. Prøv at søg på skimmelsvamp, så dukker der en del op. De skriver som regel i et rimeligt forståeligt sprog, også så lægfolk kan forstå det. Her er lidt at starte på:

  1. Alt om skimmelsvamp
  2. Sådan fjerner du skimmelsvamp i din bolig
  3. Symptomer ved skimmelsvamp

Bolius har også nogle rådgivningsfunktioner. Om disse koster noget ved jeg dog ikke. Men de kan måske komme ud og kigge på det, de har alle mulige eksperter tilknytte. Hvis ikke de gør sådan noget kan de sandsynligvis komme med et bud på hvem/hvilke firmaer der er gode til at klare sådan noget. Det går muligvis hurtigere at kontakte dem selv fremfor at skulle vente på at forsikringen får gjort det. Men det skal selvfølgelig heller ikke være sådan at du skader din egen sag ved at kontakte nogen i en forkert rækkefølge hvis det så bliver et spørgsmål om at forsikringen så pludselig ikke vil hjælpe.

RIGTIG GOD BEDRING OG PAS PÅ HELBREDDET. Skimmel er ikke til at spøge med!

Vi havde vandskade engang (et 200-liters akvarium på 1. salen der revnede…)
Der havde vi affugtere stående i døgndrift i to uger. Og det var “kun” 200 liter. Ved skybruddet kom der garanteret en hel del mere.

Dengang var der folk fra skadesservice ude og måle fugt med sådan en … dims… Aner ikke hvad det var men de holdt den op mod lofter og vægge og fortalte os vi skulle leve med affugterne et par dage endnu. Så kom de og målte igen og anden gang blev huset erklæret tørt (der var vi osse allesammen blevet vanvittige af at høre på de affugtere… de LARMER)
Muligvis kan man leje sådan en fugtmåler et sted. Måske gennem forsikringen? Jeres husforsikring altså. De er jo også interesserede i at huset er ok så de ikke senere skal betale for hussvamp eller det der er værre…

Men få tjekket om huset er tørt. Det kan sagtens se tørt ud og så være vådt “indeni” - hvis f. eks. isoleringen har trukket vand.

Så længe huset ikke er knastørt vil skimmelsvampen være umulig at udrydde.


Og nu sidder jeg så og tænker på de der røgbomber mod ringorm… det er jo også en svamp… Er der mon nogen der har prøvet at bruge dem mod skimmel?

Vi havde vandskade engang (et 200-liters akvarium på 1. salen der revnede…)
Der havde vi affugtere stående i døgndrift i to uger. Og det var “kun” 200 liter. Ved skybruddet kom der garanteret en hel del mere.

Dengang var der folk fra skadesservice ude og måle fugt med sådan en … dims… Aner ikke hvad det var men de holdt den op mod lofter og vægge og fortalte os vi skulle leve med affugterne et par dage endnu. Så kom de og målte igen og anden gang blev huset erklæret tørt (der var vi osse allesammen blevet vanvittige af at høre på de affugtere… de LARMER)
Muligvis kan man leje sådan en fugtmåler et sted. Måske gennem forsikringen? Jeres husforsikring altså. De er jo også interesserede i at huset er ok så de ikke senere skal betale for hussvamp eller det der er værre…

Men få tjekket om huset er tørt. Det kan sagtens se tørt ud og så være vådt “indeni” - hvis f. eks. isoleringen har trukket vand.

Så længe huset ikke er knastørt vil skimmelsvampen være umulig at udrydde.


Og nu sidder jeg så og tænker på de der røgbomber mod ringorm… det er jo også en svamp… Er der mon nogen der har prøvet at bruge dem mod skimmel?

[QUOTE=Vipstøsen;735950]Øv det er da godtnok en lortesituation og pas på helbreddet. Skimmelsvamp er noget lort. Hvis din læge spørger om I kan flytte så er heller ikke skidt. Du får også lige en krammer herfra inden jeg skriver videre
-kramer

Hvis der er meget skimmelsvamp i boligen er der sandsynligvis for fugtigt. Skimmelsvamp ELSKER fugt, så hvis der er fugtigt og ellers noget de kan leve af så sætter de sig fast, fx på en mur også hygger de sig. Har I fået tjekket fugtniveauet i jeres bolig? I forbindelse med ovennævnte skybrud har forsikringen så sendt affugtere ud i jeres bolig? Det er i hvert fald en rigtig god ide at starte med at tjekke det. Det kan du muligvis også klare selv, måske matas har måleudstyr til måling af fugtighed? Max. værdier for anbefalet fugtighed i boligen kan du garanteret google på nettet. Din forsikring bør også vide sådan noget.

Du kan også prøve at gå ind på www.bolius.dk, det er et vidensforum for boligejere. Prøv at søg på skimmelsvamp, så dukker der en del op. De skriver som regel i et rimeligt forståeligt sprog, også så lægfolk kan forstå det. Her er lidt at starte på:

  1. Alt om skimmelsvamp
  2. Sådan fjerner du skimmelsvamp i din bolig
  3. Symptomer ved skimmelsvamp

Bolius har også nogle rådgivningsfunktioner. Om disse koster noget ved jeg dog ikke. Men de kan måske komme ud og kigge på det, de har alle mulige eksperter tilknytte. Hvis ikke de gør sådan noget kan de sandsynligvis komme med et bud på hvem/hvilke firmaer der er gode til at klare sådan noget. Det går muligvis hurtigere at kontakte dem selv fremfor at skulle vente på at forsikringen får gjort det. Men det skal selvfølgelig heller ikke være sådan at du skader din egen sag ved at kontakte nogen i en forkert rækkefølge hvis det så bliver et spørgsmål om at forsikringen så pludselig ikke vil hjælpe.

RIGTIG GOD BEDRING OG PAS PÅ HELBREDDET. Skimmel er ikke til at spøge med![/QUOTE]

Jeg har slet ikke tænkt på at søge ved bolius, tak for det tip, det vil jeg kigge på senere i aften! :slight_smile:

Vi har fået målt fugt i væggene i kælderen op til flere gange i forbindelse med skybruddet. Vi fik en affugter fra forsikringen, men heldigvis kunne vi låne en mega affugter af en svigerforældrerne kender, så den var bare GULD værd!

Men mht. fugt måler der er lavet, så er jeg på bar bund med hvad der er ok. - Vi har haft fugt målinger på over 105, og fik afvide det var fint. Andre der kom sagde 80 var MAX. Sidste besked vi fik via mal/brev var at 140 var aceptabelt, taget i betrakning hvad vejr vi havde haft og pga skybrud. - Jeg synes den grund er lam og ubrugbar!

Måske vi skulle få fat i en fugtmåler og se hvad alle tal egentlig viser nu. Måske det er laver nu med fugten, men jeg ved det ikke… :?

Tusnde tak for råd og link, det vil jeg helt sikkert se nærmer på! TAK! :ok:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;735954]Vi havde vandskade engang (et 200-liters akvarium på 1. salen der revnede…)
Der havde vi affugtere stående i døgndrift i to uger. Og det var “kun” 200 liter. Ved skybruddet kom der garanteret en hel del mere.

Dengang var der folk fra skadesservice ude og måle fugt med sådan en … dims… Aner ikke hvad det var men de holdt den op mod lofter og vægge og fortalte os vi skulle leve med affugterne et par dage endnu. Så kom de og målte igen og anden gang blev huset erklæret tørt (der var vi osse allesammen blevet vanvittige af at høre på de affugtere… de LARMER)
Muligvis kan man leje sådan en fugtmåler et sted. Måske gennem forsikringen? Jeres husforsikring altså. De er jo også interesserede i at huset er ok så de ikke senere skal betale for hussvamp eller det der er værre…

Men få tjekket om huset er tørt. Det kan sagtens se tørt ud og så være vådt “indeni” - hvis f. eks. isoleringen har trukket vand.

Så længe huset ikke er knastørt vil skimmelsvampen være umulig at udrydde.


Og nu sidder jeg så og tænker på de der røgbomber mod ringorm… det er jo også en svamp… Er der mon nogen der har prøvet at bruge dem mod skimmel?[/QUOTE]

Puha’, ja affugter larmer meget. Dem vi havde kørende i kælderen kunne man også hører oppe i stueplan, man blev lidt træt af dem efter 2 måneder… =/ Men det måtte jo bare til. Vi fik efter sidste fugtmåling afvide de besemt ikke måtte kører mere, til trods for jeg fik andet afvide tror 4 dage for inden, og fugt tallene vidst bestemt ikke var blevet bedre. - Jeg er total rundforvirret efterhånden…

Heldigvs er den smugle isolering vi havde i kælderen taget ned, så vi kn har de “rå vægge”, så det eneste som skal kunne syg fugt, er de muret vægge og en trætrappe. Og den håber jeg tømrerne har kigget på i dag som de lovede! Men jeg tvivler. :S

Som sagt, så ham som har vores sag gør virkelig hvad han kan. I dag var rengøring ude og fik snakket med min mor om hvad der skal gøres. Hun vil jo have ALT i stue etagen vasket af/ned, og han ville lige vende det med forsikringen og få endeligt OK på det, men jeg forventer ikke det bliver et problem! :kryds: Men hun skule bare ringe når håndværkerne var færdige og vi har fået svar på prøverne fra friskluftsanlægget, at der forhåbentlig ikke ligger svampesporer der , for så skal det rengøres først!

Jeg kender ikke til de rørbomber du snakker om? Jeg har kun hørt om generalt rengøring i denne forbindelse.

Jeg skal tjkke ud fra hotellet her Fredag morgen, og der er de ikke færdige der hjemme. Tømrer skal arbejde over for at blive færdige i dag. Ja, de skulle have været færdig Fredag i sidste uge. Suk

Jeg tjekker ind på et ndet hotel fredag til lørdag, og så tilbage her til. Det er sq lidt besværligt, men sådan er det jo bare. Og så er jeg tjekket ind her på “ubestemt tid”. Håber og regner med at komme hjem mid næste uge, men nu må vi se. - Det kommer an’ på prøvesvar, rengøring osv.

Imorgen skal jeg til forhåntlig udskrivning, håber ikke jeg får forlænget min IV kur, men nu må jeg se hvad tallene viser. :kryds: Selv har jeg ingen ide. Har nok ikke “turde” gøre mig tanker omkring hvad jeg kan forvente…

For faen i helvede, spild af penge! Vi fik svar på prøverne fra ventilationsrørne i dag. De kan se der er noget, men vi kan ikke få svar på hvad. LATTERLIGT! Troede de kunne sige om der var svampesporer eller ej. Fedt at smide flere tusinde afsted på det! :doh:
Håber der imorgen vl starte rengøring selv om tømrer selvfølgelig stadig ikke er færdig. Han lovede det blev igår, men sagde det desværre først blev idag. Og idag blev det så heller ikke!

Åhhhhhh jeg er så TRÆT af at de lover og lover, og ikke en skid overholder de deres aftaler!!! :argh:

Nu er jeg nået der til at når rengøring af flader er ordnet så tager jeg hjem igen. Gider ikke alle ting skal vaskes, ej heller alt tøj. - Det er åbenbart ikke “noget”. Og så må det være sådan!

Føler lige så godt jeg kunne have været hjemme de sidste 2 uger. Spild af tid og penge.

Ak ja, jeg er lidt “negativ” lige nu, beklager… :S

:kram::kram::kram:

Det gør mig virkelig ondt for jer, og jeg kan godt sætte mig ind i, hvor frustrerende det er :kram: :kram:

Kære Kimilla -kramer -kramer
Sikke en møgsituation!! Nedenstående her er lige en brainstorm på hvad jeg tænker på når jeg læser ovenstående sat i forhold til hvad jeg ved fra min uddannelse, kombineret med egne erfaringer fra en møglejlighed med rigtigt dårligt indeklima.

For faen i helvede, spild af penge! Vi fik svar på prøverne fra ventilationsrørne i dag. De kan se der er noget, men vi kan ikke få svar på hvad.
[ol]
[li]Umiddelbart vil jeg sige at de mennesker/det firma der har udført analysen på jeres ventilationsrør ikke har gjort deres arbejde godtnok. Hvis man er uddannet indenfor specialet mikrobiologi er det en forholdsvis simpel analyse at lave en rendyrkning udfra de svampesporer der bliver opsamlet. Rendyrkning vil sige at man finder ud af præcist hvad det er for en svamp/svampe der er tilstede.[/li][li]Ofte kræver det ikke andet end at sætte en lille plasticskål (petriskål) op med et gele-agtigt materiale i bunden (agar) op det sted hvor man vil undersøge for tilstedeværende skimmelsvampe. Så lader man skålen stå en times tid, så tager man den væk, sætter låg på, og dyrker hele molevitten. Hvis man så ydermere sætter gang i jeres ventilationssystem samtidig med at den her petriskål står der, så vil der blæse svampesporer væk fra evt. skimmelsvamp-kolonier der måtte være tilstede i ventilationsrørene. Det er muligt at firmaet ikke selv kan undersøge hvad det er for nogen skimmelsvampe, men så findes der laboratorier der kan![/li][/ol]Når det så er sagt, er det ikke sikkert at det overhovedet hjælper dig at vide hvilke svampe der er idet der er nogen mennesker som er mere følsomme overfor skimmelsvamp og reagerer generelt på dem.

Men at have en læge som siger: Kan i ikke flytte?

Du skriver også et eller andet sted noget med “inhalation” (og jeg kan ikke finde det). Anyway… har du astma eller noget der ligner? Når du skriver om din læge… er det så en “alm” praktiserende læge eller er det en speciallæge? Mange gange ved speciallægerne meget mere end de praktiserende læger. Der er dog også en del praktiserende læger som er rigtig gode til de her lidt mere specialiserede læger. Hvis din læge er en alm. praktiserende læge som ikke har en speciel interesse i det du lider af/fejler, så kunne det måske være en ide at få en henvisning til en specialist?

Der kommer prof rengøringshold og gør stueeagen ren når håndværkerne er færdige i kælderen. - Men ak, skal man gøre mere selv?

Fint nok at der kommer et prof. rengøringshold. Men hvis problemet er svamp og de ikke bruger svampedræbende midler, så er du ligevidt. Personligt har jeg selv haft problemer med en oversvømmet kælder (40 cm vand overalt som var sunket ned i betonen) Det oprydnings/rengøringssselskab der var tilknyttet vores forsikringsselskab kom ud og ryddede op, dvs. fjernede alt i kælderen, ryddede op dernede, sprøjtede med svampedræbende midler, og satte efterfølgende affugtere op dernede. Kælderen lugtede ikke skidt efterfølgende, altså af mug, men jeg kunne jo se på nogen af tingene dernede at der var små mugkolonier på dem. Det der virkelig ikke skulle bruges blev smidt ud, og resten sprøjtet ind i konc. rodalon (svampedræbende middel). Det der blev sprøjtet i rodalon, stod så i blød som angivet på flaskerne, og vasket ned med vand bagefter og tørret. Den behandling dræber svamp så meget at det ikke burde komme tilbage. Den behandling kan også bruges til tekstiler, du skal bare sørge for at du bruger Rodalon til indendørs brug. Det vil nok også være smartest hvis du får en anden (mor el. måske kæreste) til at sprøjte det ind hvis I gør det her. Det er lidt krasse sager og ikke sjovt at få i lungerne så brug en maske hvis I kaster jeg ud i det her.

Kæresten og jeg havde store problemer med et skab i et badeværelse hvor der var en del kuldebroer. Der lugtede af mug og vi kunne ikke lure hvor det kom fra, før vi pillede et skab ned fra væggen. Det var fuldstændig grønt og loddent bag på. Det fik ovenstående rodalonbehandling, blev vasket ned og blev tørret godt igennem før det kom igen. Jeg tror bagsiden var af masonit, men i hvert fald et materiale som er fyldt med små huller hvor svampe kan komme ind alle steder. Vi så aldrig svampe bag på det skab igen efter den behandling.

Rigtig god bedring!!!