Skovkat eller ragmuffin

Kære katteelskere
Tak for jer dejlige fotos og kommentarer🤗 efter 10 år uden to skønne norske skovkatte har jeg nu sagt til min kone

” Når du eller jeg dør skal JEG have en kælen kastreret rød hankat​:grin: Bliver helt MISundelig når jeg ser denne fine hjemmeside. Sølvi og Mumle hed de ( vedhæftet)og afhængig af en fremtidig kattekærestes køn bliver det eet af navnene.Min gudmors sidste tre hunde som hed det samme i :+1:Jeg har et dilemma: skal jeg se efter en Ragmuffin eller atter en Norsk Skovkat, og hvor søger jeg henne. Bedste hilsner

7 Synes om

Er det Ragdoll du mener eller er Ragmuffin en bestemt blanding?

Ragamuffin mener jeg er en version af ragdoll som ikke er masket… Jeg ved egentlig ikke om den er blevet godkendt i Danmark, men det er en godkendt race i USA i hvert fald.

4 Synes om

Sådan groft sagt så er Ragamuffin kattens Labradoodle. Altså i forvejen udmærkede racer, der er blevet parret sammen til noget? fordi? :slight_smile: Det kan man synes om eller lade være :slight_smile: Men den er ikke godkendt i FIFe, som er den største organisation i Danmark. Altså skal du formentlig til udlandet, for at finde sådan en killing.
Norsk skovkat… en i Danmark stor race, de har deres egen specialklub HER de ved et og andet :wink:
Ellers er der JYRAKs salgsside , hvor du også finder en del opdrættere :slight_smile: Pøj pøj med at finde ny kat :slight_smile:

7 Synes om

Googled navnet og fandt en ret stor debat her inde fra i 2012.
Dengang var der en opdrætter, som nogle med ragdoll ikke brød sig om. Men det kan jo også for ragdoll føles som.om.man ødelægger deres race. Jeg kan ikke helt lure om de er godkendt af tica men racen er godkendt af nogle klubber.

Man bliver nemt lidt ah, ih og øh når man høre om racer som er en blandingsrace hvor man har blandet ragdoll med mco, norske skovkatte osv.
Den del vil i sig selv gøre mig skeptisk for så skal man kigge på stamtavlen og sætte sig ind i arvelige sygdomme ved alle racer der er blandet.

Groft sagt er det nemmere at købe en norsk skovkat da man nemmere kan lærer om forfæderens heldbred og man ved at der er krav om at nogle ting skal testes for før man får en stamtavle. (For at sikre sig sunde katte og killinger)

3 Synes om

Ragamuffin er ikke så “farlig” som den kan lyde.

Nej, den er ikke godkendt af FIFe - og for øvrigt heller ikke af f.eks. TICA - men hvis man spørger Ann Baker, der er krediteret som den oprindelige opdrætter bag Ragdoll-racen, så er Ragamuffin bestemt ikke en blandingskat.

Ragamuffin (eller Cherubim, som den også omtales som) er en variation af Ragdoll, der tillader flere farver, mønstre og øjenfarver end den normale Ragdoll-standard. Der er blandt Ragdoll-opdrættere mange diskussioner om, hvad der er en “rigtig” Ragdoll og mange opdrættere gør meget ud af at pointere, at deres kat er af “Traditional lines” (disse omfatter bestemt ikke Ragamuffin-linjer).

Når det så er sagt, er der stor forskel på en Norsk Skovkat og en Ragdoll, både i forhold til temperament og pelspleje og det synes jeg er den vigtigste beslutning at tage :slight_smile:

7 Synes om

Du får nok svært ved at finde en ragamuffin her i DK når den ikke er godkendt i hverken FIFe eller TICA, hvorunder langt størstedelen af alle danske opdrættere registrerer deres katte :smil:

Er det fordi den norske skovkat har bevæget sig væk fra de katte du oprindeligt havde, eller er der andre årsager til at du overvejer en ragamuffin? De er nemlig meget forskellige fra norsk skovkat i både aktivitetsniveau, måde at være kælne på, intelligensniveau etc. :smil:
Du kan evt. læse mere om sibirisk skovkat også, dem er der stadig nogle opdrættere af i Danmark (der blev i al fald registreret 38 af dem i Felis Danica, der er under FIFe, i 2024)
www.koebkat.dk

3 Synes om

Hej og tak. Det er en Ragmuffin🤗

1 Synes om

Tusind tak for dit meget oplysende svar Eva. Det er godt at arbejde videre med​:pray::hugs:

1 Synes om

Tusind tak for hjælp​:+1::pray:

1 Synes om

Kære templebar. Tak for dit svar. Jeghar for ti år siden sagt farvel til to norske skovkatte, og kan mærke at det er tid for mig at få een eller to katte igen. Er på den forkerteside af 70 men savner i den grad en overkælen kat som ælter min mave og slikker mig på halsen. Du lader til at kende temperamenter på katte? Besøgte engang venner i New Zealand som havde en kat der kunne sætte sig foran een, begynde og mjave og når man accepterede hoppede den op og kælede i den grad så man var helt solgt. Jeg ville eje millioner hvis tårer var guld er den sang jeg tænker på, hold da kæft hvor var den skøn. Bh Per

3 Synes om

Kære Eva
Jeg copy paster lige et skriv jeg sendte i går til temple bar for måske kan du give mig lidt råd da du jo skriver med mange mennesker.
Kære templebar. Tak for dit svar. Jeghar for ti år siden sagt farvel til to norske skovkatte, og kan mærke at det er tid for mig at få een eller to katte igen. Er på den forkerteside af 70 men savner i den grad en overkælen kat som ælter min mave og slikker mig på halsen. Du lader til at kende temperamenter på katte? Besøgte engang venner i New Zealand som havde en kat der kunne sætte sig foran een, begynde og mjave og når man accepterede hoppede den op og kælede i den grad så man var helt solgt. Jeg ville eje millioner hvis tårer var guld er den sang jeg tænker på, hold da kæft hvor var den skøn. Bh Per
P.s. jeg namedropper lige at min kommende kat skal hedde Mumle uanset køn. Heldigvis er der kommet en dejlig kvindelig sanger på banen og hun kalder sig Mumle🤗 jeg har jo haft en kat af navnet Mumle, men da Lise Nørgaard er min gudmor og fortalte mig hvorfor hendes tre sidste hunde ALLE hed Viffer, så går jeg i hendes fodspor…

4 Synes om

Undskyld, jeg kom fra at svare, og det bliver for langt mu her, så forsøger at huske det næste gang jeg er på PC :smil: