Skraber på døre og tapet :(

Jeg tænker, at det måske også kan betale sig at udelukke andre ting, når nu han skraber hos dine forældre også, så her er lidt brainstorming:

Når katte skraber, er det normalt for at 1) pleje deres kløer, 2) duftmarkere deres territorium, 3) strække muskler og led i ryggen, 4) for at afhjælpe stress.

Er hans kradsepind/træ højt nok, så han kan strække helt ud? Står det stabilt, så det ikke flytter sig når han læner sig op ad det? Har han både lodrette og vandrette flader at kradse på? Har du evt. forsøgt at sætte noget kradsehalløj lige ved siden af de steder, han kradser, for at se, om han vil bruge dem i stedet for døren/tapetet på det sted? Har du mere end ét kradsetræ/-pind i huset, evt. fordelt i forskellige rum, så dine katte kan vælge hver deres favorit? Ligesom man ofte skal have 1 kattebakke + 1 pr. kat, har jeg læst, at man også skal have 1 kradsepind + 1 pr. kat. Det kan være, at han markerer sit territorium “forkerte” steder, fordi han er usikker på sin plads i hierarkiet og ikke “tør” bruge de andres kradsepind.

Har du tjekket Oswalds poter, at kløerne ser fine ud og der ikke er noget, som generer ham? Kan det tænkes, han måske har smerter i ryggen eller har forstrukket en muskel, og forsøger at afhjælpe ubehaget ved at strække ud mens han kradser? Sker det på bestemte tidspunkter af dagen, f.eks. efter han har sovet eller leget?

Er det mon et spørgsmål om, at han får ekstra opmærksomhed, når han kradser de steder? Min Florian er desværre begyndt at kradse på sengen, for så ved han, at jeg vågner. Jeg har forsøgt at sætte noget stof (gamle lagner) omkring sengerammen på de steder og belønner ham når han bruger kradsebrættet i soveværelset i stedet. Evt. kan klikkertræning hjælpe i den forbindelse, hvis man konsekvent belønner ved krads på kradsebrættet og ignorerer krads andre steder, evt. kombineret med midlertidigt at forhindre adgang til de uhensigtsmæssige kradsesteder ved at hænge noget op dér eller lægge et tæppe på gulvet. Jeg ville nok købe nogle meter afdækningsplastik og noget malertape, og så sætte plastikken op på vægge og gulve de steder, Oswald kradser, så det bliver ubehageligt for ham at kradse der, og så selvfølgelig sætte et nyt kradsetræ op lige foran det samme sted.

Har du forsøgt med hormonterapi, f.eks. Feliway? Hvis det er nervøst betinget, vil Feliway måske afhjælpe det, og så ved du, i hvilken retning du skal fortsætte dine undersøgelser.

Det er, hvad jeg umiddelbart tænker. :slight_smile: