Oswald på 8 måneder er begyndt rigtig meget at skrabe og kradse på både døre og tapet. Hvad kan jeg gøre? :?
Jeg klipper hans negle, han har et stort kradsetræ, kradsebrætte osv. Han bliver selvfølgelig stoppet i det, når det opdages, men synes ikke det hjælper
Katte bruger også poterne til at afsætte duftmærker. Hvis stedet i forvejen dufter, som det skal, er det måske ikke nødvendigt for dem at afmærke. I teorien. Om det virker i virkeligheden, er altid en helt anden sag og - synes jeg - helt afhængigt af den enkelte kat
Kan huske du havde en kat uronvejsproblemer. Var han uenig? Kan det tænkes at Oswald kan lugte at der har været tisset nogle steder og han derfor prøverne “dække til”?
Ja Theodor var MEGET urenlig pga hans urinvejs og nyresygdom… Indtil videre har jeg brugt urine-off, piss-off, klorin og noget specielt pletfjerner fra en møbelpolstrer. Det er selvfølgelig vasket mange gange (lejligheden, møbler osv.), men muligvis kan han jo stadig lugte det - specielt min sofa tissede/urinerede Theodor jo meget på… Spørgsmålet er bare hvad jeg yderligere kan gøre? :?
Men samtidig tror jeg måske ikke at det er problemet, da jeg lige nu er taget på juleferie med bimserne hjemme hos mine forældre, og der har Theodor aldrig været, og Oswald skraber også her…
Men når jeg bestiller igen bestiller jeg også rengøringsprodukterne. hov jeg har vist et sæt på lager hvis det er. altså af den spray jeg først linkede til
Jeg tænker, at det måske også kan betale sig at udelukke andre ting, når nu han skraber hos dine forældre også, så her er lidt brainstorming:
Når katte skraber, er det normalt for at 1) pleje deres kløer, 2) duftmarkere deres territorium, 3) strække muskler og led i ryggen, 4) for at afhjælpe stress.
Er hans kradsepind/træ højt nok, så han kan strække helt ud? Står det stabilt, så det ikke flytter sig når han læner sig op ad det? Har han både lodrette og vandrette flader at kradse på? Har du evt. forsøgt at sætte noget kradsehalløj lige ved siden af de steder, han kradser, for at se, om han vil bruge dem i stedet for døren/tapetet på det sted? Har du mere end ét kradsetræ/-pind i huset, evt. fordelt i forskellige rum, så dine katte kan vælge hver deres favorit? Ligesom man ofte skal have 1 kattebakke + 1 pr. kat, har jeg læst, at man også skal have 1 kradsepind + 1 pr. kat. Det kan være, at han markerer sit territorium “forkerte” steder, fordi han er usikker på sin plads i hierarkiet og ikke “tør” bruge de andres kradsepind.
Har du tjekket Oswalds poter, at kløerne ser fine ud og der ikke er noget, som generer ham? Kan det tænkes, han måske har smerter i ryggen eller har forstrukket en muskel, og forsøger at afhjælpe ubehaget ved at strække ud mens han kradser? Sker det på bestemte tidspunkter af dagen, f.eks. efter han har sovet eller leget?
Er det mon et spørgsmål om, at han får ekstra opmærksomhed, når han kradser de steder? Min Florian er desværre begyndt at kradse på sengen, for så ved han, at jeg vågner. Jeg har forsøgt at sætte noget stof (gamle lagner) omkring sengerammen på de steder og belønner ham når han bruger kradsebrættet i soveværelset i stedet. Evt. kan klikkertræning hjælpe i den forbindelse, hvis man konsekvent belønner ved krads på kradsebrættet og ignorerer krads andre steder, evt. kombineret med midlertidigt at forhindre adgang til de uhensigtsmæssige kradsesteder ved at hænge noget op dér eller lægge et tæppe på gulvet. Jeg ville nok købe nogle meter afdækningsplastik og noget malertape, og så sætte plastikken op på vægge og gulve de steder, Oswald kradser, så det bliver ubehageligt for ham at kradse der, og så selvfølgelig sætte et nyt kradsetræ op lige foran det samme sted.
Har du forsøgt med hormonterapi, f.eks. Feliway? Hvis det er nervøst betinget, vil Feliway måske afhjælpe det, og så ved du, i hvilken retning du skal fortsætte dine undersøgelser.
Måske skulle man i stedet for klikkertræning kalde det positiv forstærkning, som er selve træningsmetoden, og som bliver brugt til dyretræning i mange sammenhænge. Og til det behøver man ikke klikker, selv om det kan være effektivt i formaliseret træningssammenhæng. Helt firkantet og unuanceret er positiv forstærkning netop at belønne (forstærke) ønsket adfærd og ignorere uønsket adfærd.
Om det kan hjælpe på det eksisterende problem, skal jeg dog ikke gøre mig klog på. Jeg træner kun med Asani for sjov og ikke for at lære ham noget nyttigt
[QUOTE=galath;1270294]Måske skulle man i stedet for klikkertræning kalde det positiv forstærkning, som er selve træningsmetoden, og som bliver brugt til dyretræning i mange sammenhænge. Og til det behøver man ikke klikker, selv om det kan være effektivt i formaliseret træningssammenhæng. Helt firkantet og unuanceret er positiv forstærkning netop at belønne (forstærke) ønsket adfærd og ignorere uønsket adfærd.
Om det kan hjælpe på det eksisterende problem, skal jeg dog ikke gøre mig klog på. Jeg træner kun med Asani for sjov og ikke for at lære ham noget nyttigt :)[/QUOTE]
Ja, om man bruger klikker eller ej betyder ikke så meget. Det vigtigste er at bruge ‘nej og så ja’-metoden, hvor man tilbyder et positivt alternativ hver gang man siger nej. Det er meget svært at lære et dyr at stoppe med noget, men ret nemt at lære det at gøre noget andet i stedet for.
Positiv forstærkning er at øge hyppigheden og intensiteten af en adfærd ved at tilføre noget som katten oplever som rart. Markøren i markørtræning bygger bro mellem adfærden og det rare/belønningen. En markør er dokumenteret med til at øge indlæringen markant.
At ignorere uønsket adfærd OG AFVENTE KATTENS NÆSTE ØNSKEDE TRÆK er negativ straf - som er at mindste hyppigheden eller intensiteten af en adfærd ved at tilbageholde noget som katten oplever som rart, skabe en frustration i katten grundet ubehaget ved at det rare ikke sker, hvorefter katten gør noget andet og man kan positivt forstærke dette - derved former man en adfærd frem.
Hvis man vil UDSLETTE en adfærd, som er en mindre kendt læringsprocedure af mange, og som jeg går ud fra er det TS vil her, så kan man sagtens bygge de to her på, og på sigt kan man opleve at den adfærd, der hele tiden mødes med negativ straf udslettes.
Da adfærden er selvbelønnende i denne kats tilfælde kan man dog ikke udslette den uden at kende årsagen.
Jeg tror ikke det er pga urin han gør det her.
Er det markering vil Feliway hjælpe (også tit ved urinmarkering), spray på stederne en til to gange dagligt
Er det en anden årsag vil det ikke hjælpe
Andre årsager jeg har set er stress, kedsomhed, kattens måde at få opmærksomhed dvs adfærden betaler sig. Enkelte katte kan også udføre adfærden for at frigøre selvbelønnende stoffer i hjernen, der beroliger dem
Uden at kende årsagen kan det derfor være meget svært at stoppe varigt
Her er en intro til klik hvis du vil i gang.
Hvad er klikkertræning? Af eksamineret adfærdsrådgiver Helle Lenschow, www.nemokatoghund.dk
En metode, der virker godt til katte, er klikkertræning. Her er en kort introduktion. Klikkeren er en markør, som bruges i indlæring af nye øvelser. Træneren klikker hver gang, katten udviser en ønsket adfærd. Dermed forstærker træneren denne adfærd og øger hyppigheden af denne adfærd. Katten lærer at forbinde kliklyden med noget positivt, nemlig en godbid. Derfor vil Katten udvise adfærden igen for at få endnu en godbid.
Klik altid kun en enkel gang og forstærk ved hjælp af godbid lige bagefter. Undlad at klikke uden at forstærke med godbid bagefter. Træn i korte sessioner men gerne flere gange om dagen. Brug ganske små og gerne bløde godbidder.
Når katten ikke gør det, som du ønsker, så gør du ingenting. Ignorer adfærden. Så snart katten prøver – bare lidt – klik og godbid. På den måde kan du dele øvelserne op i delmomenter og forme den adfærd frem, som du ønsker. Dette kaldes shaping. Undlad at stille for høje krav i starten. Efterhånden som katten forstår, hvad du ønsker, kan du øge kravene for, hvad der udløser klik og godbid.
Når øvelsen er indlært, behøver du ikke bruge klikkeren mere. I stedet kan du nu bruge de lyd- og håndsignaler, som du har valgt undervejs eller afslutningsvis. Signalet sættes først på, når adfærden er indlært.
Fordele ved at bruge en klikker
Verdens førende dyretrænere benytter stort set alle en markør, når de træner dyr. Delfintrænere bruger fløjter, lysglimt og lyde under vand, og for de landlevende arter bruges kliklyden ofte som markør. Det skyldes, at der er flere fordele ved brug af en markør i træningen. Støj: Mennesket er en primat, og primater er nogle af de mest støjende dyr, der findes. Vi snakker og snakker med lyd, mens andre dyrearter i høj grad taler sammen med kroppen, så vil mennesket gerne have lyd på det hele. Dette kan forstyrre træningen og indlæringen. Når et menneske får en klikker i hånden, så sker der et mirakel. Selv jeg, som stort set taler dagen lang, bliver tavs og koncentreret. Klikkeren kan derfor være med til at mindske støj, som ellers ville genere kattens indlæring. Præcision: Klikket skal helst falde så præcis som muligt. Med tiden vil du opøve en ganske god præcision, blive bedre til at spotte delmomenter af adfærd - også når du ikke er i en decideret træningssituation, og dermed lære at forstå din kats sprog bedre. Jo mere præcis du er med dine klik, jo lettere indlæring og jo hurtigere resultat. Stabilitet: Kliklyden lyder ens hver dag. En klikker ryster aldrig i stemmen, er aldrig sur og laver sig generelt ikke påvirke af ydre omstændigheder. Kliklyden er derfor altid den samme. det giver tryghed i træningen - og stabilitet i de indlærte øvelser. Det er mit indtryk - men jeg kan ikke dokumentere det bortset fra mine mange års erfaringer med kattetræningen - at adfærd indlært ved hjælp af en klikker og shaping, er uhyre stabil. Positiv Forstærkning: I klikkertræning bruges en læringsprocedure ved navn positiv forstærkning. Når katten udfører en ønsket adfærd, så medfører det en belønning, der er forbundet med velbehag hos katten - fx en godbid, leg eller kæl. Det får katten til at udføre adfærden igen. Og igen. Adfærden er blevet forstærket. Lidt populært kan man sige, at vi får mere af den adfærd, som vi fodrer på.
Ofte oplever mennesker, som ikke før har trænet med klikker, pludselige og hurtige fremskridt med deres kat, når de lærer at bruge klikker/markør. Den følelse af succes er også en positiv forstærkning - blot for træneren, der oplever at kunne træne katte. Så på den måde får både ejer og kat stor glæde af, at der bruges en klikker/markør.
Hvis du kontaktede mig ville det første jeg derfor ville spørge dig om være kattens sundhedstilstand - her går jeg ud fra han er rask? Nogle dyr kan udføre slikke, bide og kradse adfærd på vægge ved mangelsymptomer på forskellige stoffer men det tror jeg ikke er tilfældet her… Han ser så absolut rask ud - jvf min sidste kommentar i dette indlæg om hans snedige blik
Hernæst ville jeg spørge dig hvad du præcis gør når du stopper det og ser det?
Og jeg tro du skal finde årsagen her - hos dig selv
Hvis du giver ham (en masse eller lidt) opmærksomhed, og det gør vi jo tit når de gør noget uønsket, så skal du i stedet
forlade rummet
aflede ham fra et andet rum fx kalde, rasle med noget, tage mad frem, lave en sjov lyd… alt der virker
når han kommer til dig - så belønner du ham i dette rum hos dig hvor han jo ikke længere kradser
samtidig ville jeg spraye Feliway på stederne en gang dagligt og give ham en anden aktivitet at bruge sit kloge hoved på - en som du bestemmer
Fordi du er i et andet rum bliver du hermed en del af LØSNINGEN i stedet for en aktiv del af problemet. Hvis du hver gang han gør det her, går hen til ham og involvere dig i det, så kan mange katte opfatte det som alle tiders leg og sjov. Og de er EMINENTE til at træne os.
Hvis dette virker, så skal du se en forbedring i den rigtige retning inden for en uges tid - og så fortsætte… At bryde en vane kan tage længere tid, men er du på rette vej ser du et resultat i den rigtige retning hurtigt.
Hvis ikke skal du overveje om du gør det korrekt. Hvis du gør det, så har jeg taget fejl, fordi der er tale om gætværk fra afstand og så var dette ikke årsagen. Og så må du videre i søgen efter årsagen
Når jeg ser hans foto her i dit banner, så ser jeg et blik i den kat, der regner tingene ud. Han har akkurat samme kloge snedige look som min Tara, og du kan tro hun træner mig! Stadig efter ni år, hver dag - jeg går hele tiden og retter op på den måde her, for jeg falder også i med begge ben. Min Nanoq er samme type - men endnu mere snedig end Tara. Han er strateg af rang. Lider af Katteudgaven af Munchhausen by proxy, som foregår i en art omvendt version - jeg halter så du ser mig, jeg falder så du ser mig, jeg kan ikke rejse mig men ligger på siden og jamrer, så du ser mig… i det du løber derhen og berører ham er han mirakuløst rask og sprinter ud til skålen - det bruges især når ejer ligger i sin seng og man vil have mad…
Din kat her har et intenst blik, der “afkoder”. Den slags katte ser jeg tit denne “træne ejer” adfærd ved -uanset race iøvrigt Måske du kan genkende det ved ham? Han har noget i øjnene - et afkodende drilsk udtryk som ofte også følger med nogle af de bedste klikkerkatte jeg har mødt fordi de er motiverede
jeg har så en der er gået i gang med at pynte på sofaerne. opdagede forleden at alle “stolper” på endegavle af sofaer er pænt pyntet af klør. Så hvem der gjorde det og valgte at flytte kradsestolpe.
Så sad hun oppe i sofaen og kradse i den dertil hørende stolpe. Så sad hun på gulvet og brugte samme. Så sad hun sørme ved det gl. klatretræ og sleb klørene.
og min indsats? jeg flyttede den ene kradsestolpe 40 cm, tættere på en sofagavl.