Skraber på døre og tapet :(

[QUOTE=catsanddogs;1270758]jeg har så en der er gået i gang med at pynte på sofaerne. opdagede forleden at alle “stolper” på endegavle af sofaer er pænt pyntet af klør. Så hvem der gjorde det og valgte at flytte kradsestolpe.

Så sad hun oppe i sofaen og kradse i den dertil hørende stolpe. Så sad hun på gulvet og brugte samme. Så sad hun sørme ved det gl. klatretræ og sleb klørene.

og min indsats? jeg flyttede den ene kradsestolpe 40 cm, tættere på en sofagavl.

Mere kompliceret behøver det ikke at være :-)[/QUOTE]

Alt afhænger af ÅRSAGEN som sagt :slight_smile: Så helt korrekt - det er sjældent kompliceret :wink:

men det kan være yderst kompliceret at finde årsagen og løse problemadfærden. Første skridt er nok at være mere end almindelig dygtig til at aflæse sine dyr. ikke falder i og skælde ud, rose når det gøres som man ønsker.

Og ja her bruges kradsestolperne nu… sofaen har forsat mærker og de kan nok ikke vaskes væk… det må så hører med til at få en ny voksen kat i huset. Men dejligt det ikke er forsat :slight_smile: kradsestolpen har ejg planer om at flytte på plads sådan 1 cm af gangen om en månedstid eller noget

Tak for jeres svar. Jeg vil én af de nærmeste dage få læst det hele her i tråden grundigt. Oswald er nemlig en klog stor killing og en værre drillepind :cool2:

Bare et tip, som kan hjælpe, hvis du ikke kan finde årsagen:

Da min kat kradsede på døre/dørkamme osv, så hjalp det at sætte sølvpapir op på de steder. Det gad hun ikke kradse i. Men jeg købte også flere kradsemiljøer og lavede positiv forstærkning.

sølvpapir bruger jeg også her - men min erfaring er at det ikke er så effektivt på lodrette flader, at det er svært at få til at blive siddende medmindre det er en “hård flade”