Skræmt efter slagsmål

Min kastereret hankat Oscar på 5 år har for 1 uge siden været i slagsmål med byens største hankat. Resultat blev desværre, en tur til Dr. dyr, med dræn i bagparti samt pencillin i 10 dage. Efter kampen, er han skræmt ved tanken at gå ud. Kattebakken er derfor igen kommet ind i huset.
Nogen de har erfaring med lign, og hvor længe vil han mon være skræmt??
Går det over, eller vil han være “skræmt” for livet?
Vi har også Molly på 5 (Oscar´s veninde som han i sin tid, som killing selv kom hjem med) hun har også slåsset med bæstet :muhaha: men er ikke mærket efter dette… :slight_smile:
Knus Sylle - Oscar & Molly

Stakkels Oscar, men godt du har fået ham behandlet. Jeg tror desværre, han vil huske oplevelsen og fortsætte med at være bange for den store.

Har du ikke mulighed for at indhegne eller bygge en løbegård til dem? Det er ikke så svært - se links til nogle løsninger her.

Vi har plads til både gård og indhegning, men begge katte er vant til at løbe frit, og selv styre deres ind og udgang via kattelem også, så synes næsten det er synd at indskrænke deres frihed… Oscar er dog i dag begyndt at vove sig ud, men ikke længere end at han kan komme hurtig hjem, så håber at han lærer ved Molly :slight_smile: Bæstet har vi heldigvis ikke set siden hverken ude eller inde, kattelemmen er nu også lukket om natten indtil der kommer en magnetlem på i stedet for…

Det er slet ikke umuligt at dine katte vil nyde en indhegnet have. Især hvis der er en bølle i nabolaget, der banker den ene.
I øvrigt vil jeg fraråde en magnetlem, for det kræver at kattene har halsbånd på, og det er bestemt ikke smart for en fritløbende kat. Den kan meget nemt komme galt afsted med et halsbånd på. Istedet kan du sætte en chipkattelem op. Den læser kattens chip, og lukker kun op for de katte der er indlæst i den. Sådan en har jeg selv, og den fungere rigtig godt.

Undskyld det var selvfølgelig også en chip jeg mente, har snakket med Oscar´s “læge” om det, så Molly slipper heller ikke… Vedr. bøllen, håber vi at der kommer lidt ro på nu, ejerne er informeret om at terroristen huserer og slåsser på vores grundstyk, ikke at de er bekymret eller tager hensyn,men man har da lov til at håbe :slight_smile:

Hvis man selv har fritiløbende katte, kan man jo heller ikke forlange at andre skal holde deres katte hjemme. Det er nu engang umuligt, at fortælle en fritløbende kat, at den ikke må gå over til naboen. Hvis du hegner haven ind som Finn Frode foreslår, slipper du for at dine katte render over til naboen, og du slipper for at naboens kat kommer og banker dine katte. Ren win-win :smiley:

Den må gerne gå herover, sålænge den ikke trænger ind i mit hjem eller angriber mine katte…Og det er selvfølgelig heller ikke muligt eftersom det er en kat, men der er heldigvis love og regler iflg. mark & vejfredsbekendtgørelsen, som man kan vælge at benytte sig af… Indhegning er vist noget jeg skal bruge mere tænketid til :slight_smile:

Da jeg for mange år siden havde fritgående katte, var jeg ude for noget lignende. I mit nabolag var der osse en bandit af rang, min Bølle ( det hed min hankat ) fik osse gevaldige skrammer og måtte lappes sammen, han blev skræmt i den grad, at det udviklede sig til urenlighed, desuden begyndte han at banke løs på hans søster, hvilke var ganske usædvanlig, da de to ALTID var pot og pande. Hans udviste i det hele taget en adfærd som gjorde ham helt fremmed for mig, så da det havde stået på et stykke tid, kunne jeg ikke forsvare at se min stakkels kat være et nervevrag. Så jeg indhegnede et stykke af haven, og hold op hvor han nød det, han vidste at han var i sikkerhed, da den fremmede kat ikke kunne komme ind til ham, og der gik ikke lang tid før han igen var den gode kendte Bølle-mand.

Desværre må du regne med, at når først den fremmede hankat har set sig sur på din kat, så er det sikkert ikke sidste gang han får bank, han vil forsøge på alle tænklige måder at få din kat jaget væk fra ‘hans’ område :-/

Tja… du kan selvfølgelig skyde naboens kat, efter at have varslet det i forvejen. Men det kommer der næppe noget godt naboskab ud af :S
Hvis du derimod hegner din have ind, slipper du for flere ubehagelige dyrlægeregninger, og dine katte kan leve i fred og tryghed, fra alskens fare, som de som fritlevende bliver udsat for :slight_smile:

Held og lykke med det i hvert fald :slight_smile:

Jeg synes det er mere synd hvis han endnu en gang bliver banket…eller bliver jaget helt væk, så han ikke kan komme hjem igen.
Den angribende kat gør helt sikkert en af delene…når den får mulighed for det. Den ligger sikkert og hviler ud et sted så den er klar til…næste angreb :frowning:

Jeg synes du bør beskytte dine katte fremover og lave noget indhegning. :slight_smile:

[QUOTE=Sim-Sim;875206]Jeg synes det er mere synd hvis han endnu en gang bliver banket…eller bliver jaget helt væk, så han ikke kan komme hjem igen.
Den angribende kat gør helt sikkert en af delene…når den får mulighed for det. Den ligger sikkert og hviler ud et sted så den er klar til…næste angreb :frowning:

Jeg synes du bør beskytte dine katte fremover og lave noget indhegning. :-)[/QUOTE]

Jada… For den angribende kat er da bare et rigtigt dumt møgdyr…

Eller også er det en sund og rask kat, der følger sine instinkter…

Jeg bliver sgu så ked af at læse at den her kat nærmest bliver udråbt til at være djævlen selv (et bæst og en der bare venter på næste chance)
Det er ikke fair, overfor et dyr at pådutte den at den skal opføre sig anderledes end dens natur byder den…

Men de gælder jo også for din kat - eller rettere dig. Det er lidt svært at komme efter naboen med loven i hånden, når man selv gør det samme. Men man kan foregå med et godt eksempel :slight_smile:

Det indebærer en stor risiko for katten, at gå frit.
Det gælder både biler, andre katte, hunde m.v.

Jeg kan godt forstå din kat er skræmt - hvordan ville du selv have det, hvis det indebar risiko for tæsk, når du går ud af din hoveddør :?

Stakkels mis. Jeg kan også kun sige kattegård, til trods for vi har to der går frit. Vi har kattegård og den bliver brugt af alle vore katte. Selv Leopold, der ellers er skyld i det med at gå frit. Misserne nyder at være i kattegården og ikke nok med det, men Lilli og Pips har fået bank af andre katte, ser sig ikke for gode til at skælde ud på de katte der udefra nærmer sig kattegården. Når der er hegn og strømførende tråde, så tør man godt drille de der bøller udenfor.
Du vil gøre din bange mis en kæmpe tjeneste og han vil nyde at kunne gå ud i sin have uden at være bange.
Knus Elin

Er alle dyr der angriber ens egen ikke et bæst… Tror jeg nu nok de fleste siger… Vi har ikke set katten i flere dagen, Oscar er ved at gå ud igen, dog ikke af flere timers varighed endnu, så jeg tror han kommer sig psykisk. Heldigvis er Molly mere skrap, og hun har jaget den væk efter kampen. Jeg forstår folks reaktion, når man kan læse mellem linierne at jeg ønsker katten død, jeg selv har altid været stor modstander af dette, lige indtil det rammer ens egne dyr. Dertil kan siges at alle regler er overholdt! ifølge Politiet, både mundtlig og skriftlig, personligt mener de at jeg skal skyde den. Men igen tager de hævn, så tror jeg at mine egne katte er næste mål… Hvad naboskabet angår, er der intet, de har ingen kontakt med nogen fra gaden eller byen, jeg har tilmed lagt en seddel om de ikke kunne komme op til mig ved lejlighed så vi kunne snakke om problemet. “Bæstet” (undskyld) bor i et hjem med 2 hunde og 3 katte, den bliver selv angrebet af deres hunkat, så dyrlægen mener at den er lidt “skadet” pga. dens opførsel som en kastereret hankat. Personligt har jeg aldrig brudt mig om gårde, til hverken kat eller hund, så jeg vil afvente og se, dog ingen tvivl, sker der noget med O eller M igen, så må der en gård til…
Vedr. indhegning, så får i det til at lyde som om et stakit er nok til indhegning, mine katte skal da beskyttes for enhver pris, men jeg vil på ingen måde føle at jeg er i fængsel når jeg kigger ud af mine stuevinduer og ser 5 meter højt trådnet riundt om mit grundstyk, pga en fremmed kat… Der går min grænse, så heller skyde den.

[QUOTE=sylle;876000]Er alle dyr der angriber ens egen ikke et bæst… Tror jeg nu nok de fleste siger… Vi har ikke set katten i flere dagen, Oscar er ved at gå ud igen, dog ikke af flere timers varighed endnu, så jeg tror han kommer sig psykisk. Heldigvis er Molly mere skrap, og hun har jaget den væk efter kampen. Jeg forstår folks reaktion, når man kan læse mellem linierne at jeg ønsker katten død, jeg selv har altid været stor modstander af dette, lige indtil det rammer ens egne dyr. Dertil kan siges at alle regler er overholdt! ifølge Politiet, både mundtlig og skriftlig, personligt mener de at jeg skal skyde den. Men igen tager de hævn, så tror jeg at mine egne katte er næste mål… Hvad naboskabet angår, er der intet, de har ingen kontakt med nogen fra gaden eller byen, jeg har tilmed lagt en seddel om de ikke kunne komme op til mig ved lejlighed så vi kunne snakke om problemet. “Bæstet” (undskyld) bor i et hjem med 2 hunde og 3 katte, den bliver selv angrebet af deres hunkat, så dyrlægen mener at den er lidt “skadet” pga. dens opførsel som en kastereret hankat. Personligt har jeg aldrig brudt mig om gårde, til hverken kat eller hund, så jeg vil afvente og se, dog ingen tvivl, sker der noget med O eller M igen, så må der en gård til…
Vedr. indhegning, så får i det til at lyde som om et stakit er nok til indhegning, mine katte skal da beskyttes for enhver pris, men jeg vil på ingen måde føle at jeg er i fængsel når jeg kigger ud af mine stuevinduer og ser 5 meter højt trådnet riundt om mit grundstyk, pga en fremmed kat… Der går min grænse, så heller skyde den.[/QUOTE]

Du kan da lave en løbegård kattene kan være i, uden at blive overfaldet og gennembanket af andre katte.
Kattene kan jo ikke selv gøre noget når du bare lukker dem ud til øretæver.
Du har ansvaret for dine katte. :slight_smile:

Der går min grænse, så heller skyde den.

Tænk lige på, at enhver af dine naboer, har samme ret til at skyde dine katte, hvis de går ind på deres grund…

Og hvad nu hvis naboens datter skal have et marsvin, der skal ud på græs, så kan dine katte vel nok lægge deres jagt-instinkter væk, og ikke jage med dyret ikke også???

Eller er det bare helt fint at naboen så skyder dine angrebslystne bæster, for at beskytte deres marsvin (eller burfugle eller guldfisk i havedammen)

Ville nu også vælge at lave en kattegård/ indhegne hele haven… Så er du fri for at dine katte for bank, og kommer ud for andre ulykker.

Jeg kommer aldrig til at have løse katte igen…

[QUOTE=sylle;876000]
Vedr. indhegning, så får i det til at lyde som om et stakit er nok til indhegning, mine katte skal da beskyttes for enhver pris, men jeg vil på ingen måde føle at jeg er i fængsel når jeg kigger ud af mine stuevinduer og ser 5 meter højt trådnet riundt om mit grundstyk, pga en fremmed kat… Der går min grænse, så heller skyde den.[/QUOTE]

Hvis du grr ind på det link Finn Frode gav, så vil du se rigtig mange gode og ikke mindst virkelig pæne løsninger på indhegning. Det behøver så lang fra at være 5 m højt, for at være effektivt.

Mine katte har godt nok aldrig gået løs, men jeg har bare 140cm trådhegn i hækken, og hækken er ikke meget højere( mangler et par steder), og det holder mine 2 hjemme på mine 30m2, her er mange løse katte, og jeg er sikker på der ville blive kamp hvis de var løse.
jeg er sikker på dine katte ville sætte pris på at have fred for andre katte, eller også må du regne med flere regninger, den kat som har banket din, er måske ved at finde et nyt teritorium, fordi den er presset der hvor den bor.