Skyr is

:høhø:…jeg har jo en vis mani med experimenterende madlavning…så…

4 past. æggeblommer
4 spsk sukker
1/4 piskefløde
2.5 dl skyr naturel

pisk fløden stiv, vend skyr i
pisk sukker og æg “stift”

vend flødeblandingen i æggene

pisk det forsigtigt sammen og sæt det i fryseren, vend det op hver ½ time til det binder sammen - jo flere gange det bliver vendt, jo mere luft får man i blandingen - det gi’r en glat is uden store krystaller, samtidig får man en blødere konsistens

man kan fylde stort set alt guf i…jeg har brugt 2 vaniljestænger og en god sjat vaniljesukker …og det smager af jordbær :?

…jordbærskyr …hvad står der på bøtten? :cool:

skyr naturel :smiley:

tror det er den syrlige smag fra skyren og vanije der spiller sammen og skaber et helt nyt grundstof

[QUOTE=Jim;1092490]skyr naturel :smiley:

tror det er den syrlige smag fra skyren og vanije der spiller sammen og skaber et helt nyt grundstof[/QUOTE]

Det er smart …især uden for jordbærsæsonen :ok:

:savle:

Lyder L-Æ-K-K-E-R-T … det skal jeg prøve at lave…

Tak for opskriften :slight_smile:

den skal prøves…

hvis jeg nu dropper sukkeret og erstatter med stevia så den får smag af jordbærlakrids…evt jordbær skyr… og så tilsætter 50 g adosan… så har jeg stortset det samme antal calorier, men udelukkende fordelt på fedt og protein… med stortset nul kulhydrater… med langt over 50g protein pr 100

DET må prøves

:tak: for inspirationen Jim

[QUOTE=Battlestar;1092666]den skal prøves…

hvis jeg nu dropper sukkeret og erstatter med stevia så den får smag af jordbærlakrids…evt jordbær skyr… og så tilsætter 50 g adosan… så har jeg stortset det samme antal calorier, men udelukkende fordelt på fedt og protein… med stortset nul kulhydrater… med langt over 50g protein pr 100

DET må prøves

:tak: for inspirationen Jim[/QUOTE]

hov, så let slipper du ikke…altså, adosan kender jeg, det er et højprotein soya produkt, men stevia kender jeg ikke, udover at det er et sødemiddel ?? fortæl…

Stevia er en plante der smager sødt. Den kan godt gro herhjemme (skal dog ind om vinteren). Den har en eftersmag af lakrids.
Stevia kan købes som fx sødetabletter i bl.a. Kvickly.
Læs mere om verdens sødeste plante her:
http://videnskab.dk/emne/stevia

har jo prøvet at finde mere om stevia…burde faktisk kunne overvintre i et lunt drivhus
det er bladene man bruger, om det er friske eller “klar til selv at falde af” melder historien ikke noget om…
i teorien er det simpelt selv at fremstille sukker fra stevia, bladene tørres, hakkes, overhældes med varmt vand, filtreres og tørres…praksis er nok en del anderledes, men en enkel opskrift vil være at tørre,knuse,overhælde med varmt (kogende??) vand, lade det trække godt, filtrér og hæld på flaske

jamen stevia i mad er blot et erstaningsprodukt for sukker :slight_smile: desværre ikke helt uden bismag…

stevia er dog nok et produkt man skal kunne lide smagen af ifht bismagen og der er nogen ting jeg aldrig ville bruge det til fordi jeg synes det giver en mærkværdig smag…

men jeg får ikke tid til at teste det før jeg er på plads i det nye hus :slight_smile: men så skal jeg nok fortælle om det er blevet godt…

men stevia er ikke et produkt man tilsætter lige over som erstatning for sukker… det er VIRKELIG tilsæt efter smag hvis det skal blvie godt… for ellers har man ligepludselig ødelagt det hele med den besynderligt bismag… i hvert fald IMHO :slight_smile:

adosan er nu ikke et højprotein soya - men et høj protein kalve-produkt… det er nemlig IKKE designet til veganere :slight_smile: det er udelukkende produceret mhbp vægt-øgning men Nils Alsing der har stået for udviklingen af det har netop gennemført et vægt-TABSforsøg med produktet med rigtig godt resultat… kender en af pigerne der var med…

Adosan har en speciel animalsk bismag… den kan ikke kamoufleres i kulhydrater såsom juice ect… produkter uden fedtindhold… så smager det … besynderligt… ikke noget man ikke kan holde ud, men lidt med en undertone af råt kød…

men jeg har leget lidt med produktet i catering øjemed og har fundet ud af at de fleste animalske produkter - herunder surmælksprodukter (primært med smag) kan kamouflere det rigtig godt…

tricket er så om det kan kamouflere / spille sammen med BÅDE adosan og stevia uden at blive totalt nasty… kun en måde at finde ud af det på :slight_smile:

men EFTER d 31… ellers tror jeg jeg dør af stress :lol:

stevia KAN fås uden lakridssmag - hvis det er den bismag du mener - men det er dyrere…
adosan findes der flere varianter af, så du har også ret…Adosan Høj Protein er nemmmerlig kalv

[QUOTE=Jim;1095508]stevia KAN fås uden lakridssmag - hvis det er den bismag du mener - men det er dyrere…
adosan findes der flere varianter af, så du har også ret…Adosan Høj Protein er nemmmerlig kalv[/QUOTE]

jeg bruger kun højprotein varianten fordi jeg eksperimenterer med PCO venlige opskrifter hvor det at få proteiner nok uden et væsentligt forhøjet kaloriindtag kan være problematisk

og hvor kan du få stevia uden bismag… jeg synes altid det har den smag uanset hvor jeg køber det…

uden smag
vanilje
jordbær
karamel

der er nok at vælge mellem ser det ud til, men om man kan få de forskellige varianter i DK ved jeg ikke

Har endelig fået vist opskriften til min diætist… og fået “tilladelse” til at lave isen - selvfølgelig med brug af sødemiddel i stedet for sukker.
Der kan bruges diverse former for proteinpulvere også, men jeg har tænkt mig at lave isne som en ren dessert - og vil derfor nøjes med forskellige bær, hele såvel som moste…
Umm - det skal nok blive godt :savle:

og hvad var erfaringerne så med denne skyris? :slight_smile:

Gode :slight_smile:
Jeg brugte Jims opskrift og erstattede bare sukkeret med et sødemiddel…
Serveret med bær, eller lun hinbærsauce eller kanelsmørstegte æbler…

Det må jeg simpelthen prøve…bare ikke nu for jeg er løbet tør for skyr :yikes:

så længe du ikke forventer en fuldfed flødeis er den go’…Ann K’s kanelævler ku’ oss gi’ den et løft…måske med lidt sirup fra dem oss