Slankekur - hvilket foder skal jeg vælge?

Hej kattegale

Cashmere er altså blevet for stor (huskat, dreng, 14 mdr, 6,7 kg), og det er besluttet, at han skal tabe sig. Bailey er også en smule rund (huskat, pige, 14 mdr, 5,50 kg). Men hvilket foder skal jeg vælge?

Mine 2 katte har i lang tid fået:

  • 50% Hills Young Feline Sterilised tørfoder
  • 50% Iams hairball tørfoder
  • Lux vådfoder ( ca. ½ dåse om dagen til deling)

Det har ikke hjulpet en dyt på vægten :frowning:

Men hvad kan jeg give kattene?

Hun spiser mest tørfoder, han mest vådfoder.

De kan ikke lide menneskemad / kød (kogt kylling, fisk m.v.) så BARF er måske ikke så oplagt.

Iams Hairball skulle helst stadig indgå i tørfoderet af hensyn til Baileys mave.

De er vant til at have tørfoder stående fremme hele tiden, da jeg er på arbejde om dagen.

Nogen gode ideer?

Og hvordan regner man ud, hvor meget foder de skal have, hvis man rationerer foderet?

Hilsen Karina

Drop tørfoder i en skål og server udelukkende på et aktivitetsbræt.
Vælg tørfoder med højt kødindhold.
Sæt vådfoderdosis op til det dobbelte og giv kun en lille håndfuld tørt på brættet når du går på job.

Hvilket tørfoder med højt kødindhold vil du anbefale? Jeg synes, at det er lidt af en jungle.

der er rigtig mange gode med et rimeligt indhold af kød

FP har flere varianter - hvis du har en der får dårlig mave skal du nok holde dig fra grain free… jeg bruger hollistic…

og så ville jeg nok skrue op for mængden af vådfoder - ½ dåse til deling er ikke ret meget på en dag - det er hvad jeg ville give dem 2 gange pr dag og så tørkosten i labyrinter og aktivitetsbrædder

Jeg skifter lidt mellem nedenstående:
Orijen
Applaws
Taste of Wild

FP har ikke et specielt højt proteinindhold (kun 32% mod fx Orijen på 42%)

Jeg ville gerne have dem til at spise mere vådfoder. Når de ikke får mere, er det fordi, at Bailey plejer at slikke geleen af, og derefter går hun i tørfoderet :S Så den halve dåse har Cashmere stort set for sig selv. Hvis de får større portioner kan han ikke nå at spise det inden det bliver svedigt og ulækkert - og så vil han ikke spise det. Hmm, Måske skulle jeg forsøge med vådfoder 4 gange om dagen i stedet for 3.

Ja, gerne små portioner - og måske du skulle overveje patéversioner?
Mine er ikek glade for bidder, men foretrækker faktisk alle sammen at få paté (Lux fra Aldi, blå og rød dåse).

Jeg giver Iams hairball 50%
Taste of the wild 50% (rocky mountain versionen har det højeste prot indhold, så hudt jeg visker)
Derudover blandet vådfoder, af hvad de nu gider… for tiden får de ca. 1 pose Miamor pr. dag (det var det der var på tilbud sidst jeg bestilte hehe)
Tørfoderes får de i aktivitetsbrælt, dog får vore hankat en skål med tørt han spiser af, da hans vægt er fino og han spiser ikke meget vådt

[QUOTE=Vivi_Fletcher;923402]
FP har ikke et specielt højt proteinindhold (kun 32% mod fx Orijen på 42%)[/QUOTE]

Hvis FP står for Porta 21, så har grain free-versionen i hvert fald et protein indhold på 41%. De andre versioner kender jeg ikke lige

Applaws er på 47% protein.

Men ellers er jeg helt enig. Hav kun tørkost i aktivetsbræt/foderbold etc., og dobbelt på på vådkosten, gerne mere. Især hvis din dreng er vild med vådkost er det jo nemt nok ved ham. Alternativt kan du også komme lidt ekstra vand på vådkosten, så det mætter mere :slight_smile:

De kan sagtens være forskellige - det var Holistic versionen jeg tjekkede, fordi det var den Regitze skrev om :slight_smile:

Tak for alle de gode råd. Jeg har lige et par tillægsspørgsmål så:

  1. Skal jeg generelt holde mig fra grainfree af hensyn til Baileys mave (eller er det kun Porta 21 der giver problemer)?
  2. Har kigget på zooplus, men hvordan er det med levering derfra, hvis man ikke er hjemme?

Du kan skrive en fuldmagt til GLS (og hænge den på døren) så sætte de det der hvor du evt. har skrevet de skal …

[QUOTE=Cashmere&bailey;923628]

  1. Skal jeg generelt holde mig fra grainfree af hensyn til Baileys mave (eller er det kun Porta 21 der giver problemer)?
  2. Har kigget på zooplus, men hvordan er det med levering derfra, hvis man ikke er hjemme?[/QUOTE]

Om der er problemer med maven hos din kat, er jo svært at sige - men hvis du følger rådet og kun giver en smule dagligt, bør det ikke give problemer.

Mht levering, får jeg selv leveret på mit arbejde - der er altid “nogen hjemme” :slight_smile:

[QUOTE=Cashmere&bailey;923628]Tak for alle de gode råd. Jeg har lige et par tillægsspørgsmål så:

  1. Skal jeg generelt holde mig fra grainfree af hensyn til Baileys mave (eller er det kun Porta 21 der giver problemer)?
  2. Har kigget på zooplus, men hvordan er det med levering derfra, hvis man ikke er hjemme?[/QUOTE]

Jeg har kun haft store problemer med Porta Grain Free. Dvs. jævnligt ustabil mave selvom foderet var kørt ind. Med andre var det kun i indkøringsfasen og med det nuværende slet ingen problemer. Men det er jo individuelt. Her er det kun min MCO der sådan rigtigt reagerer med splatmave.